Tips om packning till cykel-semester

herber3

Medlem
Hej!

Jag har lösa planer på att inleda semestern i sommar med att cykla från Lund i Skåne till Uppsala. Har planerat för kanske en veckas cykling med en tur på ca 75 mil, så det är inte rakaste och snabbaste vägen, men tänker göra det på min landsvägshojj med tält och sovsäck. Har aldrig cyklat så här långt förut, och behöver därför köpa väskor till cykeln. Har kollat på Thules Shield cykelväskor (länk nedan) plus den Tour rack som finns till. Kan få ett rejält bra pris på dessa genom en kompis som jobbar där, och har tänkt att även använda dom till cyklependling resten av året. 50 liter packning är nog egentligen betydligt mer än jag behöver, men dom känns rejäla och bra.

Men folk jag har pratat med verkar tycka att man definitivt måste köpa triangelväska för ramen och en större sadelväska på sadelstolpen. Håller med om att det mer praktiskt ut och lite fräsigare, men packningsvolymen känns som att den blir mindre, och jag tror inte att dom kommer passa lika bra för pendling till jobbet.

Min undran är till er som cyklat långdistans med packning förut, kommer jag ångra mig om jag kör med Thules väskor? Som referens har jag tänkt mig runt 15 mil om dagen, ska ha tält, sovsäck, mindre kök, nått ombyte, en jacka och hygienartiklar, plus proviant som jag köper längs vägen (plus reservdelar såklart). Är "riktiga" touring-ryggor med värda, trots att priset blir sämre och användningen något mer begränsad?

Velocipeden

Aktiv medlem
En fördel med någon mindre väska är allt småplock, det är lite pyssel att ta sig ner i stora väskorna ibland.
Kolla på Vaude+panniers, billigare (utan din ev. rabatt), enkla och hållbara.
Jag tycker en stor del till komfort är att kunna packa för jämnvikt både mellan sidorna och fram/bak.

herber3

Medlem
En fördel med någon mindre väska är allt småplock, det är lite pyssel att ta sig ner i stora väskorna ibland.
Kolla på Vaude+panniers, billigare (utan din ev. rabatt), enkla och hållbara.
Jag tycker en stor del till komfort är att kunna packa för jämnvikt både mellan sidorna och fram/bak.
Bra poäng, tack. Tror jag kommer ner på Vaudes priser faktiskt, men dom såg riktigt prisvärda ut! Jämnvikt känns ju lite som utmaningen med Thules eller Vaudes väskor, får nog testköra lite innan om det blir dom.

Bikzz

Aktiv medlem
Dom funkar säkert väldigt bra, men du måste ju ha en rejäl pakethållare att hänga dom på. Alltid bra med lite extra volym så att man kan knöla ned extra saker som mat & öl om man vill.
Bikepackingstuket med ramväska och sadelstolpväska är mer tänkt för dom som vill cykla offroad på stigar och minimera vikten. Onödigt & sämre för din typ av tur.

aben

Aktiv medlem
Grunden för packning på cykeln är för mig är pakethållare med packväskor, viktfördelningen ändras visserligen om man packar tungt men det handlar mest om vad bakhjulet klarar. Sen kan man komplettera med ram- och framgaffelväskor om man behöver mer men jag åtminstone vill undvika last på framgaffeln om det inte är nödvändigt för det påverkar styrningen ganska mycket.

DanielS

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig klarat de prylar du vill ha med på sadel- ram- och styrväska.. Jag tycker också den typen av "bikepacking-väskor" är svåra att packa när de inte är monterade på cykeln. Dessutom omständliga att montera av och på cykeln. Kanske inte ett problem när man bor i tält.

På en racer kan det vara svårt att montera pakethållare på ett vettigt sätt.

Sedan är ju 15 mil rätt långt att cykla med packning, det är rätt mycket jobbigare med packning än utan, men beror väl på hur van man är att cykla långt. Jag har iof bara cyklat långt med packning på min pendlare, blir väl lite effektivare med en racer.

herber3

Medlem
Dom funkar säkert väldigt bra, men du måste ju ha en rejäl pakethållare att hänga dom på. Alltid bra med lite extra volym så att man kan knöla ned extra saker som mat & öl om man vill.
Bikepackingstuket med ramväska och sadelstolpväska är mer tänkt för dom som vill cykla offroad på stigar och minimera vikten. Onödigt & sämre för din typ av tur.
Tack för mycket bra svar! jag har tänkt köpa den pakethållare som Thule säljer, som är till för deras Shield-väskor. Men som du är inne på är jag lite osäker på hur stadig den är jämfört med en vanlig pakethållare, känns lite som den svaga länken i min tänkta set-up. Jag hade funderat på att ha tältet (ett litet enmanstält) liggandes på pakethållaren så att det inte tar plats i väskorna, men det kanske är smartare att spänna fast det i ramen eller styret om det går.

herber3

Medlem
Jag skulle aldrig klarat de prylar du vill ha med på sadel- ram- och styrväska.. Jag tycker också den typen av "bikepacking-väskor" är svåra att packa när de inte är monterade på cykeln. Dessutom omständliga att montera av och på cykeln. Kanske inte ett problem när man bor i tält.

På en racer kan det vara svårt att montera pakethållare på ett vettigt sätt.

Sedan är ju 15 mil rätt långt att cykla med packning, det är rätt mycket jobbigare med packning än utan, men beror väl på hur van man är att cykla långt. Jag har iof bara cyklat långt med packning på min pendlare, blir väl lite effektivare med en racer.
Bra poäng! Tror jag kommer köra på Thules väskor och testa lite inför, just att det är min racet jag ska cykla på kanske är själva flaskhalsen. Egentligen kanske det behövs något stadigare med plats för rejäl pakethållare.

tjolahopp

Aktiv medlem
Jag brukar försöka lasta så mycket som möjligt på framjulet, så slipper all vikt komma på bakhjulet.
Men har man inte stålgaffel så kanske det är mindre bra.

Jag har stora Biltema väskor som du kan få köpa, för en blygsam penning.

Sedan undvik stora vägar som gamla E4 som jag brukar se cykel turister alldeles för ofta på, mellan Markaryd till Ljungby, det finns mycket bättre fina småvägar.

Bilagor

• Foto 2021-07-15 14 14 31.jpg
    Foto 2021-07-15 14 14 31.jpg
    1.5 MB · Besök: 55
  • 2020-08-14 08.44.09.jpg
    2020-08-14 08.44.09.jpg
    1.4 MB · Besök: 54

Batavus

Aktiv medlem
Vet inte vad som menas här med landsvägshojj, men det blir en hel del krafter i sidled, och vissa lättviktshjul mår inte så bra av det. Jag håller dock med om lasta bakhjulet: Blir tillräckligt sladdrigt att cykla ändå om det börjar blåsa, hihi! Mat och kläder är skrymmande. ...Men sånt där vet andra bättre.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Enda nackdelen med touringväskor är om man har bråttom. Annars är det betydligt bekvämare och mer praktiskt än bikepacking-grejer.

Fullt bikepacking-kit finns strax utanför Lund om du vill spana in det ändå.

Sarvi

Aktiv medlem
För touring på väg är förstahandsvalet enligt min uppfattning pakethållare och panniers (bak och om möjligt fram). Sadelväska, ramväska och styrväska samt anything cages osv är ju primärt uppfunnet för bikepacking på stig där minimalistisk vikt och volym är prioriterat av framkomlighetsskäl på tajta stigar.

Men, om man redan har en bikepackingsetup är det kanske onödigt att dessutom skaffa sig touring-uniformen med fyrdubbla Ortlieb, om man klarar sig volymmässigt med befintlig utrustning.

Rör man sig i civiliserade trakter är ren kreditkortstouring inte heller att förakta. Hotell har klara fördelar, iallafall om man inte har den rätta fakirmentaliteten.

tjolahopp

Aktiv medlem
För touring på väg är förstahandsvalet enligt min uppfattning pakethållare och panniers (bak och om möjligt fram). Sadelväska, ramväska och styrväska samt anything cages osv är ju primärt uppfunnet för bikepacking på stig där minimalistisk vikt och volym är prioriterat av framkomlighetsskäl på tajta stigar.

Men, om man redan har en bikepackingsetup är det kanske onödigt att dessutom skaffa sig touring-uniformen med fyrdubbla Ortlieb, om man klarar sig volymmässigt med befintlig utrustning.

Rör man sig i civiliserade trakter är ren kreditkortstouring inte heller att förakta. Hotell har klara fördelar, iallafall om man inte har den rätta fakirmentaliteten.
Väskor i ram triangeln är inget nytt, fanns för mer 100 år sedan, likaså att cykla på grusväg. Men det låter bättre som bikepacking, och gravel.

Sarvi

Aktiv medlem
Väskor i ram triangeln är inget nytt, fanns för mer 100 år sedan, likaså att cykla på grusväg. Men det låter bättre som bikepacking, och gravel.
Jag skulle väl skrivit ”Den nuvarande iterationen av sadelväska, ramväska och styrväska…”, för visst har du rätt i att det är gamla nyheter:

1649688838652.jpeg

Topp