Tips på bra glasögon för MTB

kais01

Aktiv medlem
inget är avfärdat, kör med det du önskar.

ögat är för övrigt en oskarp konstruktion som bara känner bara tre våglängder, men är uppbackad av avancerad bildbehandling.

det finns inga gratis luncher, men världen är full av marknadsföring.

Med risk för trådkapning: finns det några billiga glasögon med slipade glas som funkar för cykling?
Nu kör jag med ett par gamla avlagda glasögon som är ganska lätta, vilket gör att dom sitter kvar hyfsat. Men ett par lite sportigare hade varit fint. Jag vill/kan dock inte lägga några stora summor på ett par.

Makten

Aktiv medlem
ögat är för övrigt en oskarp konstruktion som bara känner bara tre våglängder, men är uppbackad av avancerad bildbehandling.
Det stämmer inte. Precis som hos en kamerasensor har ögat synceller av tre sorter (plus en monokrom) som uppfattar olika spann av våglängder, inte bara en våglängd var. Med hjälp av skillnaderna i intensitet hos respektive sorts syncell, kan hjärnan uppfatta olika färger. Nu råkar det dock vara så att merparten av det vi ser är "grönt", så om man filtrerar bort en del av det så framstår skillnaden mellan olika färger tydligare. Det är så många moderna brillor funkar.

2880px-Cone-fundamentals-with-srgb-spectrum.svg.png

kais01

Aktiv medlem
ja det finns ett överlapp mellan de tre. så ganska primitivt, och egentligen ett under att det funkar så bra. glasen med varm färg ger högre kontrast. åtminstone en stund. men mindre ljus.

carl.josefsson

Aktiv medlem
Jawbreaker med fotokromatisk lins tycker jag fungerar bra, men vissa tycker att linsen är för långsam.
Året om, dygnet runt.
Är lite sugen på dessa eller andra fotokromatiska men lurar lite på vad långsamt är i sammanhanget, det som jag ser som mest problematiskt är väl att gå från att bomba på i solen för att sedan åka in i skogen, så där kul om man inte ser ett skvatt.....

/C

ambientzz

Aktiv medlem
Är det någon som har tips glasögon som uppfyller dessa 3 kriterier?

1. Ingen förvrängning av bilden.
2. Immar inte igen vid långsamt spinnande uppför backar.
3. Kostar på rätt sida av 1000:-

Bonzo

Aktiv medlem
Är det någon som har tips glasögon som uppfyller dessa 3 kriterier?

1. Ingen förvrängning av bilden.
2. Immar inte igen vid långsamt spinnande uppför backar.
3. Kostar på rätt sida av 1000:-

Också intresserad av ovanstående, men jag vill lägga till en punkt.

4. Har en design som inte gör att man ser ut som en amerikansk douche på spring break.
(De ska alltså inte se ”snabba” ut.)

D64BFF95-6B1B-4C09-810F-FA6421EE22C5.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer