Tips på pendlarcykel för nybörjare

Hej, ny på forumet och villrådig vänder jag mig till bättre vetande. Jag och min fru vill båda börja cykla istället för att ta bilen, både till jobb och vänner varför vi behöver införskaffa ett par cyklar och på sikt även en cykelkärra att stuva in kidsen i. Finns det några särskilda märken, modeller eller liknande som passar två rookies (nåja, men det var trots allt några år sedan vi cyklade till vardags) som ni rekommenderar? Jag är fåfäng av mig och inbillar mig att det vore fräsigt att glida runt på en single speed med bockstyre men jag måste nog låta det praktiska gå före den här gången (eller går det att kombinera?)

Vi har inte satt någon budget men har inte möjlighet att lägga mer än några tusen per cykel. Ingen av oss är någon mekare så gärna en så enkel/problemfri variant som möjligt.

Ödmjukt tack på förhand.
 
Gå in på XXL / Sportson / cykloteket och be om hjälp. Får du hjälp med rätt storlek, montering av ev tillbehör och framtida service.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Klart du ska ha en singelspeed med krullstyre! Det är bara att trycka svinhårt på pendalerna när du ska dra cykelvagnen upp för någon backe.
 

planetx

Ny medlem
Denna fråga kommer ge dig 1000 olika svar från 1000 olika människor. Går du in till någon cykelbutik så kommer de ge dig ett svar utifrån vad de kan sälja med mesta möjliga vinst. Om du lyckas träffa på en person med entusiasm på denna cykelbutik kommer du få ytterligare 1000 frågor då denna fråga genererar ett svar om vem du är, vad du behöver osv. Jag kan inte ge dig ett svar då jag inte vet vart du cyklar, hur du cyklar, hur fåfäng du är osv.
 

johan44

Aktiv medlem
Med risk för att bli stenad så... om du ska dra barn i kärra så gör en schysst elcykel underverk. Helst med motor monterad i vevpartiet. Då arbetar motorn via samma utväxling som du trampar via och det är en fördel om man drar tungt.
 

moros

Medlem
Bortsett från steningen så blir det svårt att klämma in en elhoj med mittmonterad motor i budgeten på "några tusen"
 

kroem

Medlem
planetx sa:
Denna fråga kommer ge dig 1000 olika svar från 1000 olika människor. Går du in till någon cykelbutik så kommer de ge dig ett svar utifrån vad de kan sälja med mesta möjliga vinst. Om du lyckas träffa på en person med entusiasm på denna cykelbutik kommer du få ytterligare 1000 frågor då denna fråga genererar ett svar om vem du är, vad du behöver osv. Jag kan inte ge dig ett svar då jag inte vet vart du cyklar, hur du cyklar, hur fåfäng du är osv.
Fast nu blir det ju mer typ 999 svar av 1000 människor, eftersom du inte kunde ge ett svar? ;)
 
Jag är medveten om att det är en fråga likt "hur långt är ett snöre" men hursomhelst... budgeten är kanske 5-6000 kr per cykel som max men gärna billigare om möjligt. Är det som skrevs här bättre att gå in på en större kedja och fråga?

Vi kommer framförallt cykla på asfalt och inte så mycket terräng. Vilken cykeltyp är det som gäller? Hybridcykel eller något annat? Vad mer bör en tänka på? Hur bör en tänka rörande växlar?
 

moros

Medlem
Navväxlat är ju minimalt med underhåll så är det, sen får man offra lite i förluster i effekt och det är ju inte ball eller kul. Men det behöver det kanske inte alltid vara.

Kanske är det så att ni helt enkelt skall vara två standarhojar med 5 eller 7 växlar. Men gärna kanske med lite racigare ställning och inte uppträtt "herrcykel". Navdynamo är smutt.

Snäppet roligare är ju någon vettig hybrid med 9 delat bak kanke, billiga slitdelar men kräver lite mer omsorg och service

Hur långt skall ni cykla dagligen? Ur och skur? Vinter? Står cyklarna inne hemma/på iobb?
 
Mustaschgracias sa:
Jag är medveten om att det är en fråga likt "hur långt är ett snöre" men hursomhelst... budgeten är kanske 5-6000 kr per cykel som max men gärna billigare om möjligt. Är det som skrevs här bättre att gå in på en större kedja och fråga?

Vi kommer framförallt cykla på asfalt och inte så mycket terräng. Vilken cykeltyp är det som gäller? Hybridcykel eller något annat? Vad mer bör en tänka på? Hur bör en tänka rörande växlar?
Hybrider är bra och praktiska, särskilt för nybörjare. Blir du biten så kan du ju lägga mer i framtiden. Ta en utan dämpare fram, dom är riktigt kassa och tunga i den prisklassen och övriga komponenter blir sämre. Vill man ha underhållsfritt så är det navväxel och remdrift som gäller (och då är det endast växelmek och kedjemek man slipper) men då räcker inte din totalsumma till en cykel. Du får helt enkelt lära dig själv hur man gör vissa av dom enklare underhållssysslorna.

Du bör ju kunna åtminstone:
-Smörja, mäta, byta kedja
-Pumpa däck (och resonera lite runt tryck), laga slang
-Ställa in växlar
-Bryta bromsbelägg
 
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Salabaladala sa:
Mustaschgracias sa:
Jag är medveten om att det är en fråga likt "hur långt är ett snöre" men hursomhelst... budgeten är kanske 5-6000 kr per cykel som max men gärna billigare om möjligt. Är det som skrevs här bättre att gå in på en större kedja och fråga?

Vi kommer framförallt cykla på asfalt och inte så mycket terräng. Vilken cykeltyp är det som gäller? Hybridcykel eller något annat? Vad mer bör en tänka på? Hur bör en tänka rörande växlar?
Hybrider är bra och praktiska, särskilt för nybörjare. Blir du biten så kan du ju lägga mer i framtiden. Ta en utan dämpare fram, dom är riktigt kassa och tunga i den prisklassen och övriga komponenter blir sämre. Vill man ha underhållsfritt så är det navväxel och remdrift som gäller (och då är det endast växelmek och kedjemek man slipper) men då räcker inte din totalsumma till en cykel. Du får helt enkelt lära dig själv hur man gör vissa av dom enklare underhållssysslorna.

Du bör ju kunna åtminstone:
-Smörja, mäta, byta kedja
-Pumpa däck (och resonera lite runt tryck), laga slang
-Ställa in växlar
-Bryta bromsbelägg
Med höghjuling slipper du allt det...
Ingen kedja
Ingen luft i däck
Inga växlar
Inga bromsar.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer