Tips på pendlar fixie med stöd för flaskhållare och stänkskärmar

JellyBelly

Ny medlem
Har fått för mig att jag behöver en fixie i mitt liv, men tänkte mig mer en stadscykel/pendlare än en renodlad velodromcykel.
Har tittat runt på nätet och fastnade för en Kona Paddy Wagon men den verkar rätt svår att få tag på just nu, hittade på evanscycles.com men det finns inga i lager i min storlek (56). Har även kikat på Pelagos san sebastian men hittar inte riktigt omdömen. Tar gärna emot lite tips på modeller och inköpsställen (gärna inom europa). Budget ligger på runt 10k.

Surly Steamroller eller On-One Pompino är två bud på robusta singlespeeds/fixies för vardagsbruk.

JellyBelly sa:
ohellstrom sa:
Surly Steamroller eller On-One Pompino är två bud på robusta singlespeeds/fixies för vardagsbruk.

Några tips på var man kan köpa sig en steamroller? Gärna komplett cykel.

Komplett cykel finns t.ex. här http://www.charliethebikemonger.com/surly-steamroller-complete-bike-1002-p.asp

Men bygget kan möjligen anses lite udda...

Ramset är ganska lätt att få tag på. En fixie har ju ganska få delar så det kan vara en bra förstagångscykel om man inte provat att bygga själv innan...

https://www.bike24.com/p2156906.html

Jag kör en paddy wagon och gillar den, så om du lyckas hitta en trots allt så kan jag rekommendera den.

Ska nog försöka hitta komplett då jag gissar att ramset + lösa delar blir avsevärt dyrare. Å andra sidan kan det vara rätt roligt att bygga ihop sin egen cykel. Får researcha lite delar.

JellyBelly sa:
Ska nog försöka hitta komplett då jag gissar att ramset + lösa delar blir avsevärt dyrare. Å andra sidan kan det vara rätt roligt att bygga ihop sin egen cykel. Får researcha lite delar.

Det blir i allmänhet dyrare förutsatt att man inte aktivt jagar klipp (K&S, eBay, rea etc), ja.

Å andra sidan blir det som man vill ha det om man själv väljer och köper delarna. En komplett cykel är bara billigare så länge man vill ha den som den är. Om man kort efter köp vill byta sadel, styre och däcken är kassa, hjulen packar ihop efter en halv vinter etc. etc. så har man inte sparat några pengar.

Jag kör en Pompino och är väldigt nöjd. Den är också ett riktigt kap jämfört med de andra alternativen.

Ska man ha den som pendlare/stadscykel vill man förmodligen ha stänkskärmar och då är det inte lika kul med lvgbromsar som steamrollern och paddy wagon har.

JellyBelly sa:
Det blir i allmänhet dyrare förutsatt att man inte aktivt jagar klipp (K&S, eBay, rea etc), ja.

Å andra sidan blir det som man vill ha det om man själv väljer och köper delarna. En komplett cykel är bara billigare så länge man vill ha den som den är. Om man kort efter köp vill byta sadel, styre och däcken är kassa, hjulen packar ihop efter en halv vinter etc. etc. så har man inte sparat några pengar.

Början man med Pompinon finns det en hel del pengar i mellanskillnad att köpa delar för. Vilket man säkert också kommer få göra, men då hela cykeln kostar som t.ex. en lös Surlyram har man bra med utrymme.

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPKOJV4/on-one-pompino-v4-drop-bar-urban-bike

jofahjalm sa:
JellyBelly sa:

Början man med Pompinon finns det en hel del pengar i mellanskillnad att köpa delar för. Vilket man säkert också kommer få göra, men då hela cykeln kostar som t.ex. en lös Surlyram har man bra med utrymme.

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPKOJV4/on-one-pompino-v4-drop-bar-urban-bike

Det är sant, man brukar kunna få väldigt bra pris på den. Ibland har de haft ramar för omkring £150 också.

Körde Kona Paddywagon som pendlare under 6 år och var sjukt nöjd med den. Lyckas du få tag på en så kan ja också rekommendera den :)

Cinellin är helt klart snygg, men det blir ju bra mycket billigare att köpa en Pompino och byta ut styret och bromsreglagen. Pompinon har också längre överrör än sadelrör vilket är en fördel om man vill köra rakt styre. Cinellin saknar också de praktiska grejerna med fästen för skärmar och flaskhållare.

Lutar starkt åt pompinon, finns det några bra ändringar att göra i customize menyn innan man beställer?

Om du ska ha bromsar på är trp cx 9-bromsarna rätt bling. Dom har också bromsskor i lvgmodell, vilket jag tycker är en ganska stor fördel mot en vanliga v-bromsmodellen. Sedan är det väll bara att vänta och se vad som rasar. Jag kan tänka mig att hjulen är rätt sunkiga. Jag har haft flera olika hjul från On One som alla har varit dåliga. T.ex. har dom varit byggda med alumniumnipplar till för korta ekrar. Jag tror inte vevpartiet är någon höjdare heller. Fortfarande är cykeln en bra dela. Ramen är schysst.

Åh det finns så ofattbart många alternativ om du ska köpa ss/fixie för stadsbruk. Kolla runt lite på wiggle, evans, CRC, bikester, osv.

För 10k får du väldigt mycket. Den här sortens beaters börjar på 5000 kr ungefär.

Paddywagon, Pompino och Pompetamine är klassiker. Men är du det minsta inne på att någon dag köra bromsar så ta en med skivbromsfästen. Alltså Pompetamine, inte Pompino. Alltså inte Paddywagon.

Jag har en tio år gammal Paddywagon som jag använt fantastiskt mycket. Hade den haft skivbromsar hade jag använt den ännu mer. Det kommer dagar då man tröttnar på fixed och då är det uselt att vara bunden till fälgbromsar. Fälgbromsar - lika kul som medeltiden.

Charge Plug i disc-variant är cool, förutom de svinfula svetsarna av bakre dropouterna. Man får ju vad man betalar för. Där är nämnda billiga stålramar finare trots samma prisklass.

Ett utmärkt sätt att bygga fixie är att köpa en disc-SS, vända på bakhjulet och byta skivan mot ett 6-bultat drev.
Haknyckel, gängpaj, loctite, drev som inte lossar när man vill det men som gör det när man inte vill det, är ett minne blott.

Tillbaka
Topp