Tips på 27.5" hardtail i storlek XS till 145 cm lång pojke

dannyboy

Medlem
Kona:n ser najs ut!
Inte mkt för gula hojar annars men den var snygg!
Ska du upp i komponentnivå så blir det nog en del dyrare...

Giant:en har lock-out på gaffeln o hydrauliska bromsar, men gillar geo:n på Lanai mer.

Gillar själv att skruva, blev en Cannondale Chase till min 11-årige son förra sommaren, lite stor i small men de växer ju... :)

Lycka till / Mikael

Fritz78

Ny medlem
Sitter och sneglar på samma sak. Min dotter vill köra mtb, så inte mycket att fundera på? Men då hon är ca 143cm verkar utbudet på nätet vara lite klent.

dannyboy sa:
Jag hade tänkt köpa en 26" till den 145 cm långa sonen, men utbudet med 27.5" är ju betydligt bättre. Jag är lite inne på en Kona Lanai https://www.cyclestore.co.uk/kona_lanai_mountain_bike_2018-ID_72801 för 4424kr eller en Giant Talon 3 https://www.cyclestore.co.uk/giant_talon_3_mountain_bike_2018-ID_73199 för 4522kr, men det är ju inga fantastiska komponenter på dessa.
Vad skulle ni ha köpt istället?

Konan är 26" i XS
Giant slut i XS, endast S kvar på länken.
Följer tråden med intresse för övrigt då det är dags för det här steget här med om något/ några år.

/Kalle

Frehal

Medlem
Spontant tror jag att stl S skulle funka bra till en cyklist på 145cm.
Grabben har haft en Cube stl XS (13,5) från ca 140cm.
Dottern en Merida stl S (15,5) från ca 145cm.
Det har funkat utmärkt i båda fallen och de växer ju snabbt dessutom!

dannyboy

Medlem
Vad är det som gör att vissa sådana här små cyklar väger 15 kg och vissa 11 kg? Jag förstår att billiga hjul och komponenter är tyngre, men är även billiga ramar tyngre, och är det bara dåligt?

NLC

Aktiv medlem
Många bäckar små...

Viktspridningen på olika bra (alu)ramar kanske är 3-4 hekto, likaså för gaffel resp hjul som ofta står för en hel del av extravikten följt av "finishing kit" med onödigt tunga styren och stolpar och inte sällan har de stoppat in tjocka DH-slangar i XC-däck.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer