Tips på däck passande väskustens nuvarande underlag.

Momentum

Medlem
Hej alla.

Jag har läst massa trådar på Happyride och andra kilder om däckval, och blir bara mer förvirrad. Så mycket att välja på i så många versioner. Så jag hoppas på konkreta tips.

Utgångspunkt:
Jag är inte bara noob, men nybörjar-rookie-noob.
Börja cykla stig i somras efter att aldrig cyklat någonting, typ ever. Och kan inget om detta.
Har en skitbillig tung 29er HT med gamla Kenda däck som jag slirar runt på.
Cyklar bara stig men hamnar ofta på granit og stränder och kommer inte fram.
Jag blir 60 nästa sommar så får börja tänka på lårhalsen :-)
Sista turen var det också lite snö och is, men den är borta nå. Det gikk dårlig och va skitkul!

Anyway, ja vet att hala rötter, stenar och berg är svårt att hitta fäste, men jag vill ha däck som i alla fall inte är dåliga.
Efter timmar med googlande kjøpte jag en combo Magic Mary / Hans Dampf, men fikk felsendt 27", så ja satte HD bak, och vilken skillnad det blev!
Nu har jag funderat på att MM fram verkar mera DH och snabb körning än vad jag gjør, forelöpig...
Så, skal jag fortfarande satsa på MM, eller något annat? Kanske skall jag sätta HD fram og något annat bak?
Skal jag bara beställa Nobby Nic som verkar vara ett bra allround däck så ja kommer mej ut på stigarna igjen?
Någon som kör i samma förhållande som kan dela med sig av konkreta däcktips så blir jag väldigt glad :-)

MVH TT

tmalm

Aktiv medlem
NN Addix är bra allround, götettrakten i november (okt-april) är tex Maxxis minion DHF/DHR i nån greppig gummiblandning bra, det finns ca 84 varianter på dem så man får kolla runt lite:-)

/T

antonk

Aktiv medlem
Jag har kört HD fram och NN bak under sommaren, nu under hösten flyttade jag bak HD och satte ett MM fram. Kunde inte känna någon skillnad i rullmotstånd så kör du på MM. Är man nybörjare så spelar det inte så stor roll! Ut och ha kull istället för att försöka förstå dig på däcksdjungeln!

/Också nybörjare

Topp