Tips och råd för nyopererad nybörjare MTB

Tobbbe

Medlem
Hej,
Jag har under de senaste 3åren kunnat gå max 50m åt gången pga riktiga ryggproblem.
Jag har nu äntligen fått en lyckad operation för 6v sen som öppnat livet igen och självklart är jag sugen på att komma igång.

Har inga begränsningar på vad jag får göra, men det skall vara varierat och utan smärta.
Så jag har börjat på yoga för inre styrka och rörlighet samt har precis börjat cykla MTB på grusväg.
Har en slinga som är 5km vilket är ganska precis vad kroppen orkar just nu, men det är ju fruktansvärt kul.
Ni som är vana och träna, har ni några tips på vad som är klokt och inte, cyklade imorse och känner att jag vill ut ikväll igen. Tänker på antal ggr/vecka, bör man blanda längden, intensiteten osv. eller spelar det ingen roll när man börjar från noll utan man kan trampa lite varje dag i vanlig takt och det får effekt på sikt iallafall?

Mitt mål är främst att bygga upp någon form av kondition och sedan ändra målen vart efter men jag vill varken göra för lite eller för mycket utan göra det rätt.

Kloka råd mottages tacksamt.
MvhTobbe

Höjdskräck

Aktiv medlem
Jag har för länge sedan slutat att "träna" och gör bara det som är kul istället och mår lika bra av det. Det som jag har märkt ger absolut bäst resultat för allmänkonditionen är göra ngt regelbundet/varje dag.

Så mitt råd är att göra det enkelt för dig och göra vad du känner för oavsett vad det är, bara du kommer ut regelbundet.

BFS

Aktiv medlem
Lyssna på kroppen. När ryggen blir trött är den trött (och tål mindre). Konditionen kommer så länge du är hel och har kul. När du är såpass hel (och litar på kroppen) kan du börja spana på träningsupplägg.

kais01

Aktiv medlem
skulle göra det som känns kul och tryggt. undvika för lågt styre, och se till att det finns återhämtningsdagar.

och kanske kolla arbetsplatsens ergonomi en extra gång? gillar där för egen del chans till variation. ett gammalt tips är att sköta telefonsamtal stående.

LWB

Aktiv medlem
Klokaste råden och klokaste tråden på länge. Gör det som är roligt och känns bra, försök att få in en vana, räkna inte km, km/h eller något annat utan cykla när och som du vill och var nöjd med att du har cyklat, varesig det är 50m till brevlådan eller 5/10/100 km i åska och drivis. Strunta i vad som är ”rätt”, ha de kläder, skor mm som du vill och trivs i.

Kul, lycka till!

UprightCitizen

Aktiv medlem
Kan bara hålla med resten. Och att det säkert är bra att lägga till någon typ av styrketräning för hela kroppen, framförallt rygg mage och axlar i den takt som ör rimlig. Ställ in sadeln bra. Är den för hög kommer kan man få ländryggsproblem. Och lyft blicken så kommer du sträcka på dig automagiskt. Lätt att fastna med blicken på närmsta hinder framför framhjulet.

Berk

Aktiv medlem
Kan också vara hålla med alla andra här.

Många får ryggproblem från att cykla med fel kroppshållning, men om det känns bra för dig har du klart inte det problemet! Det är bra att variera positionen på cyklen så man vet vad som känns bra. Man kan också prova olika utväxling.

Stora fördelen av cykling är att det är mindre ansträngande än att går om man tar det lungt, men man kan snabbt använda maxeffekt om man trycker på riktigt. Därför tror jag inte att det skulle vara problematiskt om du cyklar flera gånger varje dag. Om man blir trött så rullar man lungt hem.

Topp