Tips på svenska butiker för lvg cyklister?

Team Joda

Aktiv medlem
De senaste åren känns det som att de flesta cykel/sportbutiker satsat mer på mtb än lvg vilket jag tycker är konstigt med tanke på hur många lvg-cyklister det finns i landet.

Jag vet att det absolut går att hitta lvg cyklar att köpa i flera butiker men när det gäller tillbehör, speciellt kläder, tycker jag att det verkar vara ett fattigt utbud i svenska butiker. Själv letar jag efter Castelli kläder som jag vill prova i butik men det verkar inte finnas i eller i närheten av Göteborg. Jag är en person som föredrar att gå till fysiska butiker där jag kan få klämma och känna på produkter innan jag köper dom.

Någon som har tips på svenska butiker som har ett bra utbud på tillbehör till lvg cyklar? (Behöver inte bara vara butiker i och omkring Göteborg)

Batavus

Aktiv medlem
Som jag förstår det är det lagerhållning av kläder som är besvärlig. Kanske är även alla returer ett problem, och det är inte så lätt, med dessa saker i beaktande, att hålla det senaste sortimentet. I Halland finns både Cykelmagneten och Erlan. Evalds i Värmland, tror jag, är väl litet åt MTB-hållet, men funkar nog.

Team Joda

Aktiv medlem
Som jag förstår det är det lagerhållning av kläder som är besvärlig. Kanske är även alla returer ett problem, och det är inte så lätt, med dessa saker i beaktande, att hålla det senaste sortimentet. I Halland finns både Cykelmagneten och Erlan. Evalds i Värmland, tror jag, är väl litet åt MTB-hållet, men funkar nog.
Så kan det mycket väl vara. Men min uppfattning är att de flesta stora svenska kedjorna har valt att satsa mer på mtb och ha det senaste vad gäller både cyklar och tillbehör. T ex Cykelkraft har ju väldigt tydligt gått från att ha mest lvg grejer till mtb.
Men tack för tipsen om butikerna! Tycker de lite mindre butikerna är svåra att hitta

ooms

Aktiv medlem
Har XXL slutat med Castelli? Åtminstone för några år sedan hade de en hel del Castelli-kläder.

Batavus

Aktiv medlem
Racerdepån i Västergötland håller jag med om, proffsigt.
Säg, kan du Team Jode bevisa ditt påstående på något sätt?

kais01

Aktiv medlem
om det gäller kring göteborg är bike tyson i kungsbacka ett intressant och lite speciellt ställe, inriktat på lvg.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

MTB säljer bättre än LVG för tillfället, så inte konstigt om många butiker satsar mer på tillbehör till den sidan.
Kläder i butiker har minskat rätt rejält i utbud senaste åren då det är svårt att lagerhålla och väldigt priskänsligt mot nätbutiker.

Team Joda

Aktiv medlem
Nej har inga bevis på det utan det är min uppfattning som jag skrev tidigare. Jag fastnade för lvg 2018 och det året öppnade cykelkraft sin butik i sisjön. Jag var där på premiären med min vän för att köpa grejer till vätternrundan och det fanns hur mycket lvg tillbehör som helst! Handlade sedan nästan enbart på cykelkraft fram tills 2020 då jag köpte mig en ny racer på just cykelkraft. Men det året som var första året på pandemin så blev det väldigt trendigt att börja cykla mtb och efter det tycker jag att cykelkraft och flera andra större kedjor gick mer åt mtb hållet och minskade på produkter till lvg (speciellt i butikerna).

Team Joda

Aktiv medlem
Tjena!

MTB säljer bättre än LVG för tillfället, så inte konstigt om många butiker satsar mer på tillbehör till den sidan.
Kläder i butiker har minskat rätt rejält i utbud senaste åren då det är svårt att lagerhålla och väldigt priskänsligt mot nätbutiker.
Tack då förstår jag varför det är så dåligt utbud på kläder. Och ja mtb verkar vara otroligt populärt just nu, men vi är många som cyklar lvg också.

Batavus

Aktiv medlem
Cykelkraft räcker nog inte som underlag. Hur det är för MTB-cyklister vet jag inte, men själv har jag fasligt liten omsättning på cykelkläder: De bara håller. I början visste man inte riktigt vad man skulle ha, och man köpte för billigt, men de trösklarna är överrullade nu.
Jag har sett hur svårt den lokalaste cykelverkstaden har haft att bli av med sina cykelkläder.
Om man inte har alltför extrem kropp fungerar nätbutikerna bra att köpa kläder från. En gång i tiden var det litet bekymmer med att en del länder hade egna storlekstabeller, men det är s a s utjämnat nu.

Team Joda

Aktiv medlem
Cykelkraft räcker nog inte som underlag. Hur det är för MTB-cyklister vet jag inte, men själv har jag fasligt liten omsättning på cykelkläder: De bara håller. I början visste man inte riktigt vad man skulle ha, och man köpte för billigt, men de trösklarna är överrullade nu.
Jag har sett hur svårt den lokalaste cykelverkstaden har haft att bli av med sina cykelkläder.
Om man inte har alltför extrem kropp fungerar nätbutikerna bra att köpa kläder från. En gång i tiden var det litet bekymmer med att en del länder hade egna storlekstabeller, men det är s a s utjämnat nu.
Tråden handlar om tips på svenska butiker med bra utbud för lvg cyklister så jag förstår inte riktigt varför du är så noga med bevis och underlag på att det finns mer mtb grejer än lvg i de fysiska butikerna?

Batavus

Aktiv medlem
De senaste åren känns det som att de flesta cykel/sportbutiker satsat mer på mtb än lvg vilket jag tycker är konstigt med tanke på hur många lvg-cyklister det finns i landet.
Jag anser att alla människor någon gång i livet bör utsättas för källkritik och vetenskapsteori, dessutom var jag nog extre grinig. 🙂

Topp