tips på ny cykeljacka

lappen

Medlem
tips på ny cykeljacka
Behöver en ny cykeljacka då min nuvarande börjar ha gjort sitt. Det är en Briko i nåt sorts windstopper material. Jackan har fungerat kanon, inköpt på Cykelcity för 6-7 år sedan.

Det jag gillat med Briko-jackan är att den inte fladdrar och lever om, kan väl delvis bero på att jag fyller ut den.... :-s

Hittar dock inte Briko-jackor någonstans?

Vill ha en jacka som är vindtät men ändå andas, bra om den tål lite regn. Ficka på rygg givetvis, gärna även liten mobilficka fram.

Skall användas för både MTB/LVG höst/vinter/vår.

Tips?

tips på ny cykeljacka
Jag har en Gore Phantom sedan tidigt i våras. Har bara kört lvg med den än så länge så kan inte bedöma hur den är i terrängen, hur tålig ytan är mot grenar osv.

På landsväg är jag väldigt nöjd med den. Hållit överkroppen torr i flera timmar trots ösregn och utan att svettas ihjäl under, vindtät framsida, bekväm passform utan fladder (för mig iallafall). Med långa ben, underställströja under och gore phantom ovanpå har jag hållit värmen från 3-4 grader och uppåt. Från dryga tio grader kör man utan ärmarna, som ju går att ta av (även under färd). Att ta på sig ärmarna är lite krångligare, då måste man stanna.

Den har ingen mobilficka fram, men ryggfickorna är stora. Jag har kört med extraslang, pump, energikaka, mobil och extraflaska och det har gått bra, även om det väl blir lite puckelryggvarning på det.

Rekommenderas! Jag är 176cm och väger 70kg, storlek small passar perfekt.

Evanscycles har bra pris på den,
http://www.evanscycles.com/products/gore-bike-wear/phantom-jacket-ec011707
http://www.evanscycles.com/products/gore-bike-wear/phantom-jacket-ec024439

tips på ny cykeljacka
Jag tipsade om den för att jag själv har en Phantom som jag är nöjd med.
Har mest använt den när jag vintercyklat i temperaturer mellan -5 och +3 med fler eller färre lager under.

Jag använder den också som fritidsjacka från senvår till tidig höst just för att den är lätt, smidig och skön att använda.
Riktigt bra pris på Evanscycles. Jag kanske ska köpa mig en till...

tips på ny cykeljacka
Jag funderar också på en Phantom. Men jag är lite orolig att den inte ska andas ok. Gore säger ju själva att deras hårdskaljackor (AS) andas bäst.

Tillbaka
Topp