Tips för ev framtida lvg/Aero bygge

villeit

Medlem
Går och tänker hur man kan gå tillväga för att få en optimal landsvägshoj.

Lite bakgrund, hade en Canyon Aeroad (2017) med Ultegra grupp och Reynolds hjul (80mm?), Disc. Jämfört med min Bianchi CX, var det ett fartmonster och smidiga växlingar.
Och så blev den stulen förra året..

Nåja, så nu har man gått och sneglat på cyklar tills man blir helt trött. Oltre, Reacto, Aeroad, Cervelo..

Bättre beggat, köpa nytt eller nu senaste: Bygga själv (anser mig vara rätt händig.)

Snål som jag är till naturen, vill jag ha ut mest bang for the buck.

Lite krav:
Pris: Max 40 000
Vikt: Max 7.5 kg inkl Pedaler (blir svårt)
Ram+Styre+Styrstam+Sadel: Får vara beggat
Växlar: Elektronisk (suktar efter Sram etap)
Drivlina: Vevparti, kassett, kedja (måste vara nytt)
Bromsar: V-broms funkar
Hjul: Kolfiber minst 55mm och 25mm däck.

Om man bryter ner budgeten (med etap):
Ram? - Max 10000
Hjul? - Max 10000
Växel: Sram etap - 13500 (wiggle)
Drivlina Ultegra vevparti, kassett och kedja- 2100+520+350 = 3000
Broms: Ultegra =1200
Pedaler: Look Keo 2 max = 700
Tutti: 38400

1600 kvar för "övrigt". Kablage, bartejp, flaskhållare etc.

Vad tror ni om fördelningen? Kan man nå målen med dessa krav?

Nåt jag missat?

Tips mottages gärna.

Det som jag läst till mig är att Oltre är den modell som börjat sudda ut gränsen mellan Aero och Landsväg inkl vikt. Så en sådan ram skulle inte vara helt fel? :)

ooms

Aktiv medlem
Inte för att vara tråkig, men mest pang för pengarna brukar man få om man köper färdig cykel. När jag köpte min Canyon Ultimate CF SLX med ultegra Di2 tror jag det var minst 10k billigare än att köpa lösa delar. Ett tips är att hålla koll på Canyons outlet, ibland kommer det in knappt begagnade cyklar där (antagligen returer där kunden bara provcyklat dem) till riktigt bra pris.

Det jag tror blir svårt med din kalkyl är att hitta en riktigt bra ram för 10k. Inte ens Canyons "enklare" CF-ramar går att få för 10k.

Sedan tror jag du får väldigt svårt att hitta en lvg-ram som tar v-bromsar. Caliperbromsar borde dock funka :-)

villeit

Medlem
Ok. Ja det kanske är så..
Och Caliper är ju det jag menar.

Men är Canyon fortf mest prisvärd? (Det var det när jag köpte min efter veckor av jämförelser, men inbillar mig att de blivit ngt dyrare.)

Och Etap cyklar får man sällan för den pengen.

Har ett Ultegra 6750 vevparti hemma men stora klingan är helt slut. Och den lilla är väl ok. Men nya såna är ju över 1000 kr..
Men där skulle man kunna spara nån kr.

Men hjul då? Finns det några riktigt bra för runt 10k?

Har ändå sett lite ramar för 8-10 på Blocket och här på happy lite då och då.

Men kanske man får överge etap och köra Ultegra di2? Nån som kan uttala sig om skillnaden, förutom vikten? (gillar att det är helt trådlöst på etap).

bellasoda

Aktiv medlem
villeit sa:

Bättre beggat, köpa nytt eller nu senaste: Bygga själv (anser mig vara rätt händig.)

Lite krav:

Tips mottages gärna.

Det som jag läst till mig är att Oltre är den modell som börjat sudda ut gränsen mellan Aero och Landsväg inkl vikt. Så en sådan ram skulle inte vara helt fel? :)

För ett år sen så var jag i nästan exakt samma situation som du. Enda skillnaden var att jag spräckte min kolfiberram i en krasch istället för att få den stulen.

Jag sneglade också på en Oltre, och det var väl målbilden ganska länge.

Mina krav (som jag till slut uppfyllde):
Aeroram köpt ny, ej begagnat
Högprofilhjul: 56mm
Inga kinakopior på några delar!
Maxvikt: ~6.8kg
Totalpris: ~25000kr

Ram köpte jag från ebay, en Dedacciai Atleta, som är snäppet mer aggressiv än Oltre.

Min kompromiss blev att växel och bromsar är 10-delat SRAM Red från 2012, så lite smått omodernt fast svårt att slå när det gäller vikt. Helt klart bästa ergonomin i allt jag provat dessutom.

Barrett

Aktiv medlem
Det tråkiga är ju att du kommer få en cykel med en hel del begagnade delar fast nästan i linje med vad du skulle betalt för en helt ny cykel. Då är det nog smartare att köpa en komplett beg. och ev. uppdatera med lite prylar där man vill/behöver.

Enda gången man egentligen kan motivera bygga ur ett ekonomiskt perspektiv är just om man har många specifika krav ingen färdig cykel kan erbjuda.
En annan nackdel är att det tenderar till att ta lite längre tid och kosta mer än man initialt tänkt. Man missar nästan alltid lite små detaljer som gärna drar ut på tiden och inte sällan kostar mer än man tänkt. Om inte annat så är det väldigt många beslut att ta, och vid alla dessa så är det lite för lätt att resonera att man med bara liiite mer pengar får ganska mkt mer tilltalade pryttlar. På så vis spårar iaf alla mina byggprojekt ur mer eller mindre.

Med det sagt är det väldigt kul och lärorikt att bygga själv och man får dessutom en mer eller mindre unik cykel.

Så om inte budgeten är helig och du har andra cyklar att roa dig med under tiden så bygg. Annars köp nytt eller begagnat säger jag.

Lejon

Aktiv medlem
Beggade finhjul för fälgbroms hittar du lätt för tio (nytt blir nog värre, men det är lätt att hitta fina begagnade tävlingshjul för småpengar i sammanhanget).
Ram tipsar jag - i sann Happyanda - om den jag har själv: Specialized Allez Sprint. Alu och inte jättelätt, men under 10 000. Då får du kanske ihop budgeten.

Senast ändrad:

stefank

Aktiv medlem
villeit sa:

7.5kg borde inte vara några problem, speciellt som du specsar utan skivbromsar.
Min 2019 S3 med di2 väger 7.6kg med pedaler (tunga garmin vector3) och flaskställ, och jag har inte viktoptimerat den särskilt.

bellasoda

Aktiv medlem
Beggade finhjul för tiodelat och tubdäck kan man få för runt 2000-3000kr. Det blir ju en kompromiss att köra tiodelat i såna fall.

Andra alternativ om man vill fortsätta köra på det spåret är att svarva till en 11-delad kassett så att den passar, eller att byta baknav. Där har man ju kanske upp emot 10 000kr att spara mot att köpa nya finhjul från butik.

villeit

Medlem
Stumpy sa:

Den där ser het ut!
Faktist så gillar jag 1 x 11. Gillar 3Ts Aero cykel som har samma upplägg. Är det klokt att köra med en 52 klinga då?

Ang beggade hjul.. Jag är rädd för att med rimbrake så kan de vara slitna? Eller är det bara jag?

Har själv ett par RS81 hjul på gamla pendlaren och de hjulen är 5 år gamla och jag går bara och väntar när det ska smälla i fälgkanten.. (Dock användes de i alla väder mellan grusningarna i Sthlm med mycket start och stopp.)

Denna cykel kommer ju bli mer av en finväderscykel och äta många höjdmeter.

villeit

Medlem
Barrett sa:
Med det sagt är det väldigt kul och lärorikt att bygga själv och man får dessutom en mer eller mindre unik cykel.

Så om inte budgeten är helig och du har andra cyklar att roa dig med under tiden så bygg. Annars köp nytt eller begagnat säger jag.

Ja, det är ju tjusningen om man bygger själv. Koll på varje del. Och då blir det ett vinterprojekt.

Och efter att man fått på resp del så kan man utvärdera nästa steg osv.

Cyklar finns det under tiden. Men inget monster..

Lejon

Aktiv medlem
villeit sa:
Stumpy sa:

Den där ser het ut!
Faktist så gillar jag 1 x 11. Gillar 3Ts Aero cykel som har samma upplägg. Är det klokt att köra med en 52 klinga då?

Ang beggade hjul.. Jag är rädd för att med rimbrake så kan de vara slitna? Eller är det bara jag?

Har själv ett par RS81 hjul på gamla pendlaren och de hjulen är 5 år gamla och jag går bara och väntar när det ska smälla i fälgkanten.. (Dock användes de i alla väder mellan grusningarna i Sthlm med mycket start och stopp.)

Denna cykel kommer ju bli mer av en finväderscykel och äta många höjdmeter.
Den i annonsen är fin! Riktigt bra skick dessutomc kanske prutbar nu mitt i sommaren? (jäv: jag känner säljaren).
Huruvida 52klinga och elvadelad kassett är ett ”bra” val kan bara du själv (kanske) svara på. (För mig är det ett utmärkt val, men kör du ofta långa stigningar utomlands kanske det inte är så bra, eller så köper du en extra klinga och/eller större kassett för dessa tillfällen.)

HåkanC

Aktiv medlem
ooms sa:
Ett tips är att hålla koll på Canyons outlet, ibland kommer det in knappt begagnade cyklar där (antagligen returer där kunden bara provcyklat dem) till riktigt bra pris.
Det här dök upp idag
"Vi har precis lagt till mer än 1 500 cyklar till Canyon Outlet. Från dirt- till landsvägscyklar, från elcyklar till MTB, kolla in vårt stora lager av prispressade cyklar här kan du troligen fynda din nästa cykel. "
https://www.canyon.com/sv-se/outlet-bikes/

/Håkan

HåkanC

Aktiv medlem
Lejon sa:
Specialized Allez Sprint
Specialized Allez Sprint Comp är testad i Tour 3-2019 som en av hela 30 cyklar!
0872c072bfb9670cd819.jpg

https://www.tour-magazin.de

I testet skrev de bla att med originalhjulen fick Specialized Allez Sprint Comp inte särskilt bra resultat i vindtunneltestet,
bäst aeroresultat av de testade cyklarna fick Cannondale SystemSix Hi-Mod Ultegra Di2; hela 27W lägre!
Tour tyckte även att Specialized Allez Sprint Comp hade sämre komfort jmf med flera andra cyklar, bäst komfortomdöme i testet fick Trek Madone SLR 9 Disc eTap.

Nummer 3-2019 av Tour går att köpa som eTidning för 3,99 € här: https://digital.tour-magazin.de/de/profiles/e983d8ae01f3/editions/b24a8ff21c0fcf5cb43e

/Håkan

G

Gano

Guest
Hade själv samma tänk, men har ingen erfarenhet av aero utan vill bara uppgradera och prova en aerocykel. Var inne på att köpa en ram, men som någon sa tidigare i tråden så blev det jäkligt dyrt. Jag ville dessutom ha skivbromsar, helt integrerade kablar, smalt styre och TL-ready hjul i minst 50 profil. Vikten är jag inte så brydd med eftersom jag säkert har 10 extra kilon på kroppen.För mig var det otänkbart att köpa cykel för 75000, hade också 40000 som gräns.

Gav till slut upp på en Canyon och köpte en kinesisk Yoeleo R9 med Ultegra 8050, 380mm brett helintegrerat karbonstyre, 60 mm fälg fram och 88 mm bak (TL-ready kanttrådskarbonfälg) och skivbromsar. Det gick med marginal in under 40000. Men vikten utan pedaler hamnade på 7,9 kg. Men sedan ska jag uppgradera vevpartiet till ett lättare som jag redan har och sätta dit min favoritsadel som också är lättare. Allt för att öka medelhastigheten med 0,1-0,2 km/h...

Crocko

Aktiv medlem
villeit sa:

Lite bakgrund, hade en Canyon Aeroad (2017) med Ultegra grupp och Reynolds hjul (80mm?), Disc. Jämfört med min Bianchi CX, var det ett fartmonster och smidiga växlingar.
Och så blev den stulen förra året..

Nåja, så nu har man gått och sneglat på cyklar tills man blir helt trött. Oltre, Reacto, Aeroad, Cervelo..

Lite krav:
Ram+Styre+Styrstam+Sadel: Får vara beggat
Växlar: Elektronisk (suktar efter Sram etap)
Drivlina: Vevparti, kassett, kedja (måste vara nytt)
Bromsar: V-broms funkar
Hjul: Kolfiber minst 55mm och 25mm däck.

Om man bryter ner budgeten (med etap):
Ram? - Max 10000
Hjul? - Max 10000
Växel: Sram etap - 13500 (wiggle)
Drivlina Ultegra vevparti, kassett och kedja- 2100+520+350 = 3000
Broms: Ultegra =1200
Pedaler: Look Keo 2 max = 700
Tutti: 38400

1600 kvar för "övrigt". Kablage, bartejp, flaskhållare etc.

Vad tror ni om fördelningen? Kan man nå målen med dessa krav?

Nåt jag missat?

Tips mottages gärna.

Allting går, min erfarenhet är att tid och tålamod är det svåra, det finns mycket pengar att spara om man handlar smart och då ramar är dyra om man köper dem nya direkt från tillverkaren.
Men det dyker upp crash replacement ramar lite njag u och då till OK pris och ett annat sätt är ju att köpa en komplett cykel och byta ut det man inte gillar och sälja av delarna som blir över.

Hade siktat på en mindre aggressiv slutvikt på 5,5-6kg så hade jag lätt kunnat spara 10' eller gått mer mot aero istället för lättvikt:

https://happyride.se/forum/read.php/1/3451661/page=1

Herr Thomas

Aktiv medlem
Som har sagts tidigare är nog det mest prisvärda att köpa en "färdigbyggd" cykel.
Som exempel köpte jag tidigare i år en Canyon Aeroad CF SLX 8.0 Di2 på deras outlet för endast 33 kSEK. Det var en kategori 2 cykel dvs fabriksny men med en ytterst minimal färgskada på en av dekalerna. Jag fick leta länge innan jag hittade felet. Min cykel har fälgbromsar men det duger gott för solskenscykling här hemma.

Köp & Sälj

Topp