Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Hej.

Har en Crescent 92325 i hyggligt skick. Jag gör i ordning den och har kommit till bromssystemet. Nu sitter det Shimanobromsar på, tror att typen kallas u-broms. Handtagen är enklaste enkla i aluminium och känns riktigt veka. Jag har bytt vajer och hölje men det hjälpte inte mot den ganska dåliga bromsverkan.

Jag skulle vilja ha tips om bättre bromsok- och handtag som passar min cykel från -82. De bör alltså vara en smula ”retro”. Har bl a kikat på Campagnolo Centaur.

Allt gott!
 

nieves

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Kanske ngt sånt?

 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Kanske ngt sånt?

Men det där ser ut att vara en cantileverbroms, va?

Skulle vara fint om nån kunde reda ut de olika varianterna av fälgbroms så att jag inte skriver fel. Finns nån lathund på cykelkraft.se men vem vet, de kanske är helt ute och cyklar?

Om fälgbromsar på Cykelkraft.
 

nieves

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Varför började jag inte med att lägga in de här..?

Läste på lite och förstår nu att jag nog ska ha long reach-bromsar. Det verkar ha varit det normala förr om åren men numera har bromsarmarna blivit kortare.

Utifrån detta, vad rekommenderar ni?
 

Bilagor

  • 321055F0-265B-4854-9786-4B75B20B46AD.jpeg
    321055F0-265B-4854-9786-4B75B20B46AD.jpeg
    580.3 KB · Besök: 25
  • 7A0EF00B-E907-43FB-A944-F343DB2D1D7D.jpeg
    7A0EF00B-E907-43FB-A944-F343DB2D1D7D.jpeg
    523.9 KB · Besök: 26

Tollstorp

Medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Varför började jag inte med att lägga in de här..?

Läste på lite och förstår nu att jag nog ska ha long reach-bromsar. Det verkar ha varit det normala förr om åren men numera har bromsarmarna blivit kortare.

Utifrån detta, vad rekommenderar ni?
Jag höll på med ett liknande projekt för ett par år sedan, innan jag trist nog tröttnade pga alla skumma standarder. Det var lite bökigt att hitta passande bromsar men det slutade med att jag satte på ett par Tektro R559 med long reach.

Sånna här:
 

nieves

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Jag höll på med ett liknande projekt för ett par år sedan, innan jag trist nog tröttnade pga alla skumma standarder. Det var lite bökigt att hitta passande bromsar men det slutade med att jag satte på ett par Tektro R559 med long reach.

Sånna här:
Bra tips, liknande från Paul kostar $175/broms +moms och tull.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Jag höll på med ett liknande projekt för ett par år sedan, innan jag trist nog tröttnade pga alla skumma standarder. Det var lite bökigt att hitta passande bromsar men det slutade med att jag satte på ett par Tektro R559 med long reach.

Sånna här:
Jag såg någon som rekommenderade dem - kanske det var du. Stort tack för tipset. Hur blev skillnaden i bromsverkan och vilka handtag använde du?
 

ttfh

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Varför började jag inte med att lägga in de här..?

Läste på lite och förstår nu att jag nog ska ha long reach-bromsar. Det verkar ha varit det normala förr om åren men numera har bromsarmarna blivit kortare.

Utifrån detta, vad rekommenderar ni?
Har precis meckat lite med en crescent med sån broms. Fick inte till det riktigt bra heller, även om det hjälpte med ny vajer, hölje och bromsklossar.

Bromsen är ju i sig inget konstigt, vilket får mig att undra om problemet är bromshandtaget. Kan det vara så att dessa handtag har fel utväxling/drar fel mängd kabel? Har för mig att jag läst om detta nånstans men minnet sviker. Dessutom har jag lyckats få bra bromsverkan på en liknande cykel fast med bockstyre...
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Har precis meckat lite med en crescent med sån broms. Fick inte till det riktigt bra heller, även om det hjälpte med ny vajer, hölje och bromsklossar.

Bromsen är ju i sig inget konstigt, vilket får mig att undra om problemet är bromshandtaget. Kan det vara så att dessa handtag har fel utväxling/drar fel mängd kabel? Har för mig att jag läst om detta nånstans men minnet sviker. Dessutom har jag lyckats få bra bromsverkan på en liknande cykel fast med bockstyre...
Sant. Mina verkar vara i gott skick också. Brukar vara problem med att de drar snett annars, tycker jag. Kanske ska börja med att byta bromshandtag!
 
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Börja med att rengör fälgen med typ svinto och sedan bromsrengöring.
Byt belägg
Konstigare och mer avancerat behöver det inte vara.
 

Tollstorp

Medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Jag såg någon som rekommenderade dem - kanske det var du. Stort tack för tipset. Hur blev skillnaden i bromsverkan och vilka handtag använde du?
Skillnaden i bromsverkan blev ganska rejäl, men det är också en smula orättvis jämförelse eftersom jag startade med obefintlig.
Jag hittade ett par begagnade Tektro RL520 (tror jag att de heter) på ebay för $10 som jag skruvade på.

Finns nya hos samma handlare:

Skillnaden är då kanske att jag hade ett bockstyre på min cykel.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Tycker också du ska testa vissa saker innan du köper långa bromsar, rätt tråkiga priser på dom sett till värdet på cykeln.

Nya belägg, rengöra fälgbanan, och eventuellt plocka isär bromsen och rengöra och smörja friktionsytor med lite fett. Kolla också justeringen på armarna så att dom inte är för långt från fälgen, och även centreringen. Beläggen ska komma an mot fälgen samtidigt på båda sidorna.

Koolstop salmon, som nämnts, är premium och bra belägg. Rätt högt pris jämfört med vanliga men tycker man kan unna sig det där med att få stopp på cykeln.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Tycker också du ska testa vissa saker innan du köper långa bromsar, rätt tråkiga priser på dom sett till värdet på cykeln.

Nya belägg, rengöra fälgbanan, och eventuellt plocka isär bromsen och rengöra och smörja friktionsytor med lite fett. Kolla också justeringen på armarna så att dom inte är för långt från fälgen, och även centreringen. Beläggen ska komma an mot fälgen samtidigt på båda sidorna.

Koolstop salmon, som nämnts, är premium och bra belägg. Rätt högt pris jämfört med vanliga men tycker man kan unna sig det där med att få stopp på cykeln.
Absolut så. Bromsar är jäkligt viktigt!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Tycker också du ska testa vissa saker innan du köper långa bromsar, rätt tråkiga priser på dom sett till värdet på cykeln.

Nya belägg, rengöra fälgbanan, och eventuellt plocka isär bromsen och rengöra och smörja friktionsytor med lite fett. Kolla också justeringen på armarna så att dom inte är för långt från fälgen, och även centreringen. Beläggen ska komma an mot fälgen samtidigt på båda sidorna.

Koolstop salmon, som nämnts, är premium och bra belägg. Rätt högt pris jämfört med vanliga men tycker man kan unna sig det där med att få stopp på cykeln.
Det är dock svårt, tycker jag, att justera de där sidodragna fälgbromsarna. Är det någon med erfarenhet av Shimano Tourney eller liknande som vill komma med några husmorstips är det välkommet.
 

andben

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Varför började jag inte med att lägga in de här..?

Läste på lite och förstår nu att jag nog ska ha long reach-bromsar. Det verkar ha varit det normala förr om åren men numera har bromsarmarna blivit kortare.

Utifrån detta, vad rekommenderar ni?
Crescent 92325 känner jag inte till, vilken typ av cykel är det?

Annars, om det är stålfälgar skall en annan typ av bromsklossar användas, brukar vara gråfärgade. Med vanliga klossar för alufälgar blir bromsverkan riktigt dålig om du har stålfälgar, i regn obefintlig.

En möjlighet är att montera Crescents (Shimano) centrumdragna som kom lite senare, den modell du har var det så länge sedan jag använde att jag inte kommer ihåg hur den var men de centrumdragna använder jag nästan dagligen på stålfälgar och jag tycker bromsverkan är helt ok för att vara fälgbroms, inte sämre än min andra med cantilever och alufälgar.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Crescent 92325 känner jag inte till, vilken typ av cykel är det?

Annars, om det är stålfälgar skall en annan typ av bromsklossar användas, brukar vara gråfärgade. Med vanliga klossar för alufälgar blir bromsverkan riktigt dålig om du har stålfälgar, i regn obefintlig.

En möjlighet är att montera Crescents (Shimano) centrumdragna som kom lite senare, den modell du har var det så länge sedan jag använde att jag inte kommer ihåg hur den var men de centrumdragna använder jag nästan dagligen på stålfälgar och jag tycker bromsverkan är helt ok för att vara fälgbroms, inte sämre än min andra med cantilever och alufälgar.
92325 kallades för ”sportracer” när den kom. 630-fälgar, femväxlad Positron (som sagt), svetsad (inte med såna där muffar) men något reducerad ram. En allroundhoj, typ.

Centrumdragna fälgbromsar, är det samma som de som kallas ”cantilever”? Som satt på mountainbikes förr?
 

nieves

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
92325 kallades för ”sportracer” när den kom. 630-fälgar, femväxlad Positron (som sagt), svetsad (inte med såna där muffar) men något reducerad ram. En allroundhoj, typ.

Centrumdragna fälgbromsar, är det samma som de som kallas ”cantilever”? Som satt på mountainbikes förr?
Nej, jag har länkat till cantilever tidigare i tråden
Edit Länkar igen https://www.paulcomp.com/product-category/components/brakes/cantilever-brakes/
Oturligt nog så passar inte canti-fästen med rammonterade centre pull.
Typ såna här
GrBoisCP_qtr400px.jpg
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Nej, jag har länkat till cantilever tidigare i tråden
Edit Länkar igen https://www.paulcomp.com/product-category/components/brakes/cantilever-brakes/
Oturligt nog så passar inte canti-fästen med rammonterade centre pull.
Typ såna här
Visa bilaga 517930
Ok. Jag är för okunnig för att förstå skillnaden. ”Centre pull”, är det sådana på bilden?

Tycker att det är oerhört otydligt med alla typer av fälgbromsar. Jag ser skillnaden på sidodragna bromsar där båda armarna rör sig runt en fästpunkt/pivå och de som har två pivåer (dual pivot).
Jag förstår också skillnaden på sidodragna bromsar och v-bromsar. Och på centrumdragna.

Mina fälgar är i rostfritt stål.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Crescent 92325 känner jag inte till, vilken typ av cykel är det?

Annars, om det är stålfälgar skall en annan typ av bromsklossar användas, brukar vara gråfärgade. Med vanliga klossar för alufälgar blir bromsverkan riktigt dålig om du har stålfälgar.
Stålfälgar blir aldrig jettebra. Fast var iofs vä
Ok. Jag är för okunnig för att förstå skillnaden. ”Centre pull”, är det sådana på bilden?

Tycker att det är oerhört otydligt med alla typer av fälgbromsar. Jag ser skillnaden på sidodragna bromsar där båda armarna rör sig runt en fästpunkt/pivå och de som har två pivåer (dual pivot).
Jag förstår också skillnaden på sidodragna bromsar och v-bromsar. Och på centrumdragna.

Mina fälgar är i rostfritt stål.
Tyvärr är fälgar i rostfritt svårt att få bra bromsverkan på.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Som vanligt är saker väldigt ologiskt döpta. Kantilever betyder väll typ ”rotera runt sin Axel” eller ”tippa på ända” vilket ju alla bromsar gör på något sätt.

Nåväl. Jämför din broms med de här så är de fästa i samma hål som dina (uppe i mitten) men fungerar precis på samma sätt som de nieves nämner. Du har inga fästen i gaffeln där nieves länkade bromsar passar. Däremot har du ju ett hål där dessa bromsar passar :)

C6C9A7D4-64DE-4761-94C2-EA62533D4FDF.jpeg47640B37-E67A-483C-BE3A-0C1EED2C2CED.jpeg

Edit. Cantilevers är alltså en annan broms :) se nedan :)
 

andben

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
92325 kallades för ”sportracer” när den kom. 630-fälgar, femväxlad Positron (som sagt), svetsad (inte med såna där muffar) men något reducerad ram. En allroundhoj, typ.

Centrumdragna fälgbromsar, är det samma som de som kallas ”cantilever”? Som satt på mountainbikes förr?
Hittade 92325 i en katalog på nätet. Den modell av centrumdragna bromsar Crescent använde såg ut som nedan, enligt katalogen jag läste användes de även på 92325 på senare årsmodeller än din. Och de användes i många år så de bör vara lätta att få tag i.

Rrck0BzEjkS45xF1xIn_pQW0t8KC_46-zGl0mclBD6bIy9WAYD_Cc0AUoGF7MN9K0re6g3jTKc5wb-7fUZr6Cr6vWgeirw
 
Senast ändrad:

andben

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Stålfälgar blir aldrig jettebra. Fast var iofs vä

Tyvärr är fälgar i rostfritt svårt att få bra bromsverkan på.
Jag är nog en av de få här som faktiskt gillar rostfria stålfälgar - starka och håller hur länge som helst. Enda riktiga nackdelen är att de inte är "hooked" så jag vågar inte pumpa däcken alltför hårt och det kan också vara lite svårt ibland att få däcken att sätta sig rätt på fälgen.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Jag är nog en av de få här som faktiskt gillar rostfria stålfälgar - starka och håller hur länge som helst. Enda riktiga nackdelen är att de inte är "hooked" så jag vågar inte pumpa däcken alltför hårt och det kan också vara lite svårt ibland att få däcken att sätta sig rätt på fälgen.
Jag slutade med rf-fälgar 1990 eller så.... har inte saknat den hopplösa bromsförmågan
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Som vanligt är saker väldigt ologiskt döpta. Kantilever betyder väll typ ”rotera runt sin Axel” eller ”tippa på ända” vilket ju alla bromsar gör på något sätt.

Nåväl. Jämför din broms med de här så är de fästa i samma hål som dina (uppe i mitten) men fungerar precis på samma sätt som de nieves nämner. Du har inga fästen i gaffeln där nieves länkade bromsar passar. Däremot har du ju ett hål där dessa bromsar passar :)

Visa bilaga 517932Visa bilaga 517933

Edit. Cantilevers är alltså en annan broms :) se nedan :)
Nu klarnade det plötsligt här!

Var precis ute och trixade lite med bromsarna. Tvättade fälgbanan med aceton och justerade in skiten enligt tidigare länkad film (tack för den!). Blev mycket bättre.

Jag gillar rostfritt. Säkert sämre bromsverkan, men vackert att titta på och slagtåligt.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Jag är nog en av de få här som faktiskt gillar rostfria stålfälgar - starka och håller hur länge som helst. Enda riktiga nackdelen är att de inte är "hooked" så jag vågar inte pumpa däcken alltför hårt och det kan också vara lite svårt ibland att få däcken att sätta sig rätt på fälgen.
Japp, det med att få däcket att sätta sig ordentligt har jag märkt. Särskilt om man kör lite smalare dimension.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Efter en några veckor lång testperiod kan jag konstatera att CoolStops röda belägg ("salmon") är värdelösa på stålfälgar.

Är det någon som vet om det går att få tag på bromsklossar med läderyta i Sverige, eller är det dumbommarna i Storbritannien man måste vända sig till med påföljande importmoms och tullavgifter?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Efter en några veckor lång testperiod kan jag konstatera att CoolStops röda belägg ("salmon") är värdelösa på stålfälgar.

Är det någon som vet om det går att få tag på bromsklossar med läderyta i Sverige, eller är det dumbommarna i Storbritannien man måste vända sig till med påföljande importmoms och tullavgifter?
Stålfälgar var hopplöst redan för 30 år sedan och har väl inte blivit bättre sedan dess. Rugga ytan med smärglduk gjorde vi då. Det var inte bra ens då, men lite mindre dåligt blev det. Jag tror att det skall vara uselt -
 

Batavus

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Jag har inte läst alla inlägg, men av bilderna får jag intrycket att bromsbackarna är passé. Sedan går det att justera hur tidigt bromsen ska börja ta, genom att skruva ur de på bilderna vita plastpluggarna på reglagen på styret. Be gärna en cykelsmed stödja, för de vet vilka bromsbackar som passar bra.
Edit: Det kan ju vara värt att kolla också, att backarna tar samtidigt på båda sidor om fälgen. Trevlig fälg!
 
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Efter en några veckor lång testperiod kan jag konstatera att CoolStops röda belägg ("salmon") är värdelösa på stålfälgar.

Är det någon som vet om det går att få tag på bromsklossar med läderyta i Sverige, eller är det dumbommarna i Storbritannien man måste vända sig till med påföljande importmoms och tullavgifter?
Stålfälgar var hopplöst redan för 30 år sedan och har väl inte blivit bättre sedan dess. Rugga ytan med smärglduk gjorde vi då. Det var inte bra ens då, men lite mindre dåligt blev det.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Stålfälgar var hopplöst redan för 30 år sedan och har väl inte blivit bättre sedan dess. Rugga ytan med smärglduk gjorde vi då. Det var inte bra ens då, men lite mindre dåligt blev det.
Jo, ja, säkert. Men de är vackra, hållbara och original så byta ut dem till några i aluminium är inte aktuellt. Det gäller således att laga efter läge och testa sig fram till det minst dåliga alternativet. Därav frågan om läderskodda klossar.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Jo, ja, säkert. Men de är vackra, hållbara och original så byta ut dem till några i aluminium är inte aktuellt. Det gäller således att laga efter läge och testa sig fram till det minst dåliga alternativet. Därav frågan om läderskodda klossar.
Det är lite mindre odugligt - tro inte att det blir bra bara. Modernare bromsar behöver inte vara fula och kan vara mycket bättre även på hopplösa fälgar.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag
Det är lite mindre odugligt - tro inte att det blir bra bara. Modernare bromsar behöver inte vara fula och kan vara mycket bättre även på hopplösa fälgar.
Då kan det i alla fall vara värt att prova. Jag byter i princip aldrig ut fungerande saker förrän det är absolut nödvändigt - värdelöst för både miljö och (oftast) visuellt intryck.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer