Tips på lämplig MTB i kolfiber med budget på 20K?

Scalare2k3

Medlem
Hej.
Letar efter en cykel att köpa omgående då min förra blev skrot i slutet av säsongen.
Cyklar ganska blandat med både stig och grusväg. 180lång, så tror både M och L ram fungerar. Min tidigare var en M, men funderar på om Large passar bättre om man tittar online?

Tips på något fynd eller vart jag ska kika? :)

HåkanC

Aktiv medlem
Varför måste det vara kolfiber?
Men om man går på början av ditt nick finns denna för ENDAST 5kSEK över din budget (som brukligt med happytips!)
Mer allvarligt: Registrera dig hos XXL! Några ggr/år brukar de ha kampanjer med c:a 20% på ALLT, även cyklar.
Men som tiderna är nu går det inte att veta vad som finns i lager då.....

Scalare2k3

Medlem
Hej.
Tack för tipsen hittils. Har nog kikat på alla ovanstående, men inte kommit till skott ännu. :)
Scott har en kollega som ofta verkar gå sönder, är det kvalitets brist eller har han bara otur?
940n känns tung på 12,4 kg trots kolfiberramen?

Vilken cykel är att föredra om man är precis i gränslandet mellan M / L ?

Cinder2i40

Aktiv medlem
Hej.
Tack för tipsen hittils. Har nog kikat på alla ovanstående, men inte kommit till skott ännu. :)
Scott har en kollega som ofta verkar gå sönder, är det kvalitets brist eller har han bara otur?

Jag hade valt L. Tror det är otur! Man får vad man betalar för. Du får en cykel som kan uppgraderas. Det är ganske tunga komponenter man får för de pengarna

Maakus

Aktiv medlem
Hej.

Mesta av cykelns kostnad är ramen.
Då får annat stryka på foten, och då börjar en del saker väga mer.
Hjul, kassetter, växlar, gaffel osv osv.

Väljer du en aluminiumram för samma peng får du bättre komponenter.

Scalare2k3

Medlem
Okej, kanske har snöat in lite för mycket på kolfiber. Min förra Aluminiumram ( Merida ) gick av.
Så dels därför tänker jag mig kolfiber, men också att dom ska vara lite trevligare att cykla på då ramen "äter upp" vibrationer och annat när man åker hardtail på ett annat sätt?

Är det kanske mer bang for the buck att välja Alu trots allt då?

HåkanC

Aktiv medlem
Vad är det som går sönder på din kollegas cykel?
Det enda som Scott själva tillverkar är ju själva ramen (även om den troligen är oem-tillverkad)

Mesta av cykelns kostnad är ramen.
Då får annat stryka på foten, och då börjar en del saker väga mer.
Hjul, kassetter, växlar, gaffel osv osv.
+1
Jmf tex vad en Fox32-gaffel och XT 8100 (1x12) grupp kostar att köpa löst (lösa gafflar är löjligt dyra!)
Det är vad som ingår för de 25kSEK som den Scott 900 Elite kostar som jag länkade till ovan,
ramen är bra och är värd att uppgradera (om den passar dig). Läs mer här
https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-scale-900-hmf-carbon-i-xl-fran-xxl.3521679/

Är det kanske mer bang for the buck att välja Alu trots allt då?
Ja!

Cinder2i40

Aktiv medlem
Jag tycker inte det i den prisklassen. Det är enklare att byta hjul, komponenter och dämpare om det skulle gå sönder än ram. Om du är stor och tung är det oftast hjulen som går sönder.

Ridley

Aktiv medlem
Dechatlon i Barkarby har en Rockrider 900XC i L hängandes på väggen. (Min reservcykel som jag aldrig behövde använda så jag lämnade tillbaka den efter säsongen på öppet köp). Den har Sram Gx, Rebagaffel och väger ca 10kg. Tror dom tar 16.000:- för den. Köp den och bli nöjd.

tmalm

Aktiv medlem
Kolla oxå Sixten fors tråd där han lättar en XXL scale på ett kostnadseffektivt sätt.

/T

Scalare2k3

Medlem
Dechatlon i Barkarby har en Rockrider 900XC i L hängandes på väggen. (Min reservcykel som jag aldrig behövde använda så jag lämnade tillbaka den efter säsongen på öppet köp). Den har Sram Gx, Rebagaffel och väger ca 10kg. Tror dom tar 16.000:- för den. Köp den och bli nöjd.
Ringde och pratade med dom, men var inget dom kändes vid. Får se om man har vägarna förbi där så låter det som att det är värt ett besök.

Edqvisten

Medlem
Du kan ju ta och kolla in märket Orbea dom använder sig mycket utav kolfiber, dock osäker på i din prisklass, men värt att kolla upp.

HåkanC

Aktiv medlem
Kolla oxå Sixten fors tråd där han lättar en XXL scale på ett kostnadseffektivt sätt.
Scott Scale 900 Elite tipsade jag om redan i #2
Signaturen Sixten Fors ombyggnad länkade jag till i #9

Dock kostar den nu 25 000. (Comp Elite alltså)
Den Scott Scale 900 Elite som XXL nu säljer för 25kSEK är inte direkt jämförbar med den som signaturen Sixten Fors köpte och bytte ut allt på
Inte minst gaffeln som nu är en Fox32 istf RS Judy Silver, nu kommer den även med Shimano 1x12 Deore (XT bakvxl) och Addix däck.
Men visst är 25kSEK mkt pengar!

Topp