Tips på MTB-hjälm för avlångt huvud?

Lejonel

Medlem
Var runt i stan och testade lite hjälmar på diverse sportbutiker. Då utbudet var rätt kasst så hittade jag ingen som satt bra på mitt avlånga och stora huvud :/

Så undrar om det finns någon schysst hjälm för mountainbike-åkning (gärna med MIPS) som liksom är djupare i formen så man får plats med sin vattenmelon till huvud 😅

Tips?

SocialGimp

Aktiv medlem
Vilken stad? Menar du Gbg finns det ganska många varianter att testa på MTB Store. Trek Store ligger bredvid oxå.

Lejonel

Medlem
Vilken stad? Menar du Gbg finns det ganska många varianter att testa på MTB Store. Trek Store ligger bredvid oxå.
Bor någon timme från GBG så hade hoppats på att slippa åka in dit igen och istället beställa någon online.

Därav tips på mer specifika modeller som passar. Borde ju finnas dom med samma "problem" :)

SocialGimp

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad jag har för huvudform egentligen, ngt stort o ganska mkt volym i nacken så jag gissar att det är avlångt då?
Hur som helst, POC Kortal är den hjälm som passar MIG som handsken o då har jag provat ett antal. Köpte till slut en Bell Super Air R då jag ville ha käkskydd oxå (fladdrigt avtagbart visserligen). Bell sitter ok och med lite justeringar av "korgens" position sitter allt helt acceptabelt.

Lejonel

Medlem
Vet inte riktigt vad jag har för huvudform egentligen, ngt stort o ganska mkt volym i nacken så jag gissar att det är avlångt då?
Hur som helst, POC Kortal är den hjälm som passar MIG som handsken o då har jag provat ett antal. Köpte till slut en Bell Super Air R då jag ville ha käkskydd oxå (fladdrigt avtagbart visserligen). Bell sitter ok och med lite justeringar av "korgens" position sitter allt helt acceptabelt.
Tack för tipset. Den POC Kortal har jag sett flera tipsa om. Kan man justera den även uppåt och inte bara runt huvudet?

Ska nog beställa några stycken och testa hemma. Förstått som att det är fri retur på tex bikester så.

Aron

Moderator
Jag har en Uvex Quattro som är det skönaste jag någonsin satt på mitt ovala huvud. Tycker dock inte att den är högre än andra hjälmar, vilket kanske är det som egentligen efterfrågas här?

Berk

Aktiv medlem
Jag har ett avlångt huvudet som passar bara Specialized riktigt bra. Sweet Protection funkar också. Jag tycker att Specialized Ambush (inte Ambush 2) är bästa MTB hjälmen som finns. Kommer ner tillräckligt mycket, riktigt djup på baksidan, lätt och är inte ful. Många här på happy med avlångt huvudet håller med.

Utter

Aktiv medlem
Avlångt som i långt, eller avlångt som i högt?
Jag har det förstnämnda och Oakley DRT5 sitter bra på mig. Poc funkar nästan aldrig då de är för symmetriskt runda.

Starblood

Medlem
vad är skillnaden? :D
ET.jpg
hög.png

Antar jag...

lamotte

Medlem
Samma huvudform här 🙂
Testade runt i höstas och Lazers hjälmar passade inte alls men det landade på en Specialized Tactic III som satt som en smäck. Ambush satt också bra men det landade på en Tactic.

Lejonel

Medlem
Hör och häpna. Jag har vart ute och testat idag i butiker som Specialized, Cykelkraft, MTB Store och till slut hittade jag MIN hjälm på Stadium. Av hör och häpna märket Everest. Satt som en smäck, riktigt skön och har hakskydd, mips, NFC-spårning, vaddering i bakhuvudet och magnetlås. Dessutom riktigt snygg med. Ser ut som en POC så gissar starkt på att den tillverkas av dom.

Var ute en runda nu på kvällen och den satt riktigt bra hela turen. Så rekommenderar denna varmt för oss vattenskallar 😅🤩

Lejonel

Medlem
Fan vad kul! Den var verkligen snygg med! Det känns oerhört viktigt att ha en hjälm som känns bra.
Ja det var riktigt skönt att hitta rätt. Hittade en skön på Cykelkraft från Giro också men den fanns bara i knallröd. Så vart lite uppgiven när jag hade åkt runt halva stan. Tur jag tog en chansning och kikade in på Stadium innan hemgång 🤩

Topp