Tips på billiga bromsar, som man slipper lufta om!

rularn

Aktiv medlem
Hej!

Numera så cyklar jag kanske 1-2 gånger på år (MTB) och behöver ett par billiga bromsar som funkar även om cykeln bara hänger i garaget.
Dem jag har nu (Formula C1) är helt kassa i den bemärkelsen, för går dem oanvända så funkar knappt bromsarna efter ett tag.

Det är förövrigt en stumpjumper FSR 29:a jag har :)

Som sagt, prio är:
1) ska fungera även om den ej varit använd på flera månader
2) billiga
3) enkla att montera/fylla

Vikt, stil och funktion är inte så viktiga i sammanhanget, bara dem gör sitt jobb.

tack på förhand!

Senast ändrad:

rularn

Aktiv medlem
Byte till mekaniska bromsar? Funkar ju till de behov du verkar ha.
Faktiskt ett väldigt bra tips! tackar!
Men finns det hydrauliska som gärna funkar år efter år så kör jag hellre med det. Tyvärr har ju mina Formula-bromsar inte gjort det :/

Juhlin

Medlem
Jag plockade av ett par drygt 7 år gamla Deore bromsar från en cykel och lät de ligga i garaget i ytterligare 1 eller 2 år innan jag skruvade på dem på ett budget bygge förra månaden. Allt funkade men jag tyckte de tog lite långt in, ansåg att ett byte av vätska var tionde år kan man kosta på vilket löste saken.

Men om målet är att aldrig lufta eller byta vätska så är det ju bara mekaniska bromsar som gäller.

donTommazo

Medlem
Jag plockade av ett par drygt 7 år gamla Deore bromsar från en cykel och lät de ligga i garaget i ytterligare 1 eller 2 år innan jag skruvade på dem på ett budget bygge förra månaden. Allt funkade men jag tyckte de tog lite långt in, ansåg att ett byte av vätska var tionde år kan man kosta på vilket löste saken.

Men om målet är att aldrig lufta eller byta vätska så är det ju bara mekaniska bromsar som gäller.
Shimano har väldigt trevliga hydrauliska bromsar. Om man mot förmodan måste lufta så är det enkelt, och istället för frätande DOT-vätska så är det harmlös mineralolja.

Pfaff

Aktiv medlem
Shimano har väldigt trevliga hydrauliska bromsar. Om man mot förmodan måste lufta så är det enkelt, och istället för frätande DOT-vätska så är det harmlös mineralolja.
Rätta mig om jag har fel men på något ställa vill jag minnas att ha läst om läckande bromsar av Shimanos fina märke.
Men det är nog fel.

Fast de är enkla att lufta, instämmer.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har dock bra erfarenheter från 2016 deore så då säger jag deore och upp :)
och jag har bra erfarenheter från 2014 300-serie så då säger jag så och upp. ;-)

- det är nog så att alla typer av bromsar kräver viss omvårdnad och tillsyn. Samt att det finns ett och annat måndagsexemplar därute i jungeln. Enda nackdelen med (mina) SRAM jag kommer på är att de är jobbigare att lufta än Shimanos.
Men mekaniska tål ju att hänga i all evighet även om de behöver justeras lite då och då. Men cyklister är ju händigt folk, eller?

kais01

Aktiv medlem
får utifrån vad ts skriver intryck av:

- från början ej helt luftade bromsar?

-olämplig förvaring som gör att den kvarvarande luft i handtaget kommer in i det aktiva systemet?

ett flertal bromsar tål en hel del luft så länge cykeln förvaras upprätt så att luften befinner sig högst upp i systemet och inte pumpas in i bromsledningen när bromsen aktiveras.

när jag luftar brukar jag ta loss handtaget och sedan göra en vridande rörelse under inpumpningen av fräsch vätska nere vid bromsoket. fantastiskt mycket luft ryms i skrymslen och vrår i handtaget. att lufta utan att ta loss handtaget ser jag närmast som bortkastat. brukar däremot inte bry mig om pumpa ny vätska uppifrån och ner.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer