Tips på hoppfällbar elcykel till pendling året runt

Ryggmybiff

Ny medlem
Hej, är på jakt efter hopfällbar elcykel och letar efter tips. Ska vara hopfällbar så att jag kan ta den in i lägenheten utan att den försvinner från cykelförråd under natten (har hänt) och för att jag ska ibland kunna fälla ihop den och ta bussen om vädret har blivit bedrövlig när jag är på jobbet (bor i Blötteborg).
Jag är också lite tung och lång, 188 cm, 105 kg och det skulle vara skönt att kunna sätta barnstolen på den, alltså 120 kg kanske totalt? Inte många som klarar mer än 100-105.
24 km dit och tillbaka året runt på asfalt, snö bara ibland, mycket regn. Gärna hubväxlar typ nexus för att underlätta skötseln och diskbromsar.

Hittade några runt 20 000 - 25 000:
eventuellt

Tern verkar rätt fin men dom kostar cca 35000 och det är way too much. Brompton electric känns mindre bekväm för folk runt 190 cm och lite overkill när det gäller att vara kompakt då jag ska ta bussen bara ibland. Tänker 20 eller 24 tum blir skönare att cykla på. Biltemas cyklar känns inte som något som ska hålla längre än 1-2 år.

Någon här som cyklar året runt (även i regn) på hopfällbar elcykel? Erfarenheter?

Tackar!

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nu har jag inte elass men jag är längre än du och har vägt runt 100 pannor och det fungerar utmärkt på en Brompton om man har den långa sadelstolpen.

Har även haft en Tern och tycker att Brompton är dels mycket smidigare att fälla ihop och hantera ihopfälld och även bättre att cykla på, Tern:en (med 20") kändes inte lika mycket som en riktig cykel.

Ryggmybiff

Ny medlem
Nu har jag inte elass men jag är längre än du och har vägt runt 100 pannor och det fungerar utmärkt på en Brompton om man har den långa sadelstolpen.

Har även haft en Tern och tycker att Brompton är dels mycket smidigare att fälla ihop och hantera ihopfälld och även bättre att cykla på, Tern:en (med 20") kändes inte lika mycket som en riktig cykel.
Oj vad konstigt att Tern kändes så, dom verkar ganska stabila, åtminstone på bilder. Jag har aldrig själv kört Brompton och fattar att den är uppskattad och har bra körkänsla och även skulle kunna tänka mig, men el varianten på den är väldigt dyr och låter inte särskilt övertygande i nuläget, även om den har t.ex. torque sensor som faktiskt finns på dyrare elcyklarna med mittmotor. Alternativt skulle jag behöva någon el-kit på den då det blir ganska jobbigt utan el-assistans med 2 barn i cykelkärran. Har någon här grejat med el-kit till Brompton? Eller testat fabriksvarianten med el?

jiha

Medlem
Inte svära i ”kyrkan” men har du funderat på en spark?
kört min hela ”vintern” även om snön lyst med sin frånvaro. Inga problem alls. Klarar lätt 4 mil och jag väger 100kg. Bara ett alternativ som du får 4 st av för samma pris.

Ryggmybiff

Ny medlem
Inte svära i ”kyrkan” men har du funderat på en spark?
kört min hela ”vintern” även om snön lyst med sin frånvaro. Inga problem alls. Klarar lätt 4 mil och jag väger 100kg. Bara ett alternativ som du får 4 st av för samma pris.
Jag vet, har funderat även på det men jag vill ändå ha lite motion åtminstone på väg tillbaka från jobbet och det blir nog svårt att koppla en thule chariot på en sparkcykel utan att dra lite för mycket uppmärksamhet på mig. :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Chariot rekommenderas inte till Brompton. Kan vara en slump men jag har kört med kärra och har haft sönder en baksving.

Kör med kärra även nu faktiskt och det håller än så länge, men går det av igen får jag sluta.. Min är tvåväxlad med ganska tung utväxling, det är helt klart i tyngsta laget men bara ett par kilometer så det funkar. Får gå i brantaste backen. Två barn a 15 kg i vagnen..

Ryggmybiff

Ny medlem
Chariot rekommenderas inte till Brompton. Kan vara en slump men jag har kört med kärra och har haft sönder en baksving.

Kör med kärra även nu faktiskt och det håller än så länge, men går det av igen får jag sluta.. Min är tvåväxlad med ganska tung utväxling, det är helt klart i tyngsta laget men bara ett par kilometer så det funkar. Får gå i brantaste backen. Två barn a 15 kg i vagnen..
Det är främsta anledningen till att skaffa elcykel, 30 kg plus kärrans vikt är lite för mycket för mig. Älskar min 15 år gamla scott trekking cykel men behöver lite hjälp på väg till förskolan. :) Hur gjorde du sönder baksvingen? Lossnat i svetsen eller?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Att Tern känns mindre stabil kanske beror på att den har ytterligare ett "vik", jag vet inte riktigt.

Baksvingen sprack intill svetsen precis bakom "pivotpunkten" på vänster sida om jag minns rätt. Det var dock rätt mycket rost i sprickan så den kan ha varit på gång länge och cykeln är rätt gammal.

5y54dm1n

Medlem
Hej, är på jakt efter hopfällbar elcykel och letar efter tips.
[...]
Jag är också lite tung och lång, 188 cm, 105 kg och det skulle vara skönt att kunna sätta barnstolen på den, alltså 120 kg kanske totalt? Inte många som klarar mer än 100-105.
[...]
[...]
Någon här som cyklar året runt (även i regn) på hopfällbar elcykel? Erfarenheter?
Tackar!
Hej! Mitt första inlägg här så det blir vad det blir...

Jag kombinerade bil+elcykel-pendling under nästan ett helt år för några år sedan. Cykelvägen låg på dryga milen per dag. Är inte lika lång som dig, men väger 40 kg till.

Jag skulle rekommendera eco-ride cykeln du länkat, speciellt då den har mittmonterad motor. Då kan man dra nytta av växlarna på ett annat sätt än om man har hjulmotor.
När jag skulle skaffa elcykel fanns inte samma urval på marknaden som idag.
Lösningen för mig blev att köpa en vikbar vanlig cykel och elkonvertera. Köpte ett komplett mittmotor kit på Ebay, tog inte mer än nån dryg timme att montera.
Fördelarna med att elkonvertera är att du kan göra det med en cykel du redan äger och trivs med, det blir billigare (lite grann) än att köpa färdig och man får en unik cykel.

Hoppas att det var till nån hjälp.

/Jonne

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer