Tips på grusvägar runt Göteborg

Zorander

Medlem
Hej!

Nu när hösten har kommit så har jag blivit sugen att köra på lite grusvägar med min CX i närheten av Göteborg. 40-50 km är en lagom runda för mig. Någon som har några bra tips? Det kanske finns några man kan hänga på? Eller så lägger jag upp en ride när jag vet rutten!

LesGrossman

Aktiv medlem
Runt delsjön finns ju en del grusväg, men visst det blir ju några varv runt delsjön och härlanda tjärn för att komma upp i fyra fem mil. Jag har hittat en del grusväg öster om lindome och åt Kungsbacka, men inga längre sträckor tyvärr.

Zorander

Medlem
Många fina tips, tack för det. Jag ska kolla upp trafikverket! Alltid najs att få byta ut asfalten ibland.
Grusåttan var väl inte det jag sökte efter... ;)

Zorander

Medlem
Det verkar jobbigt med riktig cyklocross! Fick blodsmak i munnen av att bara titta på bilder från CX tävlingen som var i Gbg ;)

emmer

Ny medlem
Zorander sa:
Det verkar jobbigt med riktig cyklocross! Fick blodsmak i munnen av att bara titta på bilder från CX tävlingen som var i Gbg ;)
Det är det som är bra med att hänga på träningar.
Dels får man lära sig teknik så man inte behöver ta i så förbålt...
...och dels kan man om det kniper fuska lite genom att stanna och iaktta när orken är slut :-)

Patrik414

Medlem
Gamla I15/Borås övningsfält. Jag parkerade vid gamla regementet och körde övningsfältets ringled. Var väl 3mil tror jag. Går jätte många tvärvägar också.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
Jag har kört Kvarnabovägen från Gräfsnäs till Skeppslanda, vad finns det mer för kul vägar?
jadu, det är många men de flesta är bara "korta" sträckor som leder ut till en annan väg som är asfalt eller grus. Men det går att göra finfina kombinationer om man cyklar både asfalt/grus, nästan så jag funderar på att byta ut min racer till en bra CX istället. Men hur som helst, senast cyklade jag Lexbydal och sedan kan man fortsätta norröver och genom Pussens By osv. Svartedalen är nästa utforskningsområde för min del, grymma landskap där.

Zorander

Medlem
Bor vid Munkebäck och har bil så det är norr/öst om gbg som är närmast. Borås lät intressant, då kan man ta lunch på fruit and friends efteråt :D
Jag vet att det finns mycket grusvägar uppe i Svartedalen men det är en bit att åka.

Konkret

Ny medlem
Parkera i nedflo utanför hindås, finns en parkering intill badstranden.
Döna till tollered och tillbaka. Många fina grusvägar att välja mellan, inga bilar så gott som, många backar.
Bästa grusvägsområdet jag har stött på.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tog en ny variant av min gamla favorittur igår. Det är mest asfalt men även en del grus och lite skogsväg. Men helt klart CX-cykelbart hela vägen, fast lite stökigt några korta partier men det gör inte så mycket tycker jag. Då man kommer till helt underbara vägar just därför.

Mycket fin runda detta, brukar cykla mer asfalt men ville testa lite nytt nu. Ganska kuperat detta också, över 1000 höjdmeter enligt Strava. Kan varmt rekommendera den! Nu är ju detta ingen runda dock. Vill man göra en runda av den kan man göra såhär:

Långt alternativ: Start/Mål Jonsered. Då tar man banvallen som går mot Stenared där på kartan, rakt ner via Lexbydal tillbaka till Jonsered och avslutar med lite lättcyklat mest nerför.

Kort alternativ: Start/Mål Tollered. Då skippar man denna transportsträcka Jonsered-Tollered, börjar där och sedan avslutar med att cykla antingen via Nääs slott eller Floda och tillbaka till Tollered.

Visa bilaga 161003_Hem.gpx

161003_Hem.png

Fotona är inte så representativa kanske då det bara visar rak asfalt här men det var enda stället jag stannade på :) Ödenäs. Skön rastplats på höjden.

Bilagor

Zorander

Medlem
Jag är sugen på en ride. upptagen denna helgen men nästa ser tom ut :)
Kanske köra Sambal Oleks runda, fast ställa bilarna på Nääs slott. De har bra mat och fika, det finns bastu också. Vet inte om man kan hyra den.

akt1

Medlem
Zorander sa:
Jag är sugen på en ride. upptagen denna helgen men nästa ser tom ut :)
Kanske köra Sambal Oleks runda, fast ställa bilarna på Nääs slott. De har bra mat och fika, det finns bastu också. Vet inte om man kan hyra den.

Låter inte dumt!

Konkret

Ny medlem
Jag kan tänka mig att anordna en ride om folk vill. Har tänkt mig Härryda, hindås. Floda, tollered områdena.
Happyride tempo, fart efter kamrat helt enkelt.

Svartedalen i norra Kungälv.

En runda som jag är sugen på att göra någon gång är att cykla på Angered, Ale/Nödinge sidan norrut på alla små grusvägar som finns där. För att sedan köra över älven i Lilla Edet och därifrån cykla grus söderut tillbaka via Kungälv, Rödbo, Säve/Mysterna, Kärra och ja.,, hem till sig själv igen var man nu bor.

emmer

Ny medlem
Kan ni bara bestämma en start/slut plats som man kan cykla till/från från/till GBG (utan att behöva lida asfalt för mycket) så kan det bli en till :-)

skidgurra

Ny medlem
"Jag har kört Kvarnabovägen från Gräfsnäs till Skeppslanda, vad finns det mer för kul vägar?"

Denna del är numera asfalterad, tror jag, om jg tänker på samma väg.. Liksom vägen från Kvarnabo över till Skepplanda..

Konkret

Ny medlem
patflemming sa:

En runda som jag är sugen på att göra någon gång är att cykla på Angered, Ale/Nödinge sidan norrut på alla små grusvägar som finns där. För att sedan köra över älven i Lilla Edet och därifrån cykla grus söderut tillbaka via Kungälv, Rödbo, Säve/Mysterna, Kärra och ja.,, hem till sig själv igen var man nu bor.
Guidar du är jag lätt på!

Konkret

Ny medlem
Jovisst, jag har några helger som är uppbokade men visst jag löser detta!
Vad tror vi om 3-5 timmar och en fika?

martysod

Ny medlem
Konkret sa:
patflemming sa:

Guidar du är jag lätt på!
+1

SIE

Aktiv medlem
Bump! I pandemins era då umgänge inomhus ej rekommenderas tänker jag att cykling i naturskön miljö kan locka även icke-cyklisterna i ens bekantskap att gränsla en hoj. Jag efterlyser således tips på natursköna fikarundor (grus, asfalt, ev lätthanterlig stig) i göteborgsnejden som även funkar för ens polare på rostig damtralla. Vem vet, kanske blir någon dessutom förtjust i cykling som rekreation..

Murdock

Aktiv medlem
Bump! I pandemins era då umgänge inomhus ej rekommenderas tänker jag att cykling i naturskön miljö kan locka även icke-cyklisterna i ens bekantskap att gränsla en hoj. Jag efterlyser således tips på natursköna fikarundor (grus, asfalt, ev lätthanterlig stig) i göteborgsnejden som även funkar för ens polare på rostig damtralla. Vem vet, kanske blir någon dessutom förtjust i cykling som rekreation..

SIE

Aktiv medlem
Kanske inte just ändamålsenligt för fikarunda på damtralla men det går ju att finna andra syften med den rundan 🙂 Swishar en slant iaf !

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer