Tips om budgetprylar på Lidl

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Här i tråden rankas väl de bra verktygen i samma klass som gröna Bosch vilket gör att får du tag på Lidl skräpet så får du svårt att köpa något bättre på Jula. Nu har jag själv inte haft något från Makita eller Metabo vilket är Julas fin-märken så jag kan bara jämföra men Meec har jag köpt och det är sämre än sämst. Ryobi har för ful färg och går automatiskt bort.
fast Metabo är ju inte Julaspecifikt

Astraboy

Aktiv medlem
Nu handlar ju inte tråden om vem som har bäst grejer utan om vem som har bäst budgetgrejer. Parks(l)ide över Meec och HardHead alla dar i veckan!
Kanske dags för en tråd om sämst budgetgrejer (Fast då vinner Dollarstore, hands down)
instämmer till största del. Det av Parksides utbud som är tillverkat i Tyskland håller otroligt hög nivå för det priset. MIn batteridrivna skruvdragare till exempel har använts genom hela bygget av vår gäststuga i somras och fungerat klanderfritt och kostade mig 249kr exkl. batteri som jag redan hade.

Pfaff

Aktiv medlem
Aperol spritz i set.
img016.jpg

fyrbåk

Aktiv medlem
Någon som sett om elsvetsen finns kvar på hyllan i butik? Helst i Stockholmsområdet men även söderut på E4 är intressant fram till Jönköping.

zodah

Aktiv medlem
Köpte deras trädsekatör med såg kombo, tror det är deras egna Parkside. 179kr och har redan använts med framgång. Lite tveksam kvalitet på låset som håller teleskoparmen men så långt fullt duglig.

WSMC

Aktiv medlem
Förmodligen till alldeles precis nyligen eftersom lappen sitter kvar på hyllan. Men ingen svets kvar i Barkarby 😢
Någon annanstans den har varit synlig?
Det borde väl gå att få svar från Lidl själva tycker jag https://kundportal.lidl.se/SelfServ...5741.494057978.1635068065-37428716.1635068065
Eller ringa till :Vår hjälpsamma Kundtjänst finns tillgängliga för dig helgfri Måndag-Fredag mellan 8:00-19:00 på telefonnummer 020-190 80 70.
Lycka till!

fyrbåk

Aktiv medlem
Det borde väl gå att få svar från Lidl själva tycker jag https://kundportal.lidl.se/SelfServ...5741.494057978.1635068065-37428716.1635068065
Eller ringa till :Vår hjälpsamma Kundtjänst finns tillgängliga för dig helgfri Måndag-Fredag mellan 8:00-19:00 på telefonnummer 020-190 80 70.
Lycka till!
Med tanke på hur konstant underbemannade Lidls butiker är och det allmänna kaos som råder så är det tveksamt om bolaget centralt har koll på de enskilda butikernas lagersaldon av enskilda produkter. I vart fall lär felmarginalen vara ganska stor. Men du har rätt, om man inte frågar så får man inte något svar och undrens tid kanske inte är förbi. Gör ett försök.

WSMC

Aktiv medlem
Med tanke på hur konstant underbemannade Lidls butiker är och det allmänna kaos som råder så är det tveksamt om bolaget centralt har koll på de enskilda butikernas lagersaldon av enskilda produkter. I vart fall lär felmarginalen vara ganska stor. Men du har rätt, om man inte frågar så får man inte något svar och undrens tid kanske inte är förbi. Gör ett försök.
Det tycker jag att du gör rätt i.
Om inte annat borde de kunna ge dig numret till de butikerna du är intresserad av så att du själv kan ringa och kolla.

me.I.am

Aktiv medlem
Bidde en från Lidl ändå, kul med lite lullull-funktioner. Men pulsmätningen funkar väldigt dåligt, blir till att lämna tillbaka den. Och kanske fundera på annat märke, vill då förmodligen ha en som kan ersätta cykeldatorn vid t.ex. fikarundor. Och så är jag på väg ner i smartklock-träsket med stormsteg...

Uppföljning: Lämnade tillbaka den, den visade ibland korrekt - till att börja med, sedan gick den upp till typ 120 (pulsen var ~65). Oftast visade den dock helt fel från början. Vet inte om just Lidl-klockans pulsmätning vid handleden är dålig, eller om den tekniken funkar dåligt på mig.

And Now for Something Completely Different
Har haft en köksvåg från Lidl som vid en enkel jämförelse mot våg på ICA visade sig vara väldigt bra:

Har nu köpt en lite proffsigare (läs dyrare) från Soehnle. Har jämfört och det visade sig att vågen från Lidl visar i princip exakt samma som Soehnles, har använt lite olika testobjekt.
Lidls har dock en liten egenhet, den har svårt för just 42g, den envisas med att visa antingen 41 eller 43. Någon programmerare som skämtat till det lite?

Så högsta betyg till Lidls köksvåg, lite minus dock för att knapparna är känsliga om man råkar dratta ut någon rinnande vätska på vågen, kan sluta fungera.
(vågen inköptes 2018-10-03 så vet inte om det är samma fortfarande, eller om den finns som ordinarie sortiment, märket är SilverCrest)

Belse

Aktiv medlem
Är den här slipmaskinen något att ha, eller ska man köpa något dyrare och bättre för att bli nöjd? Ginns en Einhell flr lite mer än det dubbla priset om det är ett bättre köp kanske...

Screenshot_20211207-172415449.jpg

Belse

Aktiv medlem
Einhell som kostar det dubbla och uppåt, men ser ju ganska lika ut som lidls maskin, ser ut att finnas i många olika märken, men är väl samma lika dom flesta, annars finns en Metabo som kostar ytterligare en dubbling av priset, men den verkar ha lite starkare motor även om den också är ganska lik Einhells maskin från Amazon...

Screenshot_20211207-185648466.jpg
Screenshot_20211207-185108527.jpg
Screenshot_20211207-184814256.jpg

aben

Aktiv medlem
Jag hade en gammal vinkelslip, typ tjugo år eller så som slutade fungera. köpte en på Biltema för att lösa ett akutbehov och den höll inte ens två skivor innan motorn brann för att jag körde den lite för hårt. Fick en Meec som höll kanske10 kapskivor eller så innan vinkelväxeln gick sönder. Köpte sen en Makita, billigaste (450 kr) för jag använder inte vinkelslipen så särskilt mycket tänkte jag och ville ha en enhands 125 mm. Den har jag kört upp runt 30 skivor, kört den till absolut max och mycket tegel som dammar och sliter hårt när det sugs in i motorn och Makitan funkar fortfarande utan problem.

Min strategi är att köpa enklaste märkes/proffsmaskinen utan onödiga och fördyrande finesser men som håller och funkar att använda.

kais01

Aktiv medlem
hade en sån där liknande stationär maskin en gång men har slängt den för den var hopplöst svag, och samlade mest damm. har inte saknat den alls.

det allra mesta av min slipning inklusive allt den maskinen kan göra sker med tre enhands vinkelslipar med variabelt varvtal.; tre så jag för det mesta slipper byta skiva mellan göromålen. en med 24ans papper, en med diamantklinga, en med kapskiva.

till mer sällsynta och avgränsade ändamål kommer då och då andra slipverktyg fram. en enhands 75 mm makita bandslip är guld att vässa och kanta skidor och snowboards, ett par dremels gör småjobb, en liknande mera rejäl metabo rakslip tar sig igenom det mesta, t ex grövre fastsittande lagerbanor. till tapetsering och liknande är excenterslipar bra, har en übereffektiv 150mm från makita och en batteridriven mindre från makita.

har några till, men de där täcker in det mest matnyttga. eller redan vinkelsliparna gör det:)

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
...jag har Lidls maskin. Den är för klen i förhållande till sin storlek! Men bortsett från det ganska ok tycker jag ändå. Men det går inte att trycka på med stora detaljer för då stannar den :)

kais01

Aktiv medlem
så den vi diskuterar verkar vara av samma letargiska kvalitet som den jag tyvärr köpte en gång. värd att undvikas med andra ord.

äger kom jag på en lidl bandslip som har stativ och kan sättas uppochner. den slipen kan rekommenderas istället, om man nu vill ha något stationärt. kraftig och bra.

ett ytterligare problem med med en stationär är slipdammet och faktiskt brandrisken. jag går i princip alltid utomhus när jag ska slipa.

sen ett närmast krav på varje slipmaskin är varvtalselektronik med konstantfart. då kan man hålla till på lägre varv, få lugnare anslag, men när man sedan vill öka avverkningen tar maskinen i extra och håller kvar varvtalet, i stället för att storkna.

mycket värdefull finess.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Instämmer. Har en Dremel med sådan varvtals-governor. Riktigt bra.
Brukar ställa ut slipmaskinen också, slipa med den i mancaven är uteslutet.
Lidls Bänkborrmaskin är ganska ok, den har iaf elektronisk varvtalsstyrning. Gjord av Scheppach, ser likadan ut som en viss vanlig Bosch grön.

Bonzo

Aktiv medlem
Jag hade en gammal vinkelslip, typ tjugo år eller så som slutade fungera. köpte en på Biltema för att lösa ett akutbehov och den höll inte ens två skivor innan motorn brann för att jag körde den lite för hårt. Fick en Meec som höll kanske10 kapskivor eller så innan vinkelväxeln gick sönder. Köpte sen en Makita, billigaste (450 kr) för jag använder inte vinkelslipen så särskilt mycket tänkte jag och ville ha en enhands 125 mm. Den har jag kört upp runt 30 skivor, kört den till absolut max och mycket tegel som dammar och sliter hårt när det sugs in i motorn och Makitan funkar fortfarande utan problem.

Min strategi är att köpa enklaste märkes/proffsmaskinen utan onödiga och fördyrande finesser men som håller och funkar att använda.
Jag har väntat på att min vinkelslip från Biltema ska gå sönder i snart 10 år, men den bara fortsätter fungera trots flitigt användande och kapande av såväl metall som mursten. Det enda som gått sönder är spärren som låser rotationen vid byte av skiva, men det funkar ändå att låsa den om man joxar lite.
I stort sett alla mina andra maskiner är Makita så den där blåa slipen sticker i ögonen lite.

fyrbåk

Aktiv medlem

Har en biltemavinkelslip som bara håller år ut och år in. Billigaste möjliga var det också eftersom jag köpte den för ett akut behov. Har använt den till järn, tegel och sten. Osannolikt bra kvalitet för inga pengar alls.

Freddie L

Aktiv medlem
Min Biltema-kap har också fungerat i många år. Mest kapat sten med den iofs.

Makita var väl bra förr och lever på gamla meriter? Tycker man hör ibland att proffsanvändare hellre väljer annat, men vad vet jag, jag är inte i målgruppen. Men eftersom jag är lite känslig med sånt har jag helt valt bort Makita för att inte se lättlurad ut. Men det är ju upp till var och en att bedöma. ;-)

Hep

Aktiv medlem
Tror Makita och en del andra "rätt bra" märken riskerar att förlora sin historiska status då de har ett så stort spann på sina prylar. Säljer man kap- och gersågar för allt mellan 2 500 och 14 500 SEK (enligt snabb googling) så är det lite svårt att sätta en enkel stämpel på vad det är för nivå på det märket. Jag har en del prylar från dem som håller väldigt hög klass och andra som nog inte är mycket bättre än det som Lidl säljer.

L.and

Aktiv medlem
Min uppfattning är att makita förr inte hade produkter i den lägre ändan av spektrat utan att deras grejer höll en lite högre lägsta-klass men att man nu också vill sälja till hemmafixaren och därför har vandrat ner en bit på skalan (på samma sätt som dewalt).
Nu var det dock länge sedan jag jobbade i blåställ så det här har ju mer karaktären av en killgiss.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer