Tips på Lätta kolfiberhjul av god kvalisort för 10k

Alex_85

Medlem
Hej.
Söker efter nya hjul till min domane al4 disc men känner mig lite osäker på vad jag ska välja.
Jag väger runt 70+-5kg och söker något så lätt som möjligt med 50mm kant och runt 10k i pris som max.
Kollat på zipp 303
BladeX
+ Diverse annat.

BladeX tex är ju drygt 2000kr billigare än zipp så frågan är om det är värt merkostnaden för zipp i denna jämförelse.

Alex_85

Medlem
Dom går ju på drygt 9600inkl frakt men är dom bättre än bladex hjulen för 7500 är frågan(på en cykel för 19000) annat än 2:a hands värdet?
Fick också pm om att köpa kinahjul på 14xxg för 8k men det känns ju ovärt när jag inte vet vad det är jag köper.

Alex_85

Medlem
Innebär det att man inte kan köra med slang, tänkte köra med gp5000 och dom ska fungera, men kanske endast tubeless?

weldion

Aktiv medlem
Hm, ett ickeproblem med andra ord då utbudet är stort?
Man kan vända på frågan också. Vilket däck vill man absolut vill köra med som inte går att köra på hookless?
En del fälgtillverkare har restriktioner på minsta däckbredd och högsta tryck.
T.ex. 303 FC så är det minst 28 mm och max 5 bar tryck. Då blir det svårt om man är tung och absolut vill köra på 28 mm. Kanske man kommer under 5 bar med 30 mm eller kanske 32 mm.

xzbatt

Aktiv medlem
Såg inte ditt inlägg och får medge att det leder till viss tveksamhet.
Maciej Bodnar hade ju en ganska kraftig punka vart däcket lossnade från hjulet på Milano Sanremo, ingen pratar ju direkt om det... säkert för att det satt slang i :P
Hade han kört tubeless hade internet kokat över att hookless är kasst.

Jag tror hookless är framtiden, jag själv kör ett hjulset på lvg med hookless. Sen behöver tekniken förfinas och toleranserna etableras.

Jag ser det inte som ett problem då jag personligen klarar mig bra under dom angivna maxtrycken.

ejma

Aktiv medlem
Zipp har rekommendationer på däck.

weldion

Aktiv medlem
Såg inte ditt inlägg och får medge att det leder till viss tveksamhet.
Med tanke på att din vikt är 65-75 kg, så lär du inte ha problemet med att behöva högre tryck än 5 bar på 28 mm breda sulor. Väljer du TLR-däck inom spannet som fälgtillverkaren rekommenderar, så skall det inte vara några problem.
Var själv lite skeptisk till hookless innan jag köpte mitt första par hjul med hookless. Nu gillar jag det extra stödet som däcksidorna får med hookless jämfört med en "hooked" fälg.
Har kört samma däck på en 25 mm bred "hooked" fälg innan jag flyttade över det till 25 mm hookless och upplever att jag kan köra liiiite lägre däcktryck och ändå inte få någon sladdrig känsla i däcket.

Alex_85

Medlem
Med tanke på att din vikt är 65-75 kg, så lär du inte ha problemet med att behöva högre tryck än 5 bar på 28 mm breda sulor. Väljer du TLR-däck inom spannet som fälgtillverkaren rekommenderar, så skall det inte vara några problem.
Var själv lite skeptisk till hookless innan jag köpte mitt första par hjul med hookless. Nu gillar jag det extra stödet som däcksidorna får med hookless jämfört med en "hooked" fälg.
Har kört samma däck på en 25 mm bred "hooked" fälg innan jag flyttade över det till 25 mm hookless och upplever att jag kan köra liiiite lägre däcktryck och ändå inte få någon sladdrig känsla i däcket.
Är det för högt tryck som ställer till det? isåfall är det väl inga problem om man tar däck med tryck enligt zipps rekommendation?

weldion

Aktiv medlem
Är det för högt tryck som ställer till det? isåfall är det väl inga problem om man tar däck med tryck enligt zipps rekommendation?
Minsta däckbredd och högsta tryck som fälgtillverkaren rekommenderar bör man följa, ja.
Är man t.ex. lite osäker på om man klarar 5 kg på 28 mm, byt då till 30 mm.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Kör Light Bicycle Falcons 55 mm. Styva som spett och ganska lätta. Mina 1460g enligt spec.
Light Bicycle gör bra fälgar, jag är själv nöjd med de jag har, både aero och grus-varianter.
Men anledningen till hjulens upplevda styvhet och vikt under 1.500 är väl i första hand pga lätta nav och ekrar, för fälgarna är ju inte särskilt lätta, minst 490g/fälg verkar det vara för de nuvarande 55mm höga Falconfälgarna. Men så ska de även klara hela 130kg cyklistvikt enl spec.

weldion

Aktiv medlem
Jo, men då har man ju redan däck som klarar slanglöst. Det finns väl inga däck som klarar slanglöst, men inte med slang. Jag har också med slang för att kunna fixa däckpunka som inte vätskan tätar.
Med mitt inlägg med jag mest att det inte är valfritt med hookless, att man kan köra tubeless eller slang med vanliga däck. Att man kan köra med slang, men med TLR-däck. Vad meningen med det är vet jag inte.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har suttit i klungor där folk med TL punkar och lägger dimmbankar av ångad däckvätska. Klet överallt på sig, cykeln och andra. För mig som gärna kör långt också har det fått mig att tveka på racern.

Får dock bli latexslang till vardags iaf.

ejma

Aktiv medlem
Jag har suttit i klungor där folk med TL punkar och lägger dimmbankar av ångad däckvätska. Klet överallt på sig, cykeln och andra. För mig som gärna kör långt också har det fått mig att tveka på racern.
Jag tycker att gamla gp5000 tl kändes trygga. Noll håll i slitbanan på över 3000 mil.
Fick ett snitt i sidan av framdäcket en gång när jag körde över vasst lösgrus i en skarp kurva. Guckan kunde inte täta, men jag hade tid att bromsa ner kontrollerat. Hade jag kört med slang hade luften försvunnit på ett par sekunder.
Har monterat nya gp 5000s tr och kan bara säga att de är enklare att montera samt däcksidorna känns kraftigare.

Alex_85

Medlem
Tack för alla svar, det lutar åt zipphjulen men jag har fortfarande lite beslutsångest så det blir antingen dom eller från light bicykle

Freddie L

Aktiv medlem
Om du vill ha så lätt som möjligt för en given budget ska du inte välja Zipp. Det finns andra anledningar att välja ”märkeshjul”, men nästan aldrig vikten.

Kolla kineserna (Light bicycle, EIE (håller jag personligen högre) eller någon av de andra), eller ”lågpris” typ BladeX eller Prime mfl, eller tyska hjulbyggare.

zirxo

Medlem
Jag har kört på mina Light Bicycle AR45 i snart ett år och är väldigt nöjd med dem. Lätta för priset och styva och hitills fortfarande spikraka trots både träning och tävling på dem.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag valde Novatec-nav för att hålla vikten och priset låga. Bytte dock alla maskinlager första säsongen efter att något av dem gick illa.

På det heliga axiomet pris-vikt-kvalitet kan du bara välja två.

zirxo

Medlem
Topp