Tips på mtb för nybörjare

Thomas82

Medlem
Tjena. Frågan har garanterat vart uppe 1000 gånger men cyklar blir ju inaktuella osv...

Jag är sugen att börja cykla! Mtb i skog/stig inte bröta järnet men en del stenar och rötter såklart.
Jag är 173 cm lång ca 95 kg med budget på drygt 10k.
Har kollat en del men blir inte mycket klokare... Singelklinga fram, luftdämpad framgaffel och hardtail är väl vad jag kommit fram till.
Köper enbart ny cykel men kan tänka mig att beställa online men helst i butik i Göteborg.
Det finns Scott aspect 930 och Trek marlin 7 hos min lokala handlare men ingen är väl nån direkt ”bra” cykel om jag förstått rätt?!
Så lite tips och förslag vore schysst!
/ Thomas

p3tre

Aktiv medlem
Det verkar ju ändå vara så att du är på det klara med vad du söker.
Så det är väl bara att du går och provar dom modeller du föreslår så du får en ramstorlek som passar och känner vilken som känns bäst.
Komponentmässigt så är det kompromiss av budget och funktion oavsett så då är det bättre du tar den du själv tycker är snyggast.

Geometrimässigt är nog Scotten 1 grad flackare i styrvinkeln vilket ger lite mindre "flyga över styret"-känsla nerför.

Edman

Aktiv medlem
Canyon Stoic 2 skulle väl passa bra, lite mer kul nerför. Eller ja, geometrimässigt mer kul överlag. Skall vara tillgängliga i augusti ser det ut som.

Thomas82

Medlem
Det verkar ju ändå vara så att du är på det klara med vad du söker.
Så det är väl bara att du går och provar dom modeller du föreslår så du får en ramstorlek som passar och känner vilken som känns bäst.
Komponentmässigt så är det kompromiss av budget och funktion oavsett så då är det bättre du tar den du själv tycker är snyggast.

Geometrimässigt är nog Scotten 1 grad flackare i styrvinkeln vilket ger lite mindre "flyga över styret"-känsla nerför.
Ska ta å snacka med dom men man vill ju inte hamna rakt i klorna på säljare 😂
Tack för input

BFS

Aktiv medlem
Som nybörjare är det nog viktigast att köpa en cykel och börja cykla. Absolut ska man (som du) ha lite koll på vad man vill ha den till, men det är först efter ett tag som man på riktigt vet vad man vill ha för cykel. Jag skulle hellre köpa den cykel som finns (så länge den fyller min lågt ställda kravspec) och cykla i sommar än att vänta på en hypotetiskt (man vet ju inte om den passar) bättre cykel till EFTER sommaren.

Thomas82

Medlem
Som nybörjare är det nog viktigast att köpa en cykel och börja cykla. Absolut ska man (som du) ha lite koll på vad man vill ha den till, men det är först efter ett tag som man på riktigt vet vad man vill ha för cykel. Jag skulle hellre köpa den cykel som finns (så länge den fyller min lågt ställda kravspec) och cykla i sommar än att vänta på en hypotetiskt (man vet ju inte om den passar) bättre cykel till EFTER sommaren.
Låter som en bra tanke! Hellre få cyklat över sommaren än börja efter hehe.
Får ta ett snack med dom i butiken här i närheten 😎

Topp