Tips på bromsset 2019 Q4 tungvikt/Hellas

Krompa

Aktiv medlem
Kollar runt lite och tänker 4-kolv men vet inte om det egentligen behövs, kanske nya SLX eller nån G2 eller Code? Det sitter budget-Shimano på nu, M-615.

Det behöver inte vara det senaste heller... Tar gärna emot tips på bra deals från tysken. Kanske nåt från köp och sälj som plockats av nytt?

Kör 180 bak och 203 fram för kännedom.

cyprox

Medlem
Köpte ett set med BR-MT520 från rosebikes för 1400, väldigt nöjd. Hade BR-M396 innan

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Ska det vara kraftigt och 4-kolv så finns ju TRP Quadiem också som verkar bra.

Senaste grejen folk gör är blanda Magura-ok och Shimano-reglage.

andjo024

Medlem
qma sa:

Den är jag riktigt sugen att testa, nån som har kört det och kan ge en beskrivning? Hur mycket bromskraft ger det? VIlken känsla får man?

Rattnalle

Aktiv medlem
ceel sa:
qma sa:
...
Shimano-vätska och Royal Blood får en snygg lila färg när man blandar oxå. Win-win :)
Vad jag hört har det varit en vanlig mix i Tyskland länge eftersom det inte gått att få tag i ersättningsreglage till Magura lika lätt.

På ursprungliga frågan säger jag Zee. Prisvärda, lätta att hålla efter och det finns delar till Shimano precis överallt.

mikipedia_

Aktiv medlem
andjo024 sa:
qma sa:

Den är jag riktigt sugen att testa, nån som har kört det och kan ge en beskrivning? Hur mycket bromskraft ger det? VIlken känsla får man?
Googla fram Magura högt å lågt tråden och kolla i slutet av den, tror det är Happy.fr som kört shigura bromsar ett tag å skrivit något om det.

andjo024

Medlem
mikipedia_ sa:
andjo024 sa:
qma sa:

Googla fram Magura högt å lågt tråden och kolla i slutet av den, tror det är Happy.fr som kört shigura bromsar ett tag å skrivit något om det.
Will do! Tack

glitch

Aktiv medlem
Hayes Dominion- sjukt kraftiga och fjäderlätt action i bladet.
För mig är enda problemet att det inte är mineralolja.

Krompa

Aktiv medlem
Tack för alla tips!

Ett set med G2 RSC verkar kosta 209 EUR på Bike-Discount just nu... Svårt det här.

Även lockad av Cura4 även om det verkar bli klart dyrare. Tänker dock att LBS är bättre på att hantera Shimano och SRAM? Eller ska jag bara lära mig att fixa även med bromsarna hemma?

glitch

Aktiv medlem
Zee säljs ut nu på diverse siter, hur är de kraftmässigt mot säg nya 4 kolvs XT? Gissar att ingen faktiskt vet men nyfiken.

Rattnalle

Aktiv medlem
glitch sa:
Zee säljs ut nu på diverse siter, hur är de kraftmässigt mot säg nya 4 kolvs XT? Gissar att ingen faktiskt vet men nyfiken.
Vild gissning är ganska försumbar skillnad men om det skiljer är min peng på att Zee biter hårdare. De är ju ändå framtagna som en DH-broms. Jag hade köpt det som är billigast om jag hade inte krav på en specifik iSpec-version.

etnica

Aktiv medlem
Kör Shimano XT 4-kolv men köpte dem inte för Hellas även om jag cyklar där men kanske missupfattar rubriken.

De funkar iaf. i bikeparks med mina 98kg. I Hellas är det dock bara extra vikt.

Om jag skulle köpt idag skulle jag nog köpt cura4 inget fel på XT men gillar Formulas snabbkoppling för "slangen".

glitch

Aktiv medlem
etnica sa:
Kör Shimano XT 4-kolv men köpte dem inte för Hellas även om jag cyklar där men kanske missupfattar rubriken.

De funkar iaf. i bikeparks med mina 98kg. I Hellas är det dock bara extra vikt.

Om jag skulle köpt idag skulle jag nog köpt cura4 inget fel på XT men gillar Formulas snabbkoppling för "slangen".
Cura 4 har inte snabbkopplingen.

Krompa

Aktiv medlem
Lutar åt G2 RSC då de är helt nydesignade och då jag har Guide U på andra bajken och gillar dem. Zee är nog tvåa just nu. Verkar bli cirka 700 billigare med Zee. Kanske SLX är med fortfarande också. Typ 3-400 dyrare än Zee.

Avaktar nån vecka till med beställning... Kanske dyker upp några bra deals under tiden.

aribr

Aktiv medlem
Har bytt till Cura bromsar på mina cyklar. Provat en del Shimano och Hope bromsar (och guide r fast då väldigt kort) ..foredrar Cura över allt.

Edit: är tung (tjock)!

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem

Rattnalle

Aktiv medlem
Lillgreger sa:
Ansluter absolut till Hope hörnan! Kör V4 på min Slash, lite skillnad från org guide R. :)

Tomcaten sa:
Ingen är för Hope-bromsar?

Känner mig ensam här i min ringhörna med mina hope.
Guide R är ju å andra sidan ungefär lika bra som ett par gamla Avid Juicy från tjugohundrakallt eller att sätta foten mot däcket.

AX3L

Aktiv medlem
glitch sa:
AX3L sa:
Med samma förutsättning som dig köpte jag Cura4 som redan sitter på min enduro-cykel. Gick från vanliga SLX och har aldrig varit missnöjd med dom tills jag fick endurocykeln med cura bromsarna.. Väldigt vettiga bromsar I övrigt också, bra pris, mineralolja, servicebara..

https://nsmb.com/articles/formula-cura-4-brakes-ridden/
och riktigt kul att lufta ;-)
Verkligen! Så roliga att man gärna gör det flera gånger på samma broms!

Krompa

Aktiv medlem
Sitter ett par G2 RSC på nu. Kändes bra på första turen!

Ca. 2500 med frakt från tysken.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer