tips på styre

Astraboy

Aktiv medlem
tips på styre
Vill ha ett lite bredare styre än mitt som är 750mm. Jag har för närvarande ett Easton Havoc aluminium-styre med 20mm rise som ska väga drygt 315gr enligt tillverkaren, men vill testa något lite lättare. Någon som har ett bra tips? Inga 35-styren, jag vill inte byta styrstam också, utan 31,8 gäller.

tips på styre
Ah bra pris. Har aldrig vågat mig på kolfiberstyre efter att ha sett alla bilder på knäckta styren. Har du kört hårt med ditt? Min cykel går ju en del i bikepark också.

tips på styre
Astraboy sa:
Ah bra pris. Har aldrig vågat mig på kolfiberstyre efter att ha sett alla bilder på knäckta styren. Har du kört hårt med ditt? Min cykel går ju en del i bikepark också.

Jag har kört race face next r i ett år både på stigar hemma i Göteborg och utför de flesta lederna i Åre utan problem. Styret har klarat drop på ett par meter och håller än. Jag har just bytt till ett renthal fatbar lite carbon som också hållit ihop utan problem på samma stigar som med RF styret.
Va bara noga att inte dra åt för hårt när du monterar och köp styre från renthal, race face mfl istället för kinakol.

tips på styre
Astraboy sa:

Jag har kört mest stigcykling med drops o så, respektive några bikeparturer, en utlandsresa. Har haft gaffel från dem och är inne på mitt andra styre så några år med dessa totalt utan problem. Bara hört gott om deras produkter.

tips på styre
glitch sa:
Astraboy sa:

Jag har kört mest stigcykling med drops o så, respektive några bikeparturer, en utlandsresa. Har haft gaffel från dem och är inne på mitt andra styre så några år med dessa totalt utan problem. Bara hört gott om deras produkter.

Ja de verkar vara ett seriöst företag, men blev lite nojjig eftersom styret var så lätt. Såg nån kommentar att de rekomenderar en vikt på max 90 kg. Jag väger ju bra mycket mindre än så, men känns som att det är mer åt trail-hållet än enduro. Men du säger att det hållt för tuffare körning, med hopp och dropp? Hur mycket väger du ?

tips på styre
Astraboy sa:
glitch sa:
Astraboy sa:

Ja de verkar vara ett seriöst företag, men blev lite nojjig eftersom styret var så lätt. Såg nån kommentar att de rekomenderar en vikt på max 90 kg. Jag väger ju bra mycket mindre än så, men känns som att det är mer åt trail-hållet än enduro. Men du säger att det hållt för tuffare körning, med hopp och dropp? Hur mycket väger du ?

Var såg du viktangivelsen? Har inte sett någon sådan på deras hemsida i alla fall.
Jag väger runt 83 kg så med utrustning blir det några kg till. Hade ett Renthal alu paralellt ett tag och det styret var tokstyvt och stumt. Exoticstyret är styvt men lite mer komfort i. Jag kör 770 styret.

tips på styre
glitch sa:
Astraboy sa:
glitch sa:
Astraboy sa:

Var såg du viktangivelsen? Har inte sett någon sådan på deras hemsida i alla fall.
Jag väger runt 83 kg så med utrustning blir det några kg till. Hade ett Renthal alu paralellt ett tag och det styret var tokstyvt och stumt. Exoticstyret är styvt men lite mer komfort i. Jag kör 770 styret.

De var i en av de recensioner som de själva länkar till.

tips på styre
tips på styre
På dom tre hojarna som används mest så kör jag Enve DH, RF Next R och Renthal Fatbar C.
Kan inte säga att den ena är bättre än den tredje men vill inte vara utan nåt av dom.

tips på styre
Astraboy sa:
paxel sa:
Astraboy sa:
Det var också ett bra pris. Valde du hard eller chewy?

Hard. Finns bara i hard i 777 mm bredd

Jag la ett sånt styre i varukorgen och uppdaterade min location till Sweden. 19 pund i fraktkostnad? Aldrig varit med om liknande.

Var i kontakt med PLanet-X nu och fraktkostnaden stämmer. Nästan 200 spänn bara i frakt eftersom de "måste lägga styret i en låda som skydd" ?? Brukar man inte skicka saker i lådor?
Chain Reaction erbjuder fri frakt för vanlig frakt och next day delivery för 160 spänn. Fattar skillnaden i företagsstorlek, men ändå!?
Testade att lägga ett av deras billiga alu-styren i varukorgen och de skulle ha 200 spänn för att skicka det med. Jävligt dyr låda antar jag

tips på styre
Drygt med fraktkostnaden.

Jag har ett CarbonCycles (800 mm eXotic Super Wide Full Carbon Riser) och ett lika brett Renthal Fatbar Carbon (35 mm). Båda funkar fint att svänga med. Renthal-styret är tokstyvt och "overkill" för mig som är en försiktig farbror som cyklar plattstig i maklig takt. Skulle jag välja ett så vinner eXotic på att det är lite komfortablare. För tuff utförscykling (dvs för nån annan än jag) antar jag att Renthal vinner på bättre precision.

/Johan

tips på styre
Nu när Astraboy bestämt sig kan vi väl ta en annan styrfråga?
Är det någon som har/haft problem med handlederna? Vilka vinklar är snällare för handleder?

tips på styre
Sen så beror det lite på vinkeln du har bromshandtagen i också. Eftersom det avgör hur dina händer vilar på styret, då jag antar att du oftast har ett finger på bromsen och inte dödsgrepp

tips på styre
12 grader börjar nog snart bli det nya normala, skulle jag tro. Finnes flera tillverkare med mer ergo inriktning som har det. Finnes även 16 grader från Sqlab i bredd 780, om jag fattat rätt! :)

frid!

Tillbaka
Topp