Tips på svettåliga hörlurar för vinterträning?

geologen

Aktiv medlem
Snart är det kallt och mörkt igen, och det är då dags att damma av testcykeln.

De senaste åren har jag kört med Bluetooth-högtalare kopplad till datorn. Jag brukar se TV-serier, filmer och dokumentärer under passen. Men jag får vrida upp volymen rätt rejält för att överrösta testcykeln och även om min nuvarande granne inte klagat så vill jag inte chansa kommande vinter. Det är basen som är problemet. Cykeln i sig låter mer på högre frekvenser som inte tränger genom taket, men högtalarens bas blir väldigt genomträngande. Jag har testat att sänka med nivåjusteringarna i Windows, men det blir inte bra. Jag vill också ha möjlighet att köra passen lite senare på kvällen eller tidigare på morgonen. Och då är det hörlurar som krävs.

Öronsnäckor funkar inte för mig. Jag har testat närmare tio olika varianter och de sitter helt enkelt inte kvar, plus att det kliar och blir extremt svettigt i örongångarna. Så det jag vill ha är hörlurar som sitter hyfsat tajt men utan att sluta helt tätt (för ventilationens skull) och som också sitter väldigt still på skallen, gärna med bågar runt öronen. Eventuellt förstärker jag med ett pannband om det krävs. Och den måste förstås tåla stora mängder svett. BT/dongle eller trådad anslutning spelar ingen stor roll även om trådlöst är smidigast.

Vad för lurar ska jag kika på?

iddqd

Medlem
Vet inte om dessa blir överröstade av din hojj men kika på Trekz air, benkonduktiva.

Basen blir dock lite lidande av den tekniken. Men väldigt vattentåliga och sköna att ha på.

geologen

Aktiv medlem
Det var en kul pryl, men inte riktigt vad jag behöver när jag funderar lite. Vill nog också stänga ute en hel del av vinandet och surrandet från cykeln.

geologen

Aktiv medlem
Efter att ha sökt en del nu inser jag att jag helt har missat en förändring i språkbruket. "Hörlurar" verkar nu nästan genomgående betyda det som förr (och fortfarande av mig) kallades "hörsnäckor". Det nya ordet för "hörlurar" verkar i stället vara "headset". Det förklarar varför jag fick så konstiga sökträffar...

GustafH

Medlem
Jag har inte tränat i dem men har gjort mycket svettigt studioarbete i AKG K240. De är bra för att i princip allt är utbytbart.

geologen

Aktiv medlem
Mmm, men kåpor funkar inte. De skulle vara halvfyllda av svett bara efter uppvärmningen, haha!

Bilden visar vilken typ (generellt) av lurar jag är ute efter, men helst trådlös och måste tåla ganska mycket svett. Den på bilden lär inte tåla fukt och har sladd.

hrlur.png

fredrikw

Aktiv medlem
iddqd sa:
Vet inte om dessa blir överröstade av din hojj men kika på Trekz air, benkonduktiva.

Basen blir dock lite lidande av den tekniken. Men väldigt vattentåliga och sköna att ha på.
Kan intyga att dessa funkar tillsammans med Monark, stor fläkt, portabel AC och en helvetes massa svett (har varit skadad hela juli så jag har suttit inne på Monarken i den tropiska hettan). De funkar bäst för lyssning på podcasts eller ljudböcker då omfånget blir lite begränsat, men inga problem att höra bra och stå emot svett.

Men om de dessutom ska stänga ute alla ljud runt omkring funkar de sämre, deras "fördel" är ju att de inte gör just detta, man kan lyssna på dom samtidigt som man har full tillgång till alla ljud runt omkring sig.

geologen

Aktiv medlem
De måste inte stänga ute allt, men sitter de för öronen dämpas ju lite av det omgivande ljudet. Har lurar med jämförbar konstruktion på jobbet och de är bra nog för att mina kollegor måste ropa till för att jag ska höra dem om de ska fråga nåt. :)

Då får jag sikta på såna framåt hösten. Förhoppningsvis dröjer det till mitten av oktober innan de behövs.

Skogsgubben

Aktiv medlem
iddqd sa:

Jag har föregångaren "Aftershokz Trekz Titanium". Eftersom jag använder mina när jag cyklar i trafik är den största poängen för mig att man _inte_ stänger ut omgivande ljud. Förstår att du inte har det behovet.

Eftersom ljudet inte kommer in via örat kan man kombinera med öronproppar. Inget jag brukar göra när jag är ute och cyklar, men fungerade väldigt bra när jag åkte flygplan tidigare i år.

Man får säkert bättre ljud om man lägger motsvarande pengar på vanliga lurar, men jag tycker att fördelarna med att slippa ha något i eller på örat överväger.

https://m.prisjakt.nu/product/37408...OL7ic39Rsy2FXmCfh6K-jhIVYWXxKPYkaAlP-EALw_wcB

Lurar är svårt tycker jag. Vad man än testar är det något som skaver eller trycker om man använder längre tid. Gäller även mina Aftershokz.
I andra lurar upplever jag att ljudet på något vis känns väldigt nära, även om man försöker spela på låg volym. Trevligt i början, men jobbigt efter en stund. (Kanske bara är jag...) Det har jag hittills inte känt med Aftershokz.

geologen

Aktiv medlem
Men öronproppar skulle ge samma problem med värk och svett som in-ear-varianterna. Det funkar en kort stund, när jag inte tränar, men öronen spränger och det fullkomligt rinner svett ur dem med såna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer