Tips på bra golvpump?

HåkanC

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Hur stora d
Någon som vill tipsa om en bra golvpump med tillförlitlig manometer
Hur stora däck?
För till lvg är den klassiska pumpen
SKS_fodpumpe_RENNKOMPRESSOR_1544018797.JPG

SKS Rennkompressor
"Alla" säljer den vilket även betyder att den om inte riktigt alltid åtminstone ofta finns till extrapris
Dessutom finns alla slitdelar att köpa som reservdelar och de är lätta att byta själv.

jonteq

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Hur stora d

Hur stora däck?
För till lvg är den klassiska pumpen
SKS_fodpumpe_RENNKOMPRESSOR_1544018797.JPG

SKS Rennkompressor
"Alla" säljer den vilket även betyder att den om inte riktigt alltid åtminstone ofta finns till extrapris
Dessutom finns alla slitdelar att köpa som reservdelar och de är lätta att byta själv.
Något som funkar till både mtb och lvg, men prio mtb och tillförlitlig manometer.

Skogling

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Jag upplever att alla mina pumpar blir sämre rätt snart. Den bästa jag har en 12 år gammal ParkTool som kostade en trehundring när det begav sig.

Hade en jätteflashig Lezyne med skruvmunstycke. När man pumpat klart och skruvade av munstycket åkte käglan med. Alltid. Den pumpen sålde jag...

Lingon

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Har dålig erfarenhet av Lezyne, dom två senaste har gått sönder inom 2 år. En golvpump med 60psi manometer för mtb-däck. Mätarn gick sönder efter drygt ett år. Blev erbjuden att köpa en ny analog manometer för typ 50% av vad pumpen kostade när jag reklammerade.
Den andra var en Mini-golvpump med digital mätare. Dog inom 2 år.
Och deras skruvmunstycken kan man ju bli tokig på. :D
Snygg design, men sämsta kina-kvallan.
Nu använder jag också en gammal rennkompressor, kanska kass med flexig slang, men den har funkat i 10 år. Trycket kollar jag med en separat mätare.

velovin

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Claes Ohlsson golvpump är förvånansvärt bra, jag har två stycken varav den ena är sen 2015 och fortfarande rullar på bra. https://www.clasohlson.com/se/Asaklitt-cykelpump-med-tryckmätare/p/31-4844
Jag har Biltemas motsvarighet sedan säkert femton år. Sista tiden har den gnisslat en del, men jag fattade in o-ringen i pumpcylindern och bytte huvudet mot ett SKS, nu funkar den felfritt igen.

Skaver lite att som cykelnörd ha en pump från Biltema, men jag får nog bara hoppa ner från mina höga hästar. Bättre en budgetpump som funkar än en lyxpump som strular.

ething

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
SKS Rennkompressor. Det tar kvalitet till en ny nivå. Dessutom är (borde) det vara den enda som inte möts med en fnysning när man har cyklister på besök i garaget. Jag har absolut inte servat eller tagit hand om min och den funkar perfekt 10+ år senare.

moros

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Finns det något vettigt om man nästan aldrig pumpar över 5 bar? Tycker de flesta golvpumpar alltid skall ha en manometer som går till tvåsiffrigt. Ju högre desto bättre verkar vara det som säljer. Ofta finns ju knappt en läsbar skala under 2 bar. Men ja. Jag pumpar ju lite över sen använder separat tryckmätare.

jonteq

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Finns det något vettigt om man nästan aldrig pumpar över 5 bar? Tycker de flesta golvpumpar alltid skall ha en manometer som går till tvåsiffrigt. Ju högre desto bättre verkar vara det som säljer. Ofta finns ju knappt en läsbar skala under 2 bar. Men ja. Jag pumpar ju lite över sen använder separat tryckmätare.
Gör likadant idag. Men tycker ju inte det skulle behöva vara en omöjlighet att kunna avläsa rätt tryck direkt

C

CCS

Guest
Tips på bra golvpump?
Jag tycker Topeak Joe Blow Mountain är ganska bra för både vanlig mtb och för fatbike. Även vanliga cyklar/hybrid/gravel funkar ju. Pumpar 0 till max 5 bar cirka. Har haft min i snart 4 år tror jag, aldrig krånglat.

topeak-joeblow-mountain-standpumpe-3.jpg

cerro

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?

Specialized Comp. Har mer nogrann manometer upp till 2 sen lite större steg. Inte så dyr men väldigt bra pump.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Det är så högt tryckfall över ventilen att det är svårt med någon vidare noggrannhet annat än med separat mätare.
Iofs om de håller ventilen öppen så borde det ju funka. Men tycker min pump brukar fastna lite högre

Tips på bra golvpump?
Jag tycker Topeak Joe Blow Mountain är ganska bra för både vanlig mtb och för fatbike. Även vanliga cyklar/hybrid/gravel funkar ju. Pumpar 0 till max 5 bar cirka. Har haft min i snart 4 år tror jag, aldrig krånglat.

Visa bilaga 597424

Ja,den funkar kanoners,har en sådan,men har precis uppdaterat till en Joe med digital mätare👍

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Har denna och det är två brister som jag har att anmärka på. Jag har bytt munstycket till ett från SKS som är enklare att spänna på ventilen. Sen är jag noggrann med underlaget när jag ska pumpa, känns sketchy med plastfoten när man ska lägga lite vikt på.
Manometern är lätt avläst och konsekvent, dubbelkollar alltid med en Topeak smartgauge trots att pumpens räcker nu när jag vet att jag kan lita på den. Kung till att poppa däck. Sen är jag barnslig och tycker namnsättningen är fantastisk, det gör däckbyten roligare.

jonteq

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Hittade precis detta test av 12 pumpar.

Noterbart att SKS Rennkompressor hade låg tillförlitlighet map tryck

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Jag har bara haft min billiga Pedro's Domestique i 10 år. Manometern är skräp, men användbar för relativ mätning, dvs. notera var den stod när man fick ett visst tryck, men den pumpar grymt bra och poppar tubeless utan problem fortfarande.

Stervelo

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Jag har en sks som går till 18 bar från 90 talet, bara bytt pumphuvudet till en underbar sak där du kan släppa ut trycket med en knapp, så det är lätt att få av huvdet, som är av typen, "tryck på".
Däremot har manometern helt lagt av, det spelar ingen roll nästan.
Kör med en topeak digitalmätare, separat, som kan släppa ut luft, så du pumpar lite över, sen släpper du ut till önskat läge.

Makten

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Hmm, varför inte en random pump, T-koppling och en manometer i rätt skala? Var hittar man prisvärda sånna?
Inbyggda mätare har jag sisådär erfarenheter från…
En liten hake är att trycket i slangen momentant kan komma upp i 10-talet bar även när man bara behöver pumpa till 1 bar i däcket. Kolla hur manometern åker jojo när du pumpar så får du se.
Därmed kan en extern manometer med mindre mätområde mycket väl pajja medan man pumpar.

Bladin

Aktiv medlem
Tips på bra golvpump?
Jag har haft min SKS rennkompressor i minst 30 år. Bytt slang 1 gång. För nått år sen tyckte jag den behövde ny manometer. Frågade SKS om det gick att få tag i en ny till så gammal pump. Fick till svar att de skickar en gratis från Tyskland.
Funderar faktiskt på om jag ska kosta på den ett riktigt servicekit. Då kommer den säkert funka ett bra tag till.
Skulle jag köpa en pump idag är Rennkompressor en självklarhet.

Topp