Tips och råd önskas: renovering av Vitus Zircon III, hardtail mtb från 2013

nasso

Medlem
Var ute och cyklade i skogen för första gången på ett par år idag. Roligt... :) Men märkte också hur risig min cykel är.

Det var en billig cykel när jag köpte den. Onlineköp, chainreaction. Drivlinan är nog bland det billigaste som fanns på marknaden. Det var konstant strul med växlar osv.

Växlarna fram har det varit så mycket strul med att de i princip förklarades döda och har monterats av cykeln. Har kedjan liggande i mitten fram och med 8-delat bak är väl inte spannet fantastiskt. Det hackar, stular och känns inte pålitligt och tryggt.

Att cykeln var i så pass dåligt skicka var nog en bidragande orsak till att jag tappade intresset. Jag gick då (för ett par år sedan) i tankar om att byta ut hela drivlinan. Har efter idag tankar på att återuppliva de tankarna. :) I slutet av när jag cyklade mycket så började 11-delat etablera sig mer och mer det började bli ett alternativ för MTB att inte ha växlar fram. Det var en väldigt lockande tanke för mig då och det verkar ju som att det har blivit mer och mer standard idag.

Därför fallet mina tankar dit. Jag funderar på att byta ut hela drivlinan mot något 1x11 / 1x12 eller liknande.

Cykeln är ju inte direkt ny. När jag tittade på detta senast var 1x11 rätt så dyrt.

Alternativet är ju att jag säljer/skrotar denna och köper nytt. I nuvarande skick känner jag dock inte direkt att jag kan sälja den... Därför är nuvarande planen att försöka renovera upp den och iaf använda den denna säsongen. Om jag inte blir inbiten igen eller om jag vill uppgradera senare så kanske jag iaf får tillbaka pengarna för gruppen om jag säljer hela cykeln.

Och nu till vad jag skulle behöva hjälp med. Vad hade ni köpt för att renovera drivlinan på min cykel? Går det ens att montera dessa grupperna? Är det helt andra mått på nav och liknande så att det helt enkelt inte fungerar med min ram/mina hjul?

Vad hade ni köpt? Jag kör gärna på 1x11 eller liknande men håller mig så lågt det går. Jag vet ju inte riktigt vad som finns och vad som behövs men går det att byta ut hela drivlinan för 2000-4000 kr så hade det kunnat bli aktuellt.

Har samlat ihop den information jag har om min cykel här: En gammal produktsida finns här.

Finns det någon som har lite kloka råd till mig? :)

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det är nog bara att byta vev och vevlager till tex sram nx eagle dub not boost. Sen passar nog vad som helst så länge kassetten passar. Tex sram 12s med nx kassett om du vill ha det.
Annars är nog någon 10 eller 11s Shimano grupp en bra idé

Maakus

Aktiv medlem
Alternativ till Shimano/SRAM
1x9 växel grupp €105

Kedja €21

Narrow wide 104BCD €45

€171

Osäker på kedjan. Men den borde funka :)

Senast ändrad:

nasso

Medlem
Alternativ till Shimano/SRAM
1x9 växel grupp €105

Kedja €21

Narrow wide 104BCD €45

€171

Osäker på kedjan. Men den borde funka :)
Det där ser rätt lovande ut måste jag säga. :)

Har jag oroat mig för mycket om kompabilitetsproblem? Kommer kasett passa? Chainring?...

Maakus

Aktiv medlem
Jag sitter och gissar lite :)
Enligt:

Så har vevarmarna 104/64 BCD.
Så det borde gå att ta av de 3 klingorna och sätta dit en Narrow-wide klinga med 104BCD, typ en med 32 tänder.
Har aldrig gjort det själv dock.

7,8,9,10 och 11 kassetter är lika breda och passar på samma body.

nasso

Medlem
Jag sitter och gissar lite :)
Enligt:

Så har vevarmarna 104/64 BCD.
Så det borde gå att ta av de 3 klingorna och sätta dit en Narrow-wide klinga med 104BCD, typ en med 32 tänder.
Har aldrig gjort det själv dock.

7,8,9,10 och 11 kassetter är lika breda och passar på samma body.
Grymt! Jag skickade ett mail till bike24 med all information och frågade om råd. :) Tack för tipsen!

nasso

Medlem
Liten uppdatering:

Så här ser mina vevarmar och vevlager ut.

"Square tapered" och ser inte ut som att jag kommer att kunna montera någon single-klinga på det där va? ...

Lär behöva ett helt nytt vevparti med vevlager, vevarmar och klinga?

Topp