Tips mtb upprätt sittställning

Bofinken

Medlem
Hej.
Är novis i ämnet tänkte höra om det finns något märke/modell med mer upprätt sittställning?
Går det att modifera detta med byte av styre etc?
/mvh JOnni

konken

Ny medlem
Det går ju montera styre och styrstam efter smak på nästan vilken hoj som helst, jag har tex. monterat "damcykelstyre" på mtb:s för mer avslappnad glidaråkning. Är det gammaldags quill styrstam är det ju bara att höja styret utan att behöva byta ut något.

Personligen gillar jag "klunker" varianten, med kort styrstam och i princip bmx styre, typ som denna:
klunker.png

Det är ju hyfsat billigt med styren och stammar så man kan ju ha lite olika varianter beroende på var/hur man cyklar, istället för att behöva köpa ny hoj.

AX3L

Aktiv medlem
Ju mer cross desto mer upprätt och ju mer XC desto mer utsträckt är väl en bra tumregel.

Bofinken

Medlem
Funderade på en såndan ---> hur vet jag om styrstam går och ändra och sånt :) är ju hel novis gällande cykel.
/Jonni

Bofinken

Medlem
Funderade på en såndan ---> hur vet jag om styrstam går och ändra och sånt :) är ju hel novis gällande cykel.
/Jonni.

AX3L

Aktiv medlem
Okej, om du är nybörjare måste jag fråga varför du vill ha upprätt ställning? Är det för att du har en skada eller fysiskt hinder mot mer utsträckt eller är det för att du tror att det blir bekvämare?

konken

Ny medlem
hojen i länken är ju ganska utsträckt cx variant, men går ju att höja upp med stam och styre. Enklast är ju om du kommer fram till avstånd till styret (reach) och höjd (stack) genom att provcykla en liknande cykel om du ska köpa nytt. Klart du ska ha upprätt sittställning om du föredrar det, för du har väl inte tänkt dig tävla med cykeln?

AX3L

Aktiv medlem
Jag ville bara kolla, många tror sig nämligen vilja ha upprätt men inser rätt snart att så inte är fallet. Det är ju en invänjningsperiod, men när den är klar inser man att man valt fel cykel.

Hur som helst, med ryggproblem skulle jag helt klart satsa på en FS/heldämpad hoj oavsett. Canyon Spectral? Nerve? (Även om den är hyfsat utsträckt, dock med lång stam från fabrik).

Makten

Aktiv medlem
AX3L sa:
Jag ville bara kolla, många tror sig nämligen vilja ha upprätt men inser rätt snart att så inte är fallet. Det är ju en invänjningsperiod, men när den är klar inser man att man valt fel cykel.
Det är ganska vanligt att inse det motsatta också. Alltså att man köper en XC-cykel med framåtlutad sittställning och sen inser att det bara blir läskigt när det börjar bli stökigt. Eller jobbigt för den delen, om man inte har nån ambition att cykla jättefort på ostökiga stigar.

Upprätt sitt- eller ståställning blir mer lekfullt och känns tryggare, tycker i alla fall jag. Dock får man såklart en aning mindre kraft, men det vägs inte sällan upp av bättre komfort och kontroll.

ething

Aktiv medlem
Har själv lätt att få ont i ryggen och lösningen är generellt inte att höja styret utan att stärka bålmuskulaturen.

kay

Ny medlem
ething sa:
Har själv lätt att få ont i ryggen och lösningen är generellt inte att höja styret utan att stärka bålmuskulaturen.
+1

Plankan är en ganska enkel men bra övning för det,

Sedan jag regelbundet kör mycket plankan, ryggresningar, och mycket magövningar, mm, så har jag börjat med mer och mer racigare sittställning. Har bytt från 60mm lång med 30 grader uppåt på styrstammen, och alla spacers under styrstammen, till att köra med 80 mm lång och 6 grader nedåt och alla spacers över styrtammen nu på sista racet i Lida Loop. Och känner att jag skulle kunna sätta på ytterligare någon cm längre stam till Ränneslättsturen. Och allt detta känns som det är all bålmuskulaturträning jag utövat det senaste året. Förut var det alltid ryggen som tog slut på en 6-7 milsrace. Men nu är det istället benen som säger till först :) Typ som på sista loopen på Långa Lugnet i år, satans alla backar, hehe!! Men ryggen är fortfarande stabil efter ett långloppen.

Så kör igång med bålträningen, så kommer cyklingen både bli behagligare och roligare. Snabbare kommer det också gå ;)

Bofinken

Medlem
Bålstyrkan är inget problem är aktiv klättrare :) Tänkte mest dra igång detta intresse igen hade nyligen fått problem med rygg(diskbråck) då jag hade en Canyon nerve för 5 år sedan och sålde den bara efter 6mån. Nu ett par år senare tänkte jag bara mest att det kanske var förebyggande med den upprätta sittställningen :) men som sagt kanske funkar bra utan upprätt sittställning. Tack för alla tips för eventuell höjning som verkar gå att göra på alla modeller med styrstam etc. Viktigast för mig var nog att få reda på att man ändå kan få en mer upprätt sittställning om det önskas på den cykel jag funderar på från canyon.
En annan fråga gällande cykel moddande går det att slänga på framhjul med mer slaglängd om önskas i framtiden på en sådan cykel?
/Med vänlig hälsning Jonni

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer