Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!

Snulfert

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Hej,
Om bara tiden räcker till och det passar mig och säljaren så ska jag åka o kolla på en Crescent cykel.
Den är gammal men säljaren har inte så mycket mer info tyvärr. Den står inte så att de kan titta på den nu heller utan vi ska ses där är tanken.

Utifrån bilderna, kan ni säga något om den? Vad bör jag se upp/extra noga på?

Cykeln är tänkt att användas för solskensturer till jobbet och turer på helger typ så inget ska bytas om det nu inte är trasigt.

Det jag tänkte på är reservdelar till gamla cyklar vilka säkert kan vara svårt att få tag på/kosta en del så vad är viktigast att det verkar vara i bra skick på cykeln när jag tittar på?

Bättre bilder utlovas vid köp :)
E9A12F63-DDE6-4EED-9B38-BFA294261781.png
FCD60C79-B2A7-412D-A893-9B3693A73D63.png
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
En fin hoj. Skulle tro att det är en 318 från andra halvan av 70-talet, byggd i Reynoldsrör. Byt klossar och kanske däck (och definitivt styrlinda), plocka ned och gör rent samt putsa upp allt (riv gärna ned hela cykeln) så kommer det att bli kanon.

Någon kommer säkert att varna för rost och ramsprickor, men den risken är minimal. Köp om priset är ok.
 

Snulfert

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Tack för svar! är det några delar kring drivlinan tex som kan vara svårare att få tag på ersättare om det skulle vara trasigt/slitet som jag bör se upp för extra?
 

Snulfert

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Sista frågan, vart kan jag se vad det är för modell om jag är där och tittar och hur står det? är det bara 3 siffror eller en hel nummerserie där slutet säger vilken modell det är tex?
 

700c

Medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Tack för svar! är det några delar kring drivlinan tex som kan vara svårare att få tag på ersättare om det skulle vara trasigt/slitet som jag bör se upp för extra?
Inget speciellt, egentligen. Om växelreglagen är indexerade (dvs har fasta klicklägen) kan de vara trixiga att justera. Särskilt Positron-serien är hopplös. Friktionsreglage är inga problem. Frikransar och kedjor finns lite överallt. Kedjeringar likaså, om än något mer begränsat. Nu inser jag att jag saknar min gamla DBS med shimano 600-växlar.
Har säkert lite reservdelar liggande om du behöver.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Noll bekymmer med att hitta delar, utöver vevlagret om det är franskgängat, men jag vill minnas att MCB gått över till BSA på bättre modeller vid den här tiden. Min träningsracer, en 316, har dock franskgängat trots att det är en 80-talare.

Alltså, det går ju att hitta franskgängade lager, men det är krångligare.

Det är inte indexerade växlar på denna modell. Kom inte förrän under andra halvan av 80-talet.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Sista frågan, vart kan jag se vad det är för modell om jag är där och tittar och hur står det? är det bara 3 siffror eller en hel nummerserie där slutet säger vilken modell det är tex?
Nix, serienumret och modellnumret är inte de samma. Möjligt att Crescent hade en intern kod för att koppla dem till varandra, men jag skulle inte tro det eftersom många av modellerna hade likadana ramar - det var utrustningen som skilde.
 

Nymodyn

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
normalt skulle jag säga: pass på så att det inte är tubhjul! Då blir det med ens en ganska mycket mindre smidig vardagsracer om du behåller original. men ser ut som att det är kanttråd (clincher på eng)= bra!

Styrlagret, eller rättare sagt sätet på gaffelröret där inre lagerskål pressas på, har på vissa pepitor riktigt udda dimension men sällan just ett styrlager är så skrot att det inte går att renovera. snarare ett problem om det saknas helt! https://www.facebook.com/groups/cykelhistoriska/permalink/1647699638685178/

annars en sjukt trevlig hoj som duger till det allra mesta! kanske lite mycket toe-overlap på åtminstone de små ramarna..men ser inte ut att bli ett problem på din hehe. Har du koll på storleken förresten?
 

700c

Medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
☝️ Det var precis det som jag hade som min första "riktiga" cykel. Ramlade ett par gånger pga korgar, men det är ändå en del av att lära sig sitta fast i pedalerna.
Friktionsväxlar är hur nice som helst. Ger en känsla för hur cykeln ska kännas och låta, som hänger kvar och hjälper vid justering av modernare system. Ger feeling, dude!
 

Pfaff

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
☝️ Det var precis det som jag hade som min första "riktiga" cykel. Ramlade ett par gånger pga korgar, men det är ändå en del av att lära sig sitta fast i pedalerna.
Friktionsväxlar är hur nice som helst. Ger en känsla för hur cykeln ska kännas och låta, som hänger kvar och hjälper vid justering av modernare system. Ger feeling, dude!
Jag cyklade på den sortens cyklar på 70- och 80talet.
Ett område jag är hemskt glad att utvecklingen har lämnat bakom sig och gått vidare.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Därför att TS inte verkar veta vad han ger sig in på. En inte särskilt lättkört gammal räser med friktionsväxlar och garanterat tåöverlapp. Bl.a.

Ok. Aldrig upplevt tåöverlapp som ett problem egentligen, särskilt inte om det handlar om nöjescykling. Men visst.

Å andra sidan är cykeln snyggare än allt annat som produceras i dag - också värt att begrunda.
 

700c

Medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Jag cyklade på den sortens cyklar på 70- och 80talet.
Ett område jag är hemskt glad att utvecklingen har lämnat bakom sig och gått vidare.
Fullt förståeligt. Det är väl ofta så att ni som var med när det begav sig är glada över utvecklingen, och vi som hela tiden haft de modernare grejerna kan uppskatta "det gamla" på ett annat sätt.
 

ADD

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Ser ut som Nervex muffar. Då är det en 92320 från 1963 - 80. Och snygg! Korta solskensturer i trivsamt tempo passar bra. Eller som referens till något samtida.

Det är lite som med musik. Grammofon och LP skivor är inte bättre än CD. Trots att det blivit populärt igen av någon obegriplig retro orsak. Omslagen är snygga. Men när nålen börjar hoppa Jenka över spåren på festen för att någon stampar takten är det inte så roligt.
 

Snulfert

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Tack för all input, här händer det grejer :) Jag uppskattar att någon vågar säga avstå och kanske vara realistiskt men jag fortsätter på inslagen tankebana om att införskaffa en äldre racer att fixa till samt använda hyfsat sparsamt under många år framåt.

Jag har inte koll på strl men det får jag kolla lite på när/om jag kommer dit tänker jag.

Friktionsreglage har jag haft förr och det störde inte mig något då iaf. Växla på slätten är inte något jag gör alltför ofta ändå.. Kan det vara så att det är enklare att ställa in växlar med friktion då inga fasta lägen måste lira??
Toe overlap? Innebär det att mina 43’or kommer slå i framhjulet? Varför är risken stor för detta?
Trevlig kväll
 

Kurre86

Medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Om drivlinan är sliten kan det vara värt att kolla vad det är för baknav... Jag har två gamla baknav för 5-delat som varken har vanlig gängad frikrans eller modern Ultraglide eller Hyperglide body... Lagom lätt att hitta drev till idag... Gängad frikrans är dock inga problem...
 

ADD

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Kör på om du gillar den. Men betala inget fantasipris, det är ingen unik antikvitet direkt. Behöver du dessutom byta drivlina, styrlinda och däck blir det en hel del pengar extra.
 

Snulfert

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Tack.
Pris är alltid svårt för gamla grejer. Skrot för en del, sentimentala värden för andra osv.. Ska jag ha den så blir det för Max 999kr och det ska nog inte bli några problem hoppas jag. Jag kan tycka att den är värd 500kr eftersom det är en gammal cykel ”bara” men riktigt så enkelt är det ju aldrig:)
(Hoppas nu att ”fantasipris” är mer än ovan nämnda summor)
 

700c

Medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Upp till en lusentapp kan vara ett riktigt bra pris, beroende på skick osv. Om den säljs för en femhunka så gör du en kanonaffär.
 

aben

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Tack.
Pris är alltid svårt för gamla grejer. Skrot för en del, sentimentala värden för andra osv.. Ska jag ha den så blir det för Max 999kr och det ska nog inte bli några problem hoppas jag. Jag kan tycka att den är värd 500kr eftersom det är en gammal cykel ”bara” men riktigt så enkelt är det ju aldrig:)
(Hoppas nu att ”fantasipris” är mer än ovan nämnda summor)
Det är ett ganska lågt pris om ramen är i bra skick tycker jag , det är trots allt en ganska fin ram med Reynolds 531-rör.
 

BJS

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Jag cyklade på den sortens cyklar på 70- och 80talet.
Ett område jag är hemskt glad att utvecklingen har lämnat bakom sig och gått vidare.
Kan bara hålla med... rf-fälgar, klena bromsar o h regn.... jorå....

STi var verklig härligt när det kom och gå tillbaka till ramväxlar är sådär halvkul.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Ser ut som Nervex muffar. Då är det en 92320 från 1963 - 80. Och snygg! Korta solskensturer i trivsamt tempo passar bra. Eller som referens till något samtida.

Det är lite som med musik. Grammofon och LP skivor är inte bättre än CD. Trots att det blivit populärt igen av någon obegriplig retro orsak. Omslagen är snygga. Men när nålen börjar hoppa Jenka över spåren på festen för att någon stampar takten är det inte så roligt.

Nix, det lär inte vara en 320. Klistermärke istället för riktigt märke i metall, Weinmann sidodragna bromsar och lösa hållare för bakbromsvajern. 318 träningsracer säger jag (men kan förstås ha tokfel).
 

ADD

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Inte alls otroligt. Att du har rätt alltså. Finns väl fler av dem därute dessutom. Men det spelar nog mindre roll för den nya karriären om TS slår till.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Jag gillar min Kinesis RTD väldigt mycket.
Men att räkna upp? Finns en tråd om snygga cyklar här nånstans. Tror jag har gjort något inlägg där.
Jo, den var riktigt fin! En av de finare jag sett.

Men inte ens de riktigt fina, moderna hojarna når upp till nivån hos en helt vanlig svensk kött-och-potatis-stålis, tycker jag.
monark5x.jpg

Och då ska vi inte tala om franska och italienska fullblod.
01Antonin-Rolland_1955-Bobet-Tour-de-France-Bike01-1-of-1.jpg



Jag tycker att de moderna saknar det smäckra uttrycket, linjerna. Gafflarna är klumpiga, kedjestagen ser avkapade ut, överröret lutar bakåt, sadelstagen har trillat på sniskan, sadelstolpen är flaggstångslång etc. Sedan tycker jag att alla moderna cyklar lider av att Ahead-systemet är så otroligt mycket mindre snyggt än quillstam.

kinesis-rtdbike-v2.jpg


Jag tycker mig märka att de moderna racers som brukar anses som allra finast här på Happy, påfallande ofta är de som liknar klassikerna mest.

Men givetvis är detta supersubjektivt!
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!

Snulfert

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Inte alls otroligt. Att du har rätt alltså. Finns väl fler av dem därute dessutom. Men det spelar nog mindre roll för den nya karriären om TS slår till.
Kanske är bättre om den är av enklare slag = enklare och billigare komponenter ifall det behöver bytas? Jag har en del att leva upp till prestationsmässigt själv innan jag kan börja klanka ner på materialet känner jag..

Sen är ju allting lite hypotetiskt då jag inte vart där ännu och tittat på cykeln. Imorgon skulle kunna vara den stora dagen men än så länge går vi om varandra jobbmässigt hela tiden verkar det som.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Kanske är bättre om den är av enklare slag = enklare och billigare komponenter ifall det behöver bytas? Jag har en del att leva upp till prestationsmässigt själv innan jag kan börja klanka ner på materialet känner jag..

Sen är ju allting lite hypotetiskt då jag inte vart där ännu och tittat på cykeln. Imorgon skulle kunna vara den stora dagen men än så länge går vi om varandra jobbmässigt hela tiden verkar det som.
Hur går det nurå? Har du köpt hojen?
 

ADD

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Ta några bra bilder på växlar och bromsar och visa oss. Kan ge lite mer ledtrådar. Med bild på kassett och drev kanske det dyker upp några expertkommentarer på hur nära byte/ renovering de är.
 

ADD

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Se där! Bakhjulet ser inte ut att vara original. Borde vara snabbkoppling som i fram. Plåtdisken innanför kassetten tyder också på det.
 

Snulfert

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Nu så har jag tagit in cykeln från bilen och kollat över den lite mer. Det som måste bytas är baknav/hjul tyvärr. Upptäckte det på plats som tur var men ändock tråkigt. Vevpartiet glappar lite grann känns det som när jag drar vevarmen i sidled så vi får se hur det ser ut senare. Sadelröret har fått en omild behandling men i övrigt så verkar allting fräscht får jag säga mtp att det inte är nytt.
Allting på cykeln är Dura Ace och går i svart så det var en rolig detalj tycker jag. Ramen är ganska hårt åtgången så att fylla i lite skulle inte fungera, den får alltså vara sliten även framöver.

Hjulet bak är 36-ekrar och det är samma som fram vilket väl ger ett bättre intryck tänker jag om de har samma så det är det första som behöver införskaffas. För att det inte ska bli för långt nu så kommer fler inlägg med att göra/köpa inlägg och bildinlägg.

Kommer behöva hjälp med att få isär vissa saker eventuellt då jag misstänker att vevlager inte ser ut likadant idag som när cykeln gjorde vilket nu är???
Ramnummer 5093306 är jag ganska säker på men det är
Jättesvårt att se.
Trevlig kväll
 

Snulfert

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Sådär!
Lista på saker jag behöver ordna med är enligt nedan.
1, nytt baknav eller helt hjul. Har en granne som kan ekra upp så om jag kan lämna hjul och annat nav till honom vore det ju smidigt. Är det olika ekrar till olika nav där eller hur fungerar sånt? Vore ju toppen om det gick att återanvända så mycket som möjligt. (Även kassetten)
2, Däck. Både spruckna och punka gör ingen glad. Oklart om det ska vara med beige sidovägg eller ej. Tycker det är fint när det är nytt men sen blir det sådär.
3, styrlinda
4, gummin till bromshandtagen
5, bromsklossar
5, se över lager i framhjulet, pedaler, vevpartiet. (Styrlagret känns bra så kanske smörjer men plockar nog inte isär helt)
6, Cykla, typ

Växelwiren ser väldigt grov ut tycker jag. Kan det ha ändrats sedan cykeln gjordes och idag med dimensioner osv?

Först blir det att ta bort allting och tvätta av det ordentligt. Det blir rent men inte puts.

Några har skrivit ovan att ni kan ha delar. Baknav efterfrågas helt klart :)

Skriv gärna om ni kan lista ut vad det är för årsmodell osv, vore intressant.

Pris för denna skapelse blev 700kr. Trevlig kille som berättade att denna hade stått i skyltfönster i en cykelbutik här i Linköping i många år. Sen hamnade den hos honom och nu skulle den vidare.
 

n3wton

Aktiv medlem
Tips inför eventuellt köp av gammal Crescent racer. - Nu med råd kring upprustning!
Jag tror att många kommer uppskatta att det står Dura-Ace lite här och var!😊

Oavsett vad nostalgikerna säger hade jag förberett mig på ganska mycket arbete och en hel del utgifter närmsta tiden för att få en välfungerande cykel. Den kan säkert bli kanonfin, men jag tycker det är bäst att man ser objektivt på saken.

Du kommer lära dig grymt mycket och gillar du att pilla och fixa med gamla grejer kommer det bli skoj! Lycka till och hoppas du får många fina mil på cykeln!
 
Topp