Tips på byte av MTB, från flack modern geo till något annat?

johan44

Aktiv medlem
Man har ju den armlängd man har också, så med en längre styrstam kommer man helt enkelt inte lika långt bak med röven.
Jag bytte till lite längre stam på en Trance, det minskar framhjulets försprång relativt styret så jag tyckte det minskade traktorkänslan lite. (men den 10 år gamla fs 26 tum stumpjumpern är fortfarande roligare för xc:)

Jonas12

Medlem
Hm, det där med att moderna cyklar är "stora" gäller på längden, inte höjden, där är det snarare tvärtom.

Äldre cyklar har hög ram och trängre mellan styre och sadel, där fick man kämpa för att komma upp.

Men du skulle kanske lägga lite tid på att prova med "normal" sadel.
Jag förstår lockelsen i dämpning eftersom du helst inte hade haft rötter alls.
Men jag tror inte en sådan sadel hjälper på det sättet man vill, snarare sabbar det ens möjligheter till kontroll.

"I teorin" ska du även stå upp över stök, men det är nog ingen som orkar en hel tur :p
Min gamla radon zr team ser ut som en barncykel bredvid min scandal. :) Störst skillnad är ju som du säger på längden. Visserligen hade den gamla M ram.
På min tidigare cykel körde jag utan dämpad sadel. Däpmningen ger dock en hel del komfort då stigarna mest består av rötter och sten. Framförallt om det handlar om längre turer. Ska dock testa köra lite med en lätt odämpad stolpe framöver. Den dämpade bidrar nog till traktorkänslan+att sadeln hamnar några cm högre än vanligt. Vore trevligt att ha stigar som var så brötfria att man kunde stå igenom allt skak :)

Topp