Tips på backdäck?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Tips på backdäck?
Förlåt. Jag misstänker att det här är typ den tröttaste frågan att svara på.

Mitt backdäck är näst intill slut och har varit det ett tag. Det enda som hindrar mig från att köpa nytt är att jag inte kan avgöra vilket jag vill byta till. Cykeln är en hybrid som jag kör i och runt stockholm. Till jobb och vänner över asfalt kors och tvärs över stan och ut i skogarna kring hammarbybacken, judarn och kärsön. Just nu kör jag Nobby Nick fram och Mezcal bak. Innan Mezcal hade jag Rocket Ron. Båda de var helt ok bakdäck i mitt tycke men jag gillade Mezcal bättre. Båda de däcken hade mer grepp än jag behöver egentligen och helt ok rull. Nu söker jag något som kanske rullar en liten smula lättare på asfalt men utan att offra allt för mycket grepp och som inte slits ut fullt lika snabbt av att rulla runt på asfalten. Jag funderade på Race King, Smart Sam eller kanske Rekon Race eller liknande. Nubby Nick i fram fåller ihop fint än så länge. Jag borde egentligen redan beställt nytt backdäck, men jag lyckas helt enkelt inte bestämma mig. Någon som har något tips.? 27.5" och max 2.25 i bredd, men det är i bredaste laget. Bonus om den kommer i tan/skin/something-wall då jag tycker det är snyggt.

D

Deleted member 68249

Guest
Tips på backdäck?
Förlåt. Jag misstänker att det här är typ den tröttaste frågan att svara på.

Mitt backdäck är näst intill slut och har varit det ett tag. Det enda som hindrar mig från att köpa nytt är att jag inte kan avgöra vilket jag vill byta till. Cykeln är en hybrid som jag kör i och runt stockholm. Till jobb och vänner över asfalt kors och tvärs över stan och ut i skogarna kring hammarbybacken, judarn och kärsön. Just nu kör jag Nobby Nick fram och Mezcal bak. Innan Mezcal hade jag Rocket Ron. Båda de var helt ok bakdäck i mitt tycke men jag gillade Mezcal bättre. Båda de däcken hade mer grepp än jag behöver egentligen och helt ok rull. Nu söker jag något som kanske rullar en liten smula lättare på asfalt men utan att offra allt för mycket grepp och som inte slits ut fullt lika snabbt av att rulla runt på asfalten. Jag funderade på Race King, Smart Sam eller kanske Rekon Race eller liknande. Nubby Nick i fram fåller ihop fint än så länge. Jag borde egentligen redan beställt nytt backdäck, men jag lyckas helt enkelt inte bestämma mig. Någon som har något tips.? 27.5" och max 2.25 i bredd, men det är i bredaste laget. Bonus om den kommer i tan/skin/something-wall då jag tycker det är snyggt.
Race King är väldigt snabbrullat och just nu finns en specialupplaga som heter BERNSTEIN EDITION men bara som RaceSport vilket har aningen tunnare sidoväggar än ProTection.

Maxxis Ikon finns ju också, om du vill ha lite ljusare däcksidor som dessutom är en aning kraftigare tack vare det dom kallar för EXO.

D

Deleted member 68249

Guest
Tips på backdäck?
Även Cross King finns som BERNSTEIN men det kanske är för grovt mönster?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Tips på backdäck?
Är det i uppförsbackar eller nerförsbackar backdäcket ska vara bra?
Det är ju faktiskt en klok fråga. Jag tänker ärligt talat i första hand på stökiga rot- och stenfylldna klättringar men jag skulle ärligt talat bli besviken om det inte går att få stopp på cykeln i en nedförsbacke.

Race King är väldigt snabbrullat och just nu finns en specialupplaga som heter BERNSTEIN EDITION men bara som RaceSport vilket har aningen tunnare sidoväggar än ProTection.

Maxxis Ikon finns ju också, om du vill ha lite ljusare däcksidor som dessutom är en aning kraftigare tack vare det dom kallar för EXO.
Även Cross King finns som BERNSTEIN men det kanske är för grovt mönster?
Jo, det stod ju mellan Ikon och Race King. Jag gissar att Trail King inte är bakdäcket jag söker, men jag vet faktiskt inte. Den där Bernstein edition är ju galet snygg, men matchar inte alls med den gula sidan på min nubby nick. Om det är typ same same att köra Ikon eller Race King provar jag nog Ikon den här gången. Rullar någon av dem märkbart bättre än den andra? I så fall är ju det viktigare än utseende. Hur funkar Race King bak med Trail King fram?

What goes up must come down....
....Spinning Wheel got to go 'round (?)

D

Deleted member 68249

Guest
Tips på backdäck?
Om det är typ same same att köra Ikon eller Race King provar jag nog Ikon den här gången. Rullar någon av dem märkbart bättre än den andra? I så fall är ju det viktigare än utseende. Hur funkar Race King bak med Trail King fram
Skulle tro att rullet på Race King och Ikon är ganska lika ja, men möjligen med några procent fördel till Race King.

Race King bak blir bra, men skulle nog ta Cross King fram istället för Trail King isåfall, i samma Bernstein-version som Race King.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Tips på backdäck?
Skulle tro att rullet på Race King och Ikon är ganska lika ja, men möjligen med några procent fördel till Race King.

Race King bak blir bra, men skulle nog ta Cross King fram istället för Trail King isåfall, i samma Bernstein-version som Race King.
Justja. X king är det ju. Hur är det jämfört med Nubby? Typ samma grepp? Avskyr att tappa greppet fram.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer