Tips på pendlingscykel i Stockholm

kvistlind

Ny medlem
Hej allihopa,
Min gamla city bike har gått sönder och kikar därför på att köpa en ny. Har hört att single speed cyklar passar bra för att pendla med inne i städer. Dock så har jag tidigare haft antingen vanliga dam eller herr-cyklar och kan därför nästan ingenting om ämnet. Tycker att dessa två cyklar är jäkligt snygga, kan någon vänlig själ berätta om de passar bra som pendlings cykel i Stockholms innerstad och om det är några större skillnader mellan cyklarna?

DanielS

Aktiv medlem
Hej allihopa,
Min gamla city bike har gått sönder och kikar därför på att köpa en ny. Har hört att single speed cyklar passar bra för att pendla med inne i städer. Dock så har jag tidigare haft antingen vanliga dam eller herr-cyklar och kan därför nästan ingenting om ämnet. Tycker att dessa två cyklar är jäkligt snygga, kan någon vänlig själ berätta om de passar bra som pendlings cykel i Stockholms innerstad och om det är några större skillnader mellan cyklarna?

Kan inte säga så mycket om skillnaden mellan cyklarna..

Fördelen med en singlespeed är ju att det är enkelt underhåll, i princip behöver man bara tänka på att pumpa däcken och smörja kedjan. Dock finns det ju en del backar även i stockholms innerstad. Jag tycker också det är trevligt med lite bredare däck och möjlighet till skärmar. Bredare däck är bra för alla vägar och cykelbanor med dålig beläggning som det ju tyvärr finns rätt gott om även i stan.

Jag väljer en pendlingscykel med växlar men så bor jag på en kulle och cyklar främst utanför tullarna.

Berk

Aktiv medlem
En single-speed är enklare, lättare, billigare och kräver mindre underhåll. Och kan vara snyggare, som du säger. Men som någon nämnde, finns det backar i Stockholm. Jag har problemet att jag svettar mycket och inte kan köra långsamt uppför backar, förutom med en lätt växel. Så jag sommarpendlar på en 2-växlad "single-speed" med Sram Automatix nav. Det är perfekta sommarpendlare för mig. Jag har monterat skärmar.

Men finns det verkligen en automatiskt växlat Sturmey Archer 2-växlat nav, som Stålhäst skriver?Jag hittar ingen. Det låter mer som Sram Automatix, men tror den inte tillverkas längre.

kais01

Aktiv medlem
tror det finns? har två nästan nya franska cyklar med två växlar i navet, och ett några år gammalt bakhjul till brompton.

ett annat sätt att lösa det är schlumpf speed drive. har en sådan igång på en av bromptoncyklarna. mycket rekommendabelt.

tvåväxlat är bare minimum om det finns backar. då kan du klara dem samtidigt som den högre växeln ger fart utan att köra som en gräddvisp med benen.

Pfaff

Aktiv medlem
Är det inte enklare att hitta en vanlig 3- eller 7-växlat hoj än att leta sig blodig efter nåt så exotiskt som en duomatic?
Själv cyklade jag på vanlig 1-petare under Stockholmsåren från söder, vasastan, norrmalm, lidingö utan att ha fått men för livet.

kais01

Aktiv medlem
Är det inte enklare att hitta en vanlig 3- eller 7-växlat hoj än att leta sig blodig efter nåt så exotiskt som en duomatic?
Själv cyklade jag på vanlig 1-petare under Stockholmsåren från söder, vasastan, norrmalm, lidingö utan att ha fått men för livet.
det är väl ett självändamål på den här typen av understatementcyklar att dels göra det minimalistiskt, dels enkelt.

är det exotiskt; närmast så mycket bättre. särskilt i covidtider, då har man faktiskt chans att hitta det ovanliga på lager.

letningen är inte så blodig, både schlumph och sturmey archer duomatic lär finnas på ett internet nära dig. båda brukar finnas på ebay.

Pfaff

Aktiv medlem
det är väl ett självändamål på den här typen av understatementcyklar att dels göra det minimalistiskt, dels enkelt.

är det exotiskt; närmast så mycket bättre. särskilt i covidtider, då har man faktiskt chans att hitta det ovanliga på lager.

letningen är inte så blodig, både schlumph och sturmey archer duomatic lär finnas på ett internet nära dig. båda brukar finnas på ebay.

Jovisst men jag kan få för mig att TS vill ha en färdig cykel och inte ett pussel.

kais01

Aktiv medlem
pfaff, ville ts inte optimera inköpet hade den väl bara köpt en basic cykel utan att fråga här...?

hursomhelst känns det bra kunna bjuda på lite visioner med mervärde när det gäller användbarhet. och det är inte stort när man väljer två växlar i stället för en. skillnaden är snarare himmelsvid.

har själv en minimalistisk tvåväxlad brompton, hur kul som helst, har t ex kört klubbrunda bland racers 45km 34,5 kmh med den. försök det med en enpetare med utväxling som klarar dig uppför götgatsbacken:)

Beagleboy

Aktiv medlem
Torpedos gamla Duomatic regerar än idag. Sturmey Archers fungerar också men där bromsar man tyvärr lite innan man växlar. Det finns även amerikanska duomaticnav, fabrikat Bendix. De heter automatic men är manuella, till skillnad från Torpedos Automatic. De äldsta, rödstripade Bendix is da hardcore shit.

Klart exotiskt i Europa, hittas sällan till salu under tusingen. Snygg, förnicklad finish. Inte på långa vägar så eftertraktade här som Torpedos blåa Automatic är i US.

kais01

Aktiv medlem
det stämmer att det är kortare slag innan man bromsar på sturmey archers variant. men det går absolut att växla utan att bromsa.

men schlumpf är läckrare.

kvistlind

Ny medlem
Tack för alla informativa svar! Ni har rätt i att jag är ung, 25 vårar bara. Min gamla cykel var 3-växlad och jag låg i princip alltid på 2:an, vare sig götgatsbacken eller hornspuckeln som kungsholmsstrand eller någon annan platt gata. Vilken ”nivå” brukar en ss ligga på, i och med att den enbart har en växel? Är det jämförbart med att alltid cykla på först växeln?

Pfaff

Aktiv medlem
Tack för alla informativa svar! Ni har rätt i att jag är ung, 25 vårar bara. Min gamla cykel var 3-växlad och jag låg i princip alltid på 2:an, vare sig götgatsbacken eller hornspuckeln som kungsholmsstrand eller någon annan platt gata. Vilken ”nivå” brukar en ss ligga på, i och med att den enbart har en växel? Är det jämförbart med att alltid cykla på först växeln?
Den utväxlingen bestämmer du själv. Kransen bak finns i olika storlekar för en hundring eller så.

kais01

Aktiv medlem
du kan relatera till vad du har för kuggkransar nu; tvåan är direkväxel och motsvaras av vad du kommer att mötas av om du kör oväxlat.

vad är det förresten som behöver lagas på den gamla? sympatiskt att fixa den oavsett om du köper en ny. skulle t ex kunna vara vintercykel:)

Köp & Sälj

Topp