Tips och råd inför upprustning av gratis cykel

Snulfert

Medlem
Hej,
Kom idag över en 26” Crescent bjarke som jag förmodligen ska rusta upp inför nästa vår då dottern ska ha en ny cykel. Om den blir klar tidigare kan hon säkert köra lite med den nu med men det är ingen brådska med att få den klar.

Styrlagret var rejält glappt och rostigt så det behöver bytas. Hur får jag loss det? Är det bara att slå inifrån med nåt hårt så lossnar det? Vad kan man ha som mothåll i så fall? Vet inte vad lagret heter. Se bilder för mer info.
Jag vill inte förstöra något (mer än lagret kanske) så svara gärna på hur det går till.

God natt

Bilagor

• 712A89C8-F2F1-4C6D-A03E-527EEA95C1DD.jpeg
    712A89C8-F2F1-4C6D-A03E-527EEA95C1DD.jpeg
    351.5 KB · Besök: 52
  • 1AFC2EEB-2567-41BC-83A0-45B442554A51.jpeg
    1AFC2EEB-2567-41BC-83A0-45B442554A51.jpeg
    370.1 KB · Besök: 53
  • FD0F3BAC-9E40-479B-A8F7-DF4F2C3C5C38.jpeg
    FD0F3BAC-9E40-479B-A8F7-DF4F2C3C5C38.jpeg
    346.2 KB · Besök: 60
  • 2C38E2AD-C806-4704-A649-6D9E0C97C3A8.jpeg
    2C38E2AD-C806-4704-A649-6D9E0C97C3A8.jpeg
    372.3 KB · Besök: 57

BJS

Aktiv medlem
Finns specialverktyg för jobbet (ligger i verktygslådan) men skall man inte rädda lagret kan man höja våldsnivån lite och då behövs inte några specialverktyg

Snulfert

Medlem
I min verktygslåda ligger de inte tyvärr :) Är det ”bara” att slå inifrån så mycket det går då? Det ser ut som att det sitter en kopp och sen lagret i den. Spelar det någon roll vad jag slår på? Behöver jag flytta runt det jag slår med så det blir ett jämnt tryck runt om eller lossnar det ändå om jag bara slår mot ett ställe?

BJS

Aktiv medlem
Problemet är ju att de byrolådar sig om man slår på ett ställe och det går tyvärr spräcka godset lagerhållaren sitter i om man har otur. Så har du väl fått det att röra på sig var noga med att flytta verktyget och håll ner på kraften.

Snulfert

Medlem
Tack så mycket för svar! Kommer en uppdatering senare ikväll förmodligen efter att alla måsten är klara…

Snulfert

Medlem
Måstena avklarade tydligen för nu är lagren loss i samband med att kaninerna skulle ha frukost.
En järnvägsspik var tydligen ett bra verktyg för detta ändamål.
Nu när de är borta bör jag ju ha nya. Det står inget på de befintliga så vad är det jag ska mäta och kolla på. Jag har ingen gaffel ännu, måste man väga in det i beslutet? Rakt/tapered rör vet jag om men i övrigt?
Såhär ser gamla ut. Det satt ihop från början men har gått isär i samband med min behandling.
Har skjutmått om det är på ramen jag ska mäta bara.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    355.6 KB · Besök: 34
  • image.jpg
    image.jpg
    457.8 KB · Besök: 26
  • image.jpg
    image.jpg
    466.6 KB · Besök: 25

Snulfert

Medlem
Hej,
Nästa sak på listan är vevparti då det 3-delade som sitter nu verkar onödigt stort.
Jag vill gärna ha ett sådant som sitter på tex White barncyklar där kedjeskydd sitter på men har svårt att hitta något. Det ska passa på fyrkantsaxel. Är det något jag behöver tänka på vid byte? Kan nya vevpartiet hamna för nära och slå i cykeln tex om det nu sitter 3klingor på?

Kan nedan vara något som passar?

Vad är vanligt i vevarmslängd för barn?

9DA7732D-DA6D-400E-9965-DAAEC565E56C.png

Salabaladala

Aktiv medlem
Nästa sak på listan är vevparti då det 3-delade som sitter nu verkar onödigt stort.
Om klingorna sitter med skruvar och inte nitar då kan du ta av dom du inte behöver. Ska du ha ett helt ny så sätter du den på mittenpositionen.

Passa på att känna på vevlagret och byta om det behövs, nu när du ändå håller på.

IM

Aktiv medlem
Ett mer allmänt hållet tips i samband med skruvande på äldre pryttlar är att ladda upp med 5-56 och autosol. Och fett.

Snulfert

Medlem
Det nuvarande är nitat. Skulle jag kunna slipa/borta bort största och minsta kanske?

Problem som jag ser det är att det är skönt att ha en skydd mot klingan fram så därav möjlighet att köpa nytt. Kommer kedjan ligga kvar utan framväxeln?

//Oslar

Salabaladala

Aktiv medlem
Det nuvarande är nitat. Skulle jag kunna slipa/borta bort största och minsta kanske?

Problem som jag ser det är att det är skönt att ha en skydd mot klingan fram så därav möjlighet att köpa nytt. Kommer kedjan ligga kvar utan framväxeln?

//Oslar
Aha okej. Du kan ju testa förstås, men det är ju just det där med ifall kedjan sitter kvar. Drog på ett drev för 3-delat en gång på pendlaren när jag väntade på en NW på posten, och visst satt ju kedjan på när man körde som vanligt men råkade man typ komma åt den bara lite med skon eller så så klättrade den av direkt.

Snulfert

Medlem
Nytt beslut! Gamla vevpartiet får hänga med ett tag till. Ordnat ett nytt skydd så det ser lite trevligare ut.

Nu till styrlager.. vad tror ni om nedan? Ovan i tråden finns bilder på hur förra lagren såg ut på cykeln och när de var borttagna. Diameter på cykeln är 40mm både uppe och nere. Kan nedan passa då med den gaffel som redan finns? Vad mer för mått behöver jag innan jag kan köpa och behöver jag alla dessa delar? Kan någon förklara vad delarna är till tack. Nedan mina gissningar:
1 ska sitta längst ner mot gaffeln.
2 lager men vart o hur sätts det fast?
3 samma som ovan.
4 i toppen för att gör en övergång från styrhjul till styrstammen?
5&6 ingen aning
7 för att låsa fast gaffeln lite?
C51DE677-D3F3-4484-A2B2-0A420C6B3169.jpeg
13AEB19D-4B9E-4B3F-88D2-8CC025F551CB.jpeg

Snulfert

Medlem
Zs44 anger måttet alltså. Så innerdiameter på styrhuvud ska vara 44mm för att det jag länkade till ska passa?
Styrröret ska vara 1 1/8 tum diameter?
Tack så jättemycket för hjälpen!

Snulfert

Medlem
Hej igen,
Gamla lagret var 44 ytterdiamter och typ 30 innerdiameter. Då borde väl det som jag länkade till sist vara likadant eller hur?
Zs44/28,6 och zs44/30 står det i beskrivning för det iaf??
Med de mått jag har från gamla lagret måste detta väl fungera eller??
//Oskar

Snulfert

Medlem
Cykeln är klar sånär på några detaljer.. (frambroms, gaffelrör och ordentlig växeljustering) tänkte sälja cykeln men just nu är den för populär så det får vänta eller inte bli av alls verkar det som just nu. Nya styrlagret passade bra och smidigt att få dit med gängstång

Tack för hjälp och input!
5F1096D3-4E97-4301-89DA-ED512D8EA955.jpeg

Topp