tips om kätting?

pirx

Aktiv medlem
tips om kätting?
Tjo!

* Jag har testat Julas 199kr kätting (2st) - låset började kärva efter några veckor bara, havererade till slut
* Jag har en Masterlock 8391 Chain Lock 8 mm - efter några få månader ute vittrade plast-textil-skyddet plötsligt sönder helt, dammade som fan så fick klippa av det nu
* Clas Ohlson har jag också. Ngn fet kätting som funkar bra än så länge, men det är en sån där bygeln är lös. Säkert men störigt.

Så jag får väl köpa ngt dyrt! Tips på en kätting (som inte har lös bygel) som klarar uteväder i längden?
Tack!

Belse

Aktiv medlem
tips om kätting?
Tjo!

* Jag har testat Julas 199kr kätting (2st) - låset började kärva efter några veckor bara, havererade till slut
* Jag har en Masterlock 8391 Chain Lock 8 mm - efter några få månader ute vittrade plast-textil-skyddet plötsligt sönder helt, dammade som fan så fick klippa av det nu
* Clas Ohlson har jag också. Ngn fet kätting som funkar bra än så länge, men det är en sån där bygeln är lös. Säkert men störigt.

Så jag får väl köpa ngt dyrt! Tips på en kätting (som inte har lös bygel) som klarar uteväder i längden?
Tack!
Jag provade också Julas lås då det var bra pris på det, men efter att ha smort det otaliga gånger och knackat på det varje gång det skulle låsas tills ytterhöljet sprack för att få låskolven att hoppa i läge så blev det en reklamation och köpte mig ett Kryptonite istället som funkar kanon, finns i olika längder, jag har ca 1 m långt för att kunna låsa runt en stolpe.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
tips om kätting?
köpte mig ett Kryptonite istället som funkar kanon, finns i olika längder, jag har ca 1 m långt för att kunna låsa runt en stolpe.

Jag har ett likadant + ett abus granit x-plus 540 bygellås. Nöjd med båda och går alltid att låsa fast i något 😁

jomper

Forumpappa
Forumvärd
tips om kätting?
Klass 3 båtkättingar funkar fint :) Abus-paketet ovan har jag haft till båten i flera år, låset är solblekt men har aldrig kärvat. Tyget på kättingen ser ut som ny (sitter så att den inte hamnar i vattnet).

Safequip har jag också använt, fungerar lika bra. Men då har jag också haft Abus-lås.

Kryptonite Keeper 785 har jag på en av barnens cyklar, funkar fint, sitter ute på dagarna och har så gjort i över ett år. Ser ut som nytt. Har ett enklare Abus-lås med inte alls så grov kätting som lås på lastcykeln och den har också fungerat fint, suttit ute mer eller mindre året om i några år.

Senast ändrad:

darkforce

Aktiv medlem
tips om kätting?
jag har kört abus citychain 1060 nu i över 2 år ute året om snö slask salt sol regn ja verkligen misshandlat låset i test syfte aldrig smort låset en enda ggn o öppnat o låst minst 2 ggr varje dag känns som nytt varenda ggn

tips om kätting?
Någon som provat hiplok? Verkar va en kätting man sätter runt midjan när man kör

Visa bilaga 443964
Använder ett sporadiskt. Haft det i ganska många år men tydligen så är iaf de tidiga modellerna inte så säkra som de vill göra gällande. Använder det när jag tar någon av cyklarna till affären, så det blir inte använt så ofta. Kan alltså inte uttala mig om hållbarheten om det sitter ute året om i ur och skur. Däremot är det smidigt att transportera så länge det inte har regnat och låset är blött.

kais01

Aktiv medlem
tips om kätting?
Ja det lutar åt ett fint kryptonite 10mm då🙂

Någon som har förslag på hur man kan klä om denna förresten så att den går att använda någonstans?
en lämplig kasserad cykelslang funkar fint. följsam och smidig. trä igenom en ledare i form av ståltråd först.

kedja av bismarcktyp framtagen till snökedjor för traktorer är ett alternativ. seg kvalitet, samtidigt så hård att bultsax får det besvärligt. delas genom att slås med slägga mot ett städ. och det har ju buset inte tillgång till där vid cykeln. men dom har batterivinkelslip...

snökedjan säljs på metervara av vissa gammeldags järnaffärer.

Velocipeden

Aktiv medlem
tips om kätting?
En liten varning är att få kättingar är SSF godkända (trots god funktion) och då finns det försäkringsbolag som nekar eller sänker ersättningen vid stöld.
Har en kompis som blev av med lastcykel som var fastlåst med kätting i ett ganska massivt staket, Tjyv/arna tog med staketet men försäkringsbolaget klassade den som låst med ej godkänt lås.

rouster

Aktiv medlem
tips om kätting?
Jag har ett Hiplok V1.50 som är SSF godkänt. Har inte hängt ute speciellt mycket men det känns som det är av rimligt hög kvalitet.
Till båten har jag haft en sån där gulgrönt abuslås sea & snow som funkat i över 10 år hängade en halvmeter över saltvatten. Tror knappt jag har smörjt det någon gång.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
tips om kätting?
En liten varning är att få kättingar är SSF godkända (trots god funktion) och då finns det försäkringsbolag som nekar eller sänker ersättningen vid stöld.
Har en kompis som blev av med lastcykel som var fastlåst med kätting i ett ganska massivt staket, Tjyv/arna tog med staketet men försäkringsbolaget klassade den som låst med ej godkänt lås.
Använder man kedjor klassade för MC eller moped borde de rimligen tycka att det är OK. Men det kanske borde dubbelkollas.

Federer

Aktiv medlem
tips om kätting?
Ja, det är förvånande många som köper dyra icke SSF godkända lås :unsure:

sandos

Medlem
tips om kätting?
Någon som provat hiplok? Verkar va en kätting man sätter runt midjan när man kör

Visa bilaga 443964
Kör ett hiplok lite, var bara tänkt för sporadiskt bruk med MTB:n men nu har det fått pendla i några månader då hållaren till mitt vanliga lås strular. .

Har inga klagomål på låset alls i princip, det kan vara lite kärvigt att låsa ibland men det handlar mest om handhavande.

Har kört MTB i skogen med låset och det har fungerat bra där också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer