Tips på nya bromsar

Hk

Medlem
Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är lite som att fråga vilken glass som är godast, de mesta hyllas och sågas här.

Jag tycker SLX är en utmärkt trail och endurobroms i Sverige.
Det finns de som har problem med att oken läcker och att bromspunkten vandrar, jag har aldrig upplevt detta utan bara bromsar som tar hårt och direkt med utmärkt modulering.
 

Hk

Medlem
Raggamuffin sa:
Det är lite som att fråga vilken glass som är godast, de mesta hyllas och sågas här.

Jag tycker SLX är en utmärkt trail och endurobroms i Sverige.
Det finns de som har problem med att oken läcker och att bromspunkten vandrar, jag har aldrig upplevt detta utan bara bromsar som tar hårt och direkt med utmärkt modulering.
Haha så är det med allt.. Jag antar att det är lite ju dyrare desto bättre?
Är det nödvändigt att byta skivorna med?
 

VanGarg

Medlem
Jag var imponerad av 4kolvs deore som jag satt på lådcykeln. För tidigt att säga något om hur länge de håller, men grepp o modulation e nice!
Ångrar lite att jag gav typ det dubbla för ett par cura-bromsar vilka jag haft lite stök med.
 

D i U

Aktiv medlem
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
 

simont

Ny medlem
Lånar tråden lite då jag sitter med exakt samma bromsar och samma funderingar... Har provkört Shimano XT och upplever att dom är mer på/av i jämförelse med SRAM som jag upplever har en skönare/jämnare modulation, dock är självklart "bettet" betydligt bättre på XT. Står lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta på SRAM och köra på Guide R/RS för att få 4-kolvsok eller om man ska satsa på Shimano, i så fall XT. Kör i princip bara stig och hellre nedför än uppför. Kanske endast är en smaksak hur man vill att bromsarna ska upplevas men om man bortser från det och endast jämför dom rent prestandamässigt?
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Magura 4 kolv är najs om man kan leva med ergonomin på handtaget, bra styrka och verkar inte kräva speciellt mycket underhåll.

Xt vs Guide är lite att välja mellan styrka och modulation, som det heter. Båda har lite olika problem med tillförlitlighet.
 

Hk

Medlem
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
 

Nypåmtb

Medlem
simont sa:
Lånar tråden lite då jag sitter med exakt samma bromsar och samma funderingar... Har provkört Shimano XT och upplever att dom är mer på/av i jämförelse med SRAM som jag upplever har en skönare/jämnare modulation, dock är självklart "bettet" betydligt bättre på XT. Står lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta på SRAM och köra på Guide R/RS för att få 4-kolvsok eller om man ska satsa på Shimano, i så fall XT. Kör i princip bara stig och hellre nedför än uppför. Kanske endast är en smaksak hur man vill att bromsarna ska upplevas men om man bortser från det och endast jämför dom rent prestandamässigt?
Jag har guide r på en hoj och xt på en annan. Jag tycker att xt-bromsarna spelar i en helt annan högre liga. Ger inte mkt för guide bromsarna inbyggda ”moduleringsfunktion”, bara en svampig känsla till det plötsligt börjar hända något. Tycker det är lättare att modulera xt bromsarnas kraftigare funktion. Att guide r har fyrkolvs medan xt bromsarna bra har två spelar ingen roll, xt bromsarna är betydlig kraftfullare med konstant bromspunkt. För mig har guide bromsarna strulat, helt plötsligt kan de ta extremt långt in för att nästa tur fungera helt ok.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.
 

Maakus

Aktiv medlem
Skulle jag köpt bromsar idag hade det blivit SLX igen. Fast jag hade köpt ett löst XT eller Magura 4 kolvs ok och haft det på frambromsen.

SLX går att modda så att man har samma justerings möjlighet som XT har. Man tar bort skruven som har Snake eye fattning och sätter dit en M4x14.
 

D i U

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.

Originalklossar hope gick på 200 paret i butik i en känd verkstad i Gbg igår, på samma gata längre ner betalar man 399,- paret för shimano original.
Inte så att man kör slut/sönder slx bromsar i nån backe i Gbg men jag fick bromspunkten att flytta sig rejält utför bla rökaren och dubbelbranten i Änggården.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hk sa:
Raggamuffin sa:
Det är en kylfläns som sitter på bromsbelägget.
Något man bör skaffa?
Åker man ner för stora berg är det väl en bra grej.
Det sitter fast på belägget och något man får ta ställning till varje gång man byter, det är inget som har med själva bromsen att göra.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=303939;menu=1000,2,15,120;mid[931]=1
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=303935;menu=1000,2,15,120;mid[931]=1
 
Senast ändrad:

Mårten

Aktiv medlem
I like turtles... jag menar SRAM.

Guide får mycket skit, och även jag har haft problem, men jag gillar dom ändå. Stockholmssyndrom kanske.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.
I Göteborg håller jag med om att det kvittar men är du nöjd med Shimano tvåkolv i Finale cyklar du antingen väldigt långsamt, köra bitar i taget eller har starka nypor. Mina händer dog alltid lite i riktiga berg innan jag köpte fyrkolvsok, får mycket mindre armpump också.
 

sdx

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.
I Göteborg håller jag med om att det kvittar men är du nöjd med Shimano tvåkolv i Finale cyklar du antingen väldigt långsamt, köra bitar i taget eller har starka nypor. Mina händer dog alltid lite i riktiga berg innan jag köpte fyrkolvsok, får mycket mindre armpump också.
Armpump beror nog mera på att man håller i styret krampaktigt och pissigt inställd fjädring.
 

Jimel

Aktiv medlem
sdx sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.
I Göteborg håller jag med om att det kvittar men är du nöjd med Shimano tvåkolv i Finale cyklar du antingen väldigt långsamt, köra bitar i taget eller har starka nypor. Mina händer dog alltid lite i riktiga berg innan jag köpte fyrkolvsok, får mycket mindre armpump också.
Armpump beror nog mera på att man håller i styret krampaktigt.
Vilket kan bero på klena bromsar ;)
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Hk sa:
Har i dagsläget SRAM Level T bromsar som jag inte är helt nöjd med. Kikade lite på bromsar men har ingen aning vad som är bra och inte. Vet att jag tidigare haft Shimano Deore m6000 bromsar som var bättre än de jag har idag. Har alltid varit nöjd med shimano generellt. Kör trail och enduro med min commencal meta tr.
Vad tror ni om dessa?

https://m.bikester.se/shimano-slx-m7000-skivbroms-bak-i-spec-ii-g02s-resin-svart-517249.html
Level T duger endast till ren stigcykling. Har kört dem på min DH hoj för det var det jag hade i lådan och det var urusel bromskraft. Uppgraderade till SLX M7000 och är jättenöjd.

M7000 bromsar är enormt bra, MEN, se till att köra på sintrade belägg för då får du bra bromskraft oavsett väder och de tål värme bättre. M6000 är inte lika kraftfulla, även med samma belägg. Rekommenderar att lägga de extra kronorna på SLX.

Jag har numera 2 uppsättningar M7000 och en uppsättning M6000 och skillnaden i bromskraft vs hur hårt man måste trycka är rätt stor. Med SLX bromsarna har jag oavsiktligen låst framhjulet på DH hojen ett par ggr, och då behäver man inte trycka så hårt. Det är kanske lite on/off känsla och den har du mindre av på M6000 men det beror på sämre bromskraft.

Vad gäller vandrande bromspunkt har jag lite av det på min ena M7000 uppsättning men bara då det är kallt ute, och de bromsarna har ett par år på nacken. Inget som stör mig. De nyare, både M6000 och M7000 och även polarens bromsar har tokstabil bromspunkt så shimano har sannolikt fixat detta.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.
I Göteborg håller jag med om att det kvittar men är du nöjd med Shimano tvåkolv i Finale cyklar du antingen väldigt långsamt, köra bitar i taget eller har starka nypor. Mina händer dog alltid lite i riktiga berg innan jag köpte fyrkolvsok, får mycket mindre armpump också.
Säger inte att jag är snabb. Men min upplevelse är att de som kör långsamt bromsar mer och bygger mer värme än de som kör fort. Hårda korta nyp bygger inte lika mycket värme som att ligga och småbromsa hela tiden, rättare sagt så ventilerar man bort värmen under mellantiden. Slx med sintrade belägg och 200 skiva, bra bett i min bok.

Håller med om att armpump blir värre om man behöver nypa hårdare hela tiden.
 

Maakus

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Hk sa:
Både SLX M7000 och XT M8000 går för ungefär lika mycket på bikester. Vad är skillnaden?
Samt, vad gör den grejen som är ovanpå oket som jag har ringat in?
Vad jag vet är skillnaden mest att xt har Free stroke adjustment.
SLX har det med. Men är blockerad med en liten skruv. Den går att ta bort och ersätta med en riktig för att få samma justerings möjlighet.
 

D i U

Aktiv medlem
När jag tänker efter var det samma vandrande bromspunkt på mina deore bromsar ockå som satt på min förra stumpjumper och också på mina gamla 2005 års saint när dom var nya. Ska bli spännande och se vad hope bromsarna klarar lederna i Åre om ett par veckor.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.
I Göteborg håller jag med om att det kvittar men är du nöjd med Shimano tvåkolv i Finale cyklar du antingen väldigt långsamt, köra bitar i taget eller har starka nypor. Mina händer dog alltid lite i riktiga berg innan jag köpte fyrkolvsok, får mycket mindre armpump också.
Säger inte att jag är snabb. Men min upplevelse är att de som kör långsamt bromsar mer och bygger mer värme än de som kör fort. Hårda korta nyp bygger inte lika mycket värme som att ligga och småbromsa hela tiden, rättare sagt så ventilerar man bort värmen under mellantiden. Slx med sintrade belägg och 200 skiva, bra bett i min bok.

Håller med om att armpump blir värre om man behöver nypa hårdare hela tiden.
För mig är det inte värmen utan mängden kraft som krävs vid styret för att det ska hända grejer.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.
I Göteborg håller jag med om att det kvittar men är du nöjd med Shimano tvåkolv i Finale cyklar du antingen väldigt långsamt, köra bitar i taget eller har starka nypor. Mina händer dog alltid lite i riktiga berg innan jag köpte fyrkolvsok, får mycket mindre armpump också.
Säger inte att jag är snabb. Men min upplevelse är att de som kör långsamt bromsar mer och bygger mer värme än de som kör fort. Hårda korta nyp bygger inte lika mycket värme som att ligga och småbromsa hela tiden, rättare sagt så ventilerar man bort värmen under mellantiden. Slx med sintrade belägg och 200 skiva, bra bett i min bok.

Håller med om att armpump blir värre om man behöver nypa hårdare hela tiden.
För mig är det inte värmen utan mängden kraft som krävs vid styret för att det ska hända grejer.
Köp aldrig hope :)
 

sdx

Aktiv medlem
Jimel sa:
sdx sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.
I Göteborg håller jag med om att det kvittar men är du nöjd med Shimano tvåkolv i Finale cyklar du antingen väldigt långsamt, köra bitar i taget eller har starka nypor. Mina händer dog alltid lite i riktiga berg innan jag köpte fyrkolvsok, får mycket mindre armpump också.
Armpump beror nog mera på att man håller i styret krampaktigt.
Vilket kan bero på klena bromsar ;)
Tror inte ett skit på det.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
sdx sa:
Jimel sa:
sdx sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.
I Göteborg håller jag med om att det kvittar men är du nöjd med Shimano tvåkolv i Finale cyklar du antingen väldigt långsamt, köra bitar i taget eller har starka nypor. Mina händer dog alltid lite i riktiga berg innan jag köpte fyrkolvsok, får mycket mindre armpump också.
Armpump beror nog mera på att man håller i styret krampaktigt.
Vilket kan bero på klena bromsar ;)
Tror inte ett skit på det.
Det är inte mycket du tror på.
 

Jimel

Aktiv medlem
sdx sa:
Jimel sa:
sdx sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Hk sa:
D i U sa:
Jag har kört hope tech 3 E4 sedan september och är mycket nöjd. Hade shimano slx innan med en bromspunkt som ständigt vandrade genom hela slaget på bromshandtaget. Totalt värdelösa under en vecka i Åre i somras och på gränsen att klara av dom längre utförslöporna hemma i Änggården.
Hope har varenda liten detalj som reservdel och klossarna kostar halva priset mot shimanos.
Hänger inte riktigt med på vad ”vandrande bromspunkt” verkligen innebär..
Att du får dra spaken olika långt innan det biter.



Jag kör tyvärr också hope e3 e4 och det är de sämsta bromsarna jag haft hittills. Mina slx höll i bra hela dagar i Finale Ligurie. Vilket åk i Göteborg kör man ihjäl ett par slx-bromsar i? Jag har kört fel grejer där uppenbarligen :)

Så mitt första inlägg gäller än..


Shimanobelägg går på 50 spänn och Hope på 150? Var handlar du? :)
Reservdelsbiten vinner annars hope lätt på.
I Göteborg håller jag med om att det kvittar men är du nöjd med Shimano tvåkolv i Finale cyklar du antingen väldigt långsamt, köra bitar i taget eller har starka nypor. Mina händer dog alltid lite i riktiga berg innan jag köpte fyrkolvsok, får mycket mindre armpump också.
Armpump beror nog mera på att man håller i styret krampaktigt.
Vilket kan bero på klena bromsar ;)
Tror inte ett skit på det.
Det behöver du inte, var bara en möjlig anledning jag nämnde.
 

Fetis

Ny medlem
Jag bytte ut mina Avid efter ett par veckor. Lätta skivor men för tunna för min smak. Ena skivan blev skev efter en i min mening lam pååkning under stigkörning.
 

sdx

Aktiv medlem
Fetis sa:
Jag bytte ut mina Avid efter ett par veckor. Lätta skivor men för tunna för min smak. Ena skivan blev skev efter en i min mening lam pååkning under stigkörning.
Mätte på Ashima 1.94mm Sram 1.95mm Tektro 1.94mm Avid 1.93mm Ali skiva 1.96mm.Var hittar man tjockare skiva utan att det blir för smalt i mellan oket beläggen och skivan.
Hittade en Avid skiva på 2.42mm.
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
sdx sa:
Fetis sa:
Jag bytte ut mina Avid efter ett par veckor. Lätta skivor men för tunna för min smak. Ena skivan blev skev efter en i min mening lam pååkning under stigkörning.
Mätte på Ashima 1.94mm Sram 1.95mm Tektro 1.94mm Avid 1.93mm Ali skiva 1.96mm.Var hittar man tjockare skiva utan att det blir för smalt i mellan oket beläggen och skivan.
Hittade en Avid skiva på 2.42mm.
Maguras ska vara 2 mm.
Intend finns i 1,85 mm och 2,25 mm
 

Hk

Medlem
Förresten, insåg efter lagd beställning att jag eventuellt behöver köpa till skivbromsadapters. Gaffel och ram är PM 160mm.. kan jag använda de adaptrar jag har idag eller är det säkrast att köpa shimanos adaptrar?
Hittar dock inte någon 160-180 adapter?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer