Tips på momentnyckel.

Eskilj

Medlem
Tips på momentnyckel.
Vet inte så mycket men jag förstår det som att Biltemas dito enl moment ovan är mycket för pengarna. Jag har en sån och fungerat fint till allt utom dra åt kasettmuttern med 40nm.

HåkanC

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
ag funderar på att beställa en momentnyckel från bikester till den. Några tips
Här är en till bra pris som skall klara 1-12 Nm (Nm inte nanometer)
Brasklapp: Jag har ingen som helst egen erfarenhet av den, men den här varianten av momentnycklar brukar vara bra.

MagerValp

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Här är en till bra pris som skall klara 1-12 Nm (Nm inte nanometer)
Brasklapp: Jag har ingen som helst egen erfarenhet av den, men den här varianten av momentnycklar brukar vara bra.
Jag har en likadan, fast köpt över disk i stan. Onekligen prisvärd och fungerar fint för att montera styre och sadelstolpe. För klen för att dra åt länkage, hjulaxlar, o dyl.

SthlmJ

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Tillägger att det är värt att skaffa en som kan dra moment medurs och moturs
Skaffade två en på 2-24Nm och en annan 20-120 man kan dra moment åt båda hållen. Men beror såklart på vilket behov man har

d_anders

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Vänstergängat förekommer väl framför allt vid vevlager och pedaler. Där tycker jag egentligen att det räcker med att dra lagom hårt även om jag själv har kostat på mig dyra verktyg.

atorger

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.

Den designen/modellen exemplifierad ovan finns i en rad olika noname-märken, jag har en sån i ett noname-märke, de funkar bra och är lätta att använda, och går ofta hitta till rätt bra pris.

Jag tycker man ska kosta på sig en med riktigt klickhuvud, de är så mycket trevligare att använda än såna som i princip bara är en nyckel som flexar med en nål på en mätskiva.

Här exempel på en 2-24-variant i samma design och billigare pris:

Utöver den har jag en stor från Biltema för att dra 40 Nm på kassetter och sånt, men för de stora momenten där man har stål räcker det rätt bra att dra "lagom hårt". Börjar man ha aluminiumlåsringar och sånt kan det kännas tryggt att ha en momentnyckel även för de stora momenten. Jag brukar dra pedaler på känn, men aluminiumlåsringar till kassetter med stora momentnyckeln.

HåkanC

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Jag tycker man ska kosta på sig en med riktigt klickhuvud, de är så mycket trevligare att använda än såna som i princip bara är en nyckel som flexar med en nål på en mätskiva.
Enl åtminstone de nogräknade bör en klickhuvud-momentnyckel kalibreras med jämna mellanrum för att man skall vara säker på att den fungerar
Det ska man inte behöva med en "nyckel som flexar med en nål på en mätskiva".
Vilken skillnad det är i praktiken, om ens någon, har jag ingen aning om.

atorger

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Enl åtminstone de nogräknade bör en klickhuvud-momentnyckel kalibreras med jämna mellanrum för att man skall vara säker på att den fungerar
Det ska man inte behöva med en "nyckel som flexar med en nål på en mätskiva".
Vilken skillnad det är i praktiken, om ens någon, har jag ingen aning om.

Ah intressant. Jag har försökt hitta info om kalibreringsbehov-i-praktiken tidigare. Det var inte lätt att hitta men så länge inte väldigt hög precision krävs så verkar man rätt säkert kunna använda klickhuvudsnycklar i många många år så länge man bara kommer ihåg att ställa tillbaka dem på noll efter man använt dem.

En hemma-momentnyckel används ju inte lika mycket som en i en verkstad heller, så gissningsvis kan det vara glesare mellan kalibreringsintervallen.

Jag har dock ingen bra källa på det... det är bara vad jag tror...

glitch

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Har haft en klicknyckel för låga moment som plötsligt slumpmässigt slutade klicka. Kände att det började bli för hårt och testade med en annan nyckel och fick då bekräftat att klicket inte kom längre. Testade den sen flera gånger mot en annan och ibland klickade den, ibland inte. Så för låga moment föredrar jag nål mot skiva varianten då det känns tryggare.

AndersJB

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Kan bara tillägga att för normalt hemmabruk duger en momentnyckel från typ Biltema gott och väl.
Har ett gäng (modell dyra) momentnycklar själv som täcker 1-800 Nm,krävdes kalibrerade nycklar i vissa jobb jag gjorde förr.
Jag kontrollerar dom emellanåt i en noggrann kalibreringsutrustning,(har tillgång till en sådan hos en kund).
Kan säga att dom inte ändrat sej direkt genom åren,utan håller i stort sett samma tolerans som när dom var nya.

Även kollat en några år gammal 20-200Nm från Biltema där,och den diffar som värst runt 6%,absolut inget "farligt" för gemene man och t.ex på en cykel....25Nm +6% = 26,5Nm....marginell och "ofarlig" ökning.

Så för en cykelmekaniker,och med dom små moment det gäller behövs ingen svindyr nyckel,bara man sköter den och spänner av den direkt efter användning.
En momentnyckel är ett hjälpmedel,men verkar bli en övertro på hur exakt det måste vara....några % hit eller dit är marginellt på en cykel helt klart!

Bengt-re

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Ah intressant. Jag har försökt hitta info om kalibreringsbehov-i-praktiken tidigare. Det var inte lätt att hitta men så länge inte väldigt hög precision krävs så verkar man rätt säkert kunna använda klickhuvudsnycklar i många många år så länge man bara kommer ihåg att ställa tillbaka dem på noll efter man använt dem.

En hemma-momentnyckel används ju inte lika mycket som en i en verkstad heller, så gissningsvis kan det vara glesare mellan kalibreringsintervallen.

Jag har dock ingen bra källa på det... det är bara vad jag tror...
Jag brukar passa på att ta med mina momentnycklar när det kalibreras
Kan bara tillägga att för normalt hemmabruk duger en momentnyckel från typ Biltema gott och väl.
Har ett gäng (modell dyra) momentnycklar själv som täcker 1-800 Nm,krävdes kalibrerade nycklar i vissa jobb jag gjorde förr.
Jag kontrollerar dom emellanåt i en noggrann kalibreringsutrustning,(har tillgång till en sådan hos en kund).
Kan säga att dom inte ändrat sej direkt genom åren,utan håller i stort sett samma tolerans som när dom var nya.

Även kollat en några år gammal 20-200Nm från Biltema där,och den diffar som värst runt 6%,absolut inget "farligt" för gemene man och t.ex på en cykel....25Nm +6% = 26,5Nm....marginell och "ofarlig" ökning.

Så för en cykelmekaniker,och med dom små moment det gäller behövs ingen svindyr nyckel,bara man sköter den och spänner av den direkt efter användning.
En momentnyckel är ett hjälpmedel,men verkar bli en övertro på hur exakt det måste vara....några % hit eller dit är marginellt på en cykel helt klart!
Problemet är snarare mångas övertro på sin känsla. På ELMIA för ett antal år sedan hade en utställare en monter där man blint skulle dra med 7 Nm. Den som kom märmast vann en momentnyckel (lite ologiskt att den som behövde den minst vann den..)

Det var kul att titta på många självsäkra farbröder som drog allt mellan 2 och 40 Nm.... I tron att de var vassare än Weras bästa proffsmomentnyckel.....

AndersJB

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Problemet är snarare mångas övertro på sin känsla. På ELMIA för ett antal år sedan hade en utställare en monter där man blint skulle dra med 7 Nm. Den som kom märmast vann en momentnyckel (lite ologiskt att den som behövde den minst vann den..)

Det var kul att titta på många självsäkra farbröder som drog allt mellan 2 och 40 Nm.... I tron att de var vassare än Weras bästa proffsmomentnyckel.....
Helt klart sant!!
Har skruvat massor genom åren,har väl en viss "feeling" för hur hårt man bör dra.
Men för kritiska förband använder jag momentnyckel definitivt.
Till 99% drar man alltid hårdare än som behövs,oavsett "mekvana" eller ej.

jonte987

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Jo fast frågan är väl om grejorna ramlar eller går sönder. Annars är man i intervallet...
Men samma här är det känsligt eller höga moment är det bra med nyckel.

Ska man köp stor så ska man köpa dubbelsidig. Gjorde borde bort mig där. Trodde inte någon var tokig nog att tillverka en enkelsidig

AndersJB

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Köpte sådana här två momentnycklar till lillgrabben för nån månad sedan,riktigt fina och väldigt bra kvalitet,och höger/vänsterdragning:
(Dock inte på denna firma,har förmånen att vara inhyrd på Bahco för tillfället,så fick "annat" pris på dom.)

Dock kanske 1/2":aren är overkill för cykel,men 3/8:ingen klarar nog dom större momenten på en cykel.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Helt klart sant!!
Har skruvat massor genom åren,har väl en viss "feeling" för hur hårt man bör dra.
Men för kritiska förband använder jag momentnyckel definitivt.
Till 99% drar man alltid hårdare än som behövs,oavsett "mekvana" eller ej.

Köpte sådana här två momentnycklar till lillgrabben för nån månad sedan,riktigt fina och väldigt bra kvalitet,och höger/vänsterdragning:
(Dock inte på denna firma,har förmånen att vara inhyrd på Bahco för tillfället,så fick "annat" pris på dom.)

Dock kanske 1/2":aren är overkill för cykel,men 3/8:ingen klarar nog dom större momenten på en cykel.
Fina, men lite stora verktyg för cykel.

Martinmat

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Köpte en sån här https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-hylsor/momentnycklar/momentnyckel-013147/

Känns gedigen å tydligt klick vid uppnått moment. Inte sådär vagt som ex de billigare på Wiggle mm ger.

man måste köpa till bitshållare å det följer inte med några bits.

skalan är lite svår å läsa då det är silver på silver men det kan jag leva med

10 års garanti känns bra.

B48914DD-A7B9-4143-8D38-05F356571945.jpeg

Stervelo

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Tack för detta centrala påpekande. Om ifall någon skulle få för sig att biltema hade multitool med momentnyckel och skjutmått modell fantastiskt i ett enda verktyg😂
Det fallar på sin egen orimlighet om vi ska vara helt foträta, nanometer finns det inget på biltema som klarar av att mäta. eller någon annan affär för vanliga kunder för den delen heller.

mcperand

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Köpte en sån här https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-hylsor/momentnycklar/momentnyckel-013147/

Känns gedigen å tydligt klick vid uppnått moment. Inte sådär vagt som ex de billigare på Wiggle mm ger.

man måste köpa till bitshållare å det följer inte med några bits.

skalan är lite svår å läsa då det är silver på silver men det kan jag leva med

10 års garanti känns bra.

Visa bilaga 499749
Den där är väääääldigt lik den som fanns på Biltema förut, fast under ett annat namn. Min höll sig pigg och hyfsat kalibrerad under flera år tills den en dag bara inte klickade längre. Som tur var var det när jag drog åt en mutter som jag dragit många gånger (bakaxel på mc efter justering av kedjespänning) så jag kände ganska snart att det var något som inte stämde. Tur att det inte var något riktigt känsligt.

HåkanC

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Vad gäller garantin?
Även kalibreringen?

Åtminstone tidigare har inte alla momentnycklar hos Swedol varit helt invändningsfria

Artix

Medlem
Tips på momentnyckel.
Vad gäller garantin?
Även kalibreringen?

Åtminstone tidigare har inte alla momentnycklar hos Swedol varit helt invändningsfria
Köp inte alla 😉

Martinmat

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Vad gäller garantin?
Även kalibreringen?

Jadu vad den 10 åriga garantin omfattar måste jag nog luska vidare i, intressant om
Det även gäller kalibreringen

borano20

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Den där är väääääldigt lik den som fanns på Biltema förut, fast under ett annat namn. Min höll sig pigg och hyfsat kalibrerad under flera år tills den en dag bara inte klickade längre. Som tur var var det när jag drog åt en mutter som jag dragit många gånger (bakaxel på mc efter justering av kedjespänning) så jag kände ganska snart att det var något som inte stämde. Tur att det inte var något riktigt känsligt.
Hej.. Då är vi två med samma erfarenhet.. mvh borano20

Stervelo

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
När klickisar var nytt för mig och en mckompis till mig, så skulle han ställa ventiler på hojjen så fram med momentnyckeln för att dra bultarna. Jag är inte där, men han drar av den första, drar av nästa, drar av en tredje innan han slutar, det kan ha varit 10 totalt. Han trodde handtaget skulle vika sig helt, inte bara klicka. Så kan det gå.

Min mobror, salige sådan, när han fick en tepåse första gången på ett tåg, så rev han sönder påsen och hälde teet direkt i koppen med vattnet. :)

unsuspected

Aktiv medlem
Tips på momentnyckel.
Även den här finns som jag själv är lite sugen på trots att jag redan har ett med plastskiva då det ingick vid köp av Canyon cykel.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer