Tips - Gyllenhielmska leden

manneblask

Aktiv medlem
Halloj!

Jag och min fru ska ta oss till Gyllenhielmska leden i helgen och vandra en dag, cykla en dag. Fanns lite trådar här kring det men jag tänkte fiska efter lite mer aktuell info och tips.

Vart är det bäst att cykla om man utgår från Sundbyholms slott? Gärna en bra nivå för nybörjare då min fru inte är så van :)

Går det att undvika fram och tillbaka vore det kanon. Tacksam för tips!

max

Medlem
Själva leden mellan Årby och Sundbyholm är bitvis ingen höjdare om man är ovan vid mtb. Är man lite mer van så är det helt ok cykling
med lite tekniska inslag, (rötter och sten) Dock är det både roligare och finare stigar i både Vilsta och Odlaren för mtb.

Från Sundbyholm går ju leden vidare mot pilgrimsleden, har inte cyklat den själv, men den kan
kanske vara ett alternativ.
https://www.eskilstuna.se/download/...lenhielmska leden och Fogdöns pilgrimsled.pdf

I bokskogen runt själva slottet finns en liten rundslinga som går mot Sundby kyrka, den passar ovana men är väldigt kort - några kilometer kanske, men bokskogen är vacker att cykla i.

Bollox

Medlem
Vissa delar mellan Torshälla o Sundbyholm har många rötter, o det är ett bara branta partier som när de är blöta kan vara riktigt sketchy! Om ni skall vandra, kör det dag ett, då ser ni vad som din fru klarar, o vad som är för svårt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer