Tips på hur man tar av TLR däck

pamo

Medlem
Ska byta till dubbisar på reservhjulen men däcken har sugit fast så hårt i fälgen så jag håller på att vränga tummarna av mig. Hjulen är Bontrager Elite 30 och däcken är Nobby Nic 2,35 med slang.

Nån som har något bra trick? Nåt medel, tång eller whatever så man inte behöver vränga tummarna av sig?

cwh1973

Medlem
Ta tag i det lufttömda däcket med båda händerna och ta spjärn mot fötterna med nedre hjulsidan. Gräv ned fingertopparna mot fälgkanten och "vräng" hela däcket mot dig för att få lös däcket från fälgkanten, jobba dig runt och gör samma sak på andra sidan däcket. Kräver lite kraft med list och tålamod, men inte helt ogörbart då du inte haft någon gucka som limmat fast däckets kant.... lycka till
/C

pamo

Medlem
Det är ungefär det jag försöker med. Nej, har ingen gucka i reservhjulen så att det ska vara ”lätt” att skifta 🤣

Ta tag i det lufttömda däcket med båda händerna och ta spjärn mot fötterna med nedre hjulsidan. Gräv ned fingertopparna mot fälgkanten och "vräng" hela däcket mot dig för att få lös däcket från fälgkanten, jobba dig runt och gör samma sak på andra sidan däcket. Kräver lite kraft med list och tålamod, men inte helt ogörbart då du inte haft någon gucka som limmat fast däckets kant.... lycka till
/C

darkforce

Aktiv medlem
såpvatten i en sprayflaska spraya mellan fälgkant o däck sen vräng me tummarna runt hjulet bit för bit när du gått varvet runt brukar de släppa relativt godvilligt på varv två

Martinmat

Aktiv medlem
Papperskorg gör det enklare, se videon nedan så sjukt mkt lättare än att bara bryta med tummarna. Funkar kanon (prövat själv på däck med insert där däcket satt satan)

clara

Medlem
Lägg hjulet på marken, lägg en träbit under en del av fälgen (men inte däcket), be någon att hålla emot på andra sidan, med skor på, trampa neråt på däcket på det ställe där träbiten ligger under. Funkar för mig varje gång 😁

pamo

Medlem
Det gick till slut när jag tog spjärn mot skaftet på en liten gummiklubba som jag tryckte mot däcket från motsatt sida. Tack för tipsen. Såpavatten, soptunna och att bearbeta varvet runt hade jag säkert testat om det inte gett med sig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer