Tips på epoxy lim till att limma aluminium till kolfiber

Hej! Jag ska limma på gängskålar till vevlagerhus (gängorna som vevlagaer ska sitta i) aluminium på en kolfiberram. Är det något speciellt lim man ska använda? Kollade på clas ohlson men fick inget bra svar vilken som passade bäst. Någon som har ett bättre tips eller erfarenhet?

Jag har ingen erfarenhet av att limma på cyklar, jag har limmat på båtar, där har jag använt både nils malmgrens och west systems och du behöver inte vara orolig för att nåt ska lossna. Du kan nog använda vilket som du hittar på biltema eller classe. Se till att få grejerna rakt bara :-)

Alu och epoxy är inte superenkelt att få att fästa och för att göra det värre så bör man isolera så att kolfibern inte gör elektrisk kontakt med aluminumet i syfte att frätor från galvaniska effekter. Tunn glasfiber som isolator direkt mot aludetaljen är en vanlig konstruktion.

Bengt-re sa:
Alu och epoxy är inte superenkelt att få att fästa och för att göra det värre så bör man isolera så att kolfibern inte gör elektrisk kontakt med aluminumet i syfte att frätor från galvaniska effekter. Tunn glasfiber som isolator direkt mot aludetaljen är en vanlig konstruktion.
+1
/Martin

Bengt-re sa:
Jag tror det blir svårt att få dit något typ av glasfiber i skarven om man limmar alltihop samtidigt.
Ett sätt är att limma fast lite glasfiber på aluminiumskålarna och låta det härda lite så att det inte flyttar på sig när man trycker dit skålarna.
Men det beror ju helt på hur mycket spel det är mellan ramen och skålarna.
Ett tips är att slipa med fint sandpapper på aluminiumet samtidigt som epoxin är på plats ("våtslipning") för att bryta oxidskiktet.

Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
Jag tror det blir svårt att få dit något typ av glasfiber i skarven om man limmar alltihop samtidigt.
Ett sätt är att limma fast lite glasfiber på aluminiumskålarna och låta det härda lite så att det inte flyttar på sig när man trycker dit skålarna.
Men det beror ju helt på hur mycket spel det är mellan ramen och skålarna.
Ett tips är att slipa med fint sandpapper på aluminiumet samtidigt som epoxin är på plats ("våtslipning") för att bryta oxidskiktet.

Mest ett allmänt råd om en bygger nytt så är det klokt att lägga ett tunnt lager glasfiber först. Många fabriksbyggen gör så och en av de bästa hemmapularna på att bygga cykelramar själv brukar göra så.

Vidhäftningen är ett annat problem och gör man det fabriksmässigt går det jobba med betande ytbehandlingsmedel och andra spännande metoder vilka tyvärr är svåra/farliga att göra hemma. Kan en inte göra det så är det klart rekomendabelt att iaf slipa ytan lite och avfetta den.

Men det finns många knep och lösningar. Jag är mest en glad amatör.

Tillbaka
Topp