Tips på snabb fs stighoj

SURT

Ny medlem
Tips på snabb fs stighoj
Hej
Någon som kan tipsa om en snabb lätt och rolig stigcykel. Någon modell som har en snällare sittställning än scotts rc modeller för dom gillar inte ryggen.
Rullar på en one-twenty idag men vill få lite bättre rull.
All feedback är önskvärd:)

Mvh!

SURT

Ny medlem
Tips på snabb fs stighoj
Börjar bli mycket tugg så jag får väl förtydliga lite. Då jag haft och har lite dålig rygg så vill jag ha lite mer upprätt sittställning och inte som rc modellen.

Bsk

Medlem
Tips på snabb fs stighoj
Kan ju gå att åtgärda på befintlig cykel tex för att lista ut vilken position ryggen mår bra av?

Freddie L

Aktiv medlem
Tips på snabb fs stighoj
Kolla då på en cykel med kortare reach och/eller högre stack. Men mycket kan iofs justeras med spacer, stam och styre. Vill du ha en mer avslappnad Spark RC har tex Yeti Sb 100 nästan 3 cm högre stack (vissa andra skillnader kan förekomma...). Vad gäller Epic som föreslogs ovan ska du titta på just Evon framför den vanliga, då den är övergafflad och alltså blir kortare och högre (flackare sadelrör också, tyvärr).
Men som föreslogs ovan, ställ in din önskade sittställning på hojen du redan har, och hitta en ram som matchar.

mv70

Aktiv medlem
Tips på snabb fs stighoj
Nu blev det invecklat vad som menas ;)
på Nuvarande cykel är det rullat som behöver åtgärdas, ryggen var sfort Scale rc som hade.
däck och hjul brukar ju pigga upp
För egen del mår min trasiga rygg bättre ju mer jag cyklar och håller igång.
Tillomed gått från fulldämpat till xc hardtail. Mer ryggtränning med HT typ.

SURT

Ny medlem
Tips på snabb fs stighoj
Snabbheten erfordras av föraren och inget annat.
Nu blev det invecklat vad som menas ;)

För egen del mår min trasiga rygg bättre ju mer jag cyklar och håller igång.
Tillomed gått från fulldämpat till xc hardtail. Mer ryggtränning med HT typ.
Jag gymmar ju 4ggr veckan för att stärka upp kroppen så den ska hålla ihop
Roligt annars när småbarn kommer fram frågar hur fort går din cykel ..
FORT:)

DanielS

Aktiv medlem
Tips på snabb fs stighoj
Hej
Någon som kan tipsa om en snabb lätt och rolig stigcykel. Någon modell som har en snällare sittställning än scotts rc modeller för dom gillar inte ryggen.
Rullar på en one-twenty idag men vill få lite bättre rull.
All feedback är önskvärd:)

Mvh!
Utan att ha testat din cykel-modell så ska väl one-twenty vara en skapligt lätt och kvick stigcykel? Vad är det som rullar dåligt? Skulle det räcka att byta däck? Eller tycker du att du inte får ner energin i marken, dvs dålig trampeffektivitet?

Eller är det mer av en XC-cykel du vill ha eftersom du nämner Scotts rc-modeller?

SURT

Ny medlem
Tips på snabb fs stighoj
Utan att ha testat din cykel-modell så ska väl one-twenty vara en skapligt lätt och kvick stigcykel? Vad är det som rullar dåligt? Skulle det räcka att byta däck? Eller tycker du att du inte får ner energin i marken, dvs dålig trampeffektivitet?

Eller är det mer av en XC-cykel du vill ha eftersom du nämner Scotts rc-modeller?
Precis så de känns, känns som mycket energi går förlorad.
Köpte en rc i somras men den fick vandra vidare pga ryggen

InlineOla

Aktiv medlem
Tips på snabb fs stighoj
Roligt annars när småbarn kommer fram frågar hur fort går din cykel ..
Ännu roligare när dom frågar hur många växlar man har o när man svarar "12" skiner dom upp som solar när dom inser att min cykel e helt kass jämfört med deras 21-växlade biltemaåk 🙂

Vad gäller själva frågan så är väl Merida 120 en utmärkt "aningen snällare än xc-race position"-cykel. Rull efterfrågas, ett par lättare hjul o däck skulle nog göra stor skillnad, lite beroende på vad som sitter på idag.

hm

Aktiv medlem
Tips på snabb fs stighoj
Cannondale brukar väl va lite högre stack?
höja styret är annars det lättaste och som knappt har nån begränsning

kais01

Aktiv medlem
Tips på snabb fs stighoj
Börjar bli mycket tugg så jag får väl förtydliga lite. Då jag haft och har lite dålig rygg så vill jag ha lite mer upprätt sittställning och inte som rc modellen.
det botar man iofs lätt med en brantare kortare styrstam och riserstyre.

tycker själv de lättaste xc- modellerna kan vara bra utgångspunkter för en rolig och lätt stigcykel så länge inte större drops och enduro är på tapelen.

Tips på snabb fs stighoj
När det gäller Scott och mer upprätt position kan jag rekommendera att ta en titt på Genius och då mer specifikt Genius Tuned. (De övriga modellrna är något tunga för att jämföras)
150 mm slaglängd är i XC-sammanhang jättemycket, men cykeln är lätt och snabb samt känns som en mycket XC-orienterad trailcykel.
Framförallt; Den fungerar utmärkt när ryggen får vara med och bestämma. Och i detta sammanhanget bör det få styra, snarare än att plocka sekunder med en mer framåtlutande position på XC-hoj.

Gordon

Aktiv medlem
Tips på snabb fs stighoj
Transition spur verkar inte så dum

Eller varför inte kika på en YT Izzo eller en Ibis Ripley

SURT

Ny medlem
Tips på snabb fs stighoj
När det gäller Scott och mer upprätt position kan jag rekommendera att ta en titt på Genius och då mer specifikt Genius Tuned. (De övriga modellrna är något tunga för att jämföras)
150 mm slaglängd är i XC-sammanhang jättemycket, men cykeln är lätt och snabb samt känns som en mycket XC-orienterad trailcykel.
Framförallt; Den fungerar utmärkt när ryggen får vara med och bestämma. Och i detta sammanhanget bör det få styra, snarare än att plocka sekunder med en mer framåtlutande position på XC-hoj.
Tack! Det ska jag kika på!

yonsson

Aktiv medlem
Tips på snabb fs stighoj
Ska man istället skriva på Happy "Hej jag söker en ny cykel"*

*eftersom det är underförstått att 99,9% av alla söker just en snabb, lätt och rolig cykel.

?
Jag tycker i princip alla 10 liknande trådar / vecka är ganska oklara. Vill man ha bra svar så vore det ju bättre att speca körstil, terräng, budget, preferenser mm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer