Tips på "underhållsfri" cykel

Berk

Aktiv medlem
Men landsvägscyklister kör inte där det är skitigt. Hela grunden är skakig och sönderbombad. Landsvägscyklister vänder om bara det kommer en droppe regn. Saker har aldrig hållit så länge som på min landsvägscykel och det är också för att det är cykeltypen som aldrig skitas ner. Landsvägscyklister är regnofober.

Men denna tråd handlar inte om landsvägscyklar. Och även om jag kör min lvgcykel framförallt med fin väder, kör många när det regnar där man vill har bättre bromsverkan och inte slipa när sina fina lätta fälgar.

På en pendlar cyklar som man använder på vintern med slask kan man bromsa sönder en fälg i några år.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
.. och dessutom kan det bli rätt obehagliga situationer med fälgbromsar när det är blött ute, speciellt blött och runt nollan. Is på fälgen och det tar rätt många hjulvarv innan bromsen börjar ta. Fälgar som ger upp i fel situation är inte heller skitkul.

BFS

Aktiv medlem
Men landsvägscyklister kör inte där det är skitigt. Hela grunden är skakig och sönderbombad. Landsvägscyklister vänder om bara det kommer en droppe regn. Saker har aldrig hållit så länge som på min landsvägscykel och det är också för att det är cykeltypen som aldrig skitas ner. Landsvägscyklister är regnofober.
"Hej! Jag cyklar ca 2x1 mil per dag i stadsmiljö, året om. Kör en rätt standard pendlarhoj för detta, och jag är lite trött på allt underhåll." På vilket sätt får du detta till (regnofob) landsvägscykling?

Pfaff

Aktiv medlem
Jag är Nederländare och har kört 15 år med kapsling runt kedjan. Det ramlar, går sönder och man ser inte att kedjan röster, men det gör den fortfarande.

Och jag skulle aldrig köpa en cykel från en av de stora Nederländska tillverkare.
Hade en begagnat Raleigh - fast den är, var, ju engelsk gubevars - med helkapslat kedja. Den rasslade inte och det gick ju att smörja upp kedjan in absurdum utan att den drog åt sig nämnvärd med damm.
Tyvärr försvann hojen utan att lämna spår efter sig och bör om den fortfarande lever antagligen närma sig sextioårsstrecket. Sannolikt med samma kedja :-)

Woodknocker

Aktiv medlem
Men denna tråd handlar inte om landsvägscyklar. Och även om jag kör min lvgcykel framförallt med fin väder, kör många när det regnar där man vill har bättre bromsverkan och inte slipa när sina fina lätta fälgar.

På en pendlar cyklar som man använder på vintern med slask kan man bromsa sönder en fälg i några år.
Kör man i skogen kan det vara bra. Jag undviker allt som inte är asfalt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Frågan är då om man lämnar asfalt met snö, saly och sand på fortfarande asfalt. Hursomhelst, när man pendlar på vintern med fälgbromsar har man problem med bromsverkan och slitage.
Jag har aldrig haft problem, jag har överlevt cykling nästan i vilken terräng som helst med bara en frambroms. För mitt default är att jag verkligen inte orkar fixa min cykel, bara med landsväg som jag är i närheten av att vara så här "seriös" som det sägs att man måste vara för att överleva. Jag kan bara inte förstå var det farliga är. Men skivbromsar är bara obehagliga och det har jag tyckt sedan jag var barn. Nu säger industrin att jag ska lämna fälgen för att gå över till något som är kasst? Då ifrågasätter jag deras motiv.

TOST

Aktiv medlem
För att de inte tillför NÅGOT annat än försämring. Det enda du visar med att köra omkring med skivor där det bara ska vara ekrar är att du är en STOR buyer's baby. Du har köpt ALLT med marknadsföring och det är förbaskat synd. INGEN landsvägscyklist har någonsin utbrustit "ooj vad det regnar, nu ska det verkligen bli kul att cykla ut och cykla". Och alla de här kraftigt överviktiga som skulle ha fördel av dem cyklar ändå aldrig. Sååå vad är då poängen? Finns ingen poäng, där är inget, det är som Patrick Bateman sa i sin berömda film: "there is nothing there". Marknadsföring, marknadsföring och marknadsföring och marknadsföring är i mångt och mycket direkt ondska, i vart fall så tillför det aldrig något.

Fälgbromsar är bomben och att fälgbromsa är en konst, varför överge en vacker sak för att någon kommer och sätter dig i ett bås och skedmatar dig med propaganda? Jag kommer dö fälgbromsande, så om det kommer innebära att jag kommer behöva tillverka mina egna ramar.
Nu var det ju ingen finväders-landsvägscykel som efterfrågades, utan denna tråd gäller en pendlarcykel som skall användas året om oavsett väder som jag förstod det (det är inte kanonväder varje dag där jag bor iallafall). För någonting som ska användas i annat än just fint och varmt väder finns väl inget sämre än fälgbromsar?
Det är bättre att du går in i en landsvägscykeltråd och raljerar och inte i en tråd där trådskaparen är ute efter en hoj i stil med IKEAs cykel "SLADDA"..

På topic så skulle jag också vilja ha en underhållsfri cykel.
Lutar mest åt en stålcykel med remdrift och single-speed (har flack väg till jobbet). Trots att jag gillar bockstyre då man kan byta grepp så skulle jag nog vilja ha rakt för kontrollen i snö. Finns det något vettigt alternativ på framhjul med trumbroms att köpa?

Abropå däck skulle jag vilja rekommendera Schwalbe G-one EVO (deras bästa punkeringsskydd), rullade lätt och har aldrig fått en punka trots daglig jobbpendling i totalt ca 500mil på 30-50% grus.

Berk

Aktiv medlem
Hade en begagnat Raleigh - fast den är, var, ju engelsk gubevars - med helkapslat kedja. Den rasslade inte och det gick ju att smörja upp kedjan in absurdum utan att den drog åt sig nämnvärd med damm.
Tyvärr försvann hojen utan att lämna spår efter sig och bör om den fortfarande lever antagligen närma sig sextioårsstrecket. Sannolikt med samma kedja :-)

Det verkar går att ha kapsling som inte rasslar och inte gör sönder, men nederländska tillverkare får inte till det. Mina cyklar hade kapsling i hård plast som ger hög ljud när bakhjulet rullar över vilken ojämhet som helst (som tur är cykelbanor i Nederländerna helt slätt) och är jätteful. Gamlare cyklar hade kapsling av tyg på stålram som är snygg och inte rasslar, men går sönder i en studentstad. När jag nyligen var i Nederländerna såg jag många cyklar med kapsling som var sönder.

Pfaff

Aktiv medlem
Det verkar går att ha kapsling som inte rasslar och inte gör sönder, men nederländska tillverkare får inte till det. Mina cyklar hade kapsling i hård plast som ger hög ljud när bakhjulet rullar över vilken ojämhet som helst (som tur är cykelbanor i Nederländerna helt slätt) och är jätteful. Gamlare cyklar hade kapsling av tyg på stålram som är snygg och inte rasslar, men går sönder i en studentstad. När jag nyligen var i Nederländerna såg jag många cyklar med kapsling som var sönder.

Plåtkapsling där och då.
Fanns f.ö. även på en del danska cyklar av typen. Men fan vet om det går att få tag i en sån idag.

kais01

Aktiv medlem
För att de inte tillför NÅGOT annat än försämring. Det enda du visar med att köra omkring med skivor där det bara ska vara ekrar är att du är en STOR buyer's baby. Du har köpt ALLT med marknadsföring och det är förbaskat synd. INGEN landsvägscyklist har någonsin utbrustit "ooj vad det regnar, nu ska det verkligen bli kul att cykla ut och cykla". Och alla de här kraftigt överviktiga som skulle ha fördel av dem cyklar ändå aldrig. Sååå vad är då poängen? Finns ingen poäng, där är inget, det är som Patrick Bateman sa i sin berömda film: "there is nothing there". Marknadsföring, marknadsföring och marknadsföring och marknadsföring är i mångt och mycket direkt ondska, i vart fall så tillför det aldrig något.

Fälgbromsar är bomben och att fälgbromsa är en konst, varför överge en vacker sak för att någon kommer och sätter dig i ett bås och skedmatar dig med propaganda? Jag kommer dö fälgbromsande, så om det kommer innebära att jag kommer behöva tillverka mina egna ramar.
det går i princip inte att köpa en uppstyrd landsvägscykel utan skivbromsar längre.

tåget har gått.

på en pendlarcykel som efterfrågas gör skivbromsar stor skillnad åt det positiva hållet, både när det gäller verkan och underhåll.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
det går i princip inte att köpa en uppstyrd landsvägscykel utan skivbromsar längre.

tåget har gått.

på en pendlarcykel som efterfrågas gör skivbromsar stor skillnad åt det positiva hållet, både när det gäller verkan och underhåll.
Som sagt: Då går jag längre, då går jag så långt jag behöver gå. Då börjar jag gå till Kina, sedan om även det skiter sig går jag extreme.

BJS

Aktiv medlem
Jag vet en cykel som har underhållsfri drivlina och inte massor fjolliga bromsar. Svensktillverkat dessutom!

IMG_5606cut.stående.jpg

kais01

Aktiv medlem
om jag skulle bygga en höghjuling skulle jag göra den stealth tvåväxlad med hjälp av en schlumpf-växel tänkt för enhjulingar.

standardversionen av den växeln är förresten en utmärkt kandidat för en underhållsfri vanlig cykel.
.
14EFD482-5DEA-4745-99CC-B2C56302DB85.jpeg

Pqz

Aktiv medlem

På pendlaren gör sig skivbromsar allra bäst. Bra bromsverkan även i regn och djävulskap, och ett minimum av justeringar för icke raka hjul, kloss-slitage, bromsen drar lite snett etc.

Jag fattar inte hur folk orkar hålla på och hata skivbromsar år efter år. Skivbromsar må vara fula och klumpiga, men funktionsmässigt är det inget snack.

Batavus

Aktiv medlem
Kan vara det att folk tjatar om hur bra skivbromsarna är, då blir det liksom en motreaktion.
Typ: "Ät surströmming, pojk! Det har jag gjort och se hur fin och ödmjuk jag blev."

xlbiking

Medlem
Pelago Stavanger Outback. 2 år med bara att göra rent kedjan och drivlina och köra. Supernöjd!
Inget trams, inga krångliheter, ändå väger jag 144kg och gillar bikepacking :) Använder cykeln till allt: grus, lättare stigar, träning, vardagsbruk osv.

Bilagor

• TEste neve.jpeg
    TEste neve.jpeg
    322.2 KB · Besök: 56

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Trådkapar lite med en följdfråga på Sturmey archer duo. Funkade det bra alltså, rent upplevelsemässigt? Inte jobbigt att inte kunna påverka själv?
Det fungerade väldigt bra tycker jag, ganska stort hopp mellan växlarna men det måste ju vara så när det är bara två. En bra kompromiss var det iaf.
Men vad menar du med att inte kunna påverka själv? Det är bara att trampa till bakåt så växlar den.
Lite jobbigt är det ju om man ligger på lägsta, bromsar, sedan ska trampa igång igen och ligger då på högsta växel :) men man lär sig snabbt att trampa till en extra gång bakåt i de lägena så man slipper starta på högsta.
Riktigt clean cockpit blir det iaf, endast en ringklocka hade jag på styret :)

Det fungerade väldigt bra tycker jag, ganska stort hopp mellan växlarna men det måste ju vara så när det är bara två. En bra kompromiss var det iaf.
Men vad menar du med att inte kunna påverka själv? Det är bara att trampa till bakåt så växlar den.
Lite jobbigt är det ju om man ligger på lägsta, bromsar, sedan ska trampa igång igen och ligger då på högsta växel :) men man lär sig snabbt att trampa till en extra gång bakåt i de lägena så man slipper starta på högsta.
Riktigt clean cockpit blir det iaf, endast en ringklocka hade jag på styret :)
Ok, tack! Jag tittar på en Stålhästen Sport där de uppger att den växlar upp automatiskt vid 14,6 km/h.

uandt

Aktiv medlem
Ok, tack! Jag tittar på en Stålhästen Sport där de uppger att den växlar upp automatiskt vid 14,6 km/h.

Det där navet dök upp för något år sedan, svårt hitta info om det men antar att det fungerar lika bra som sram automatix, altså helt okej. Växlar det upp vid runt 15 km h har det också samma problem som automatixen, den växlar för tidigt.

Cyklar du inte väldigt långsamt och inte vill gå in och skruva i navet så kommer den där cykeln ofta växla upp, alltså bli trögare i uppförsbackar. Ganska så irriterande.

Så, paradoxalt nog. Bor du inte där det är väldigt platt, eller cyklar väldigt långsamt så är den enväxlade varianten bättre.

Det där navet dök upp för något år sedan, svårt hitta info om det men antar att det fungerar lika bra som sram automatix, altså helt okej. Växlar det upp vid runt 15 km h har det också samma problem som automatixen, den växlar för tidigt.

Cyklar du inte väldigt långsamt och inte vill gå in och skruva i navet så kommer den där cykeln ofta växla upp, alltså bli trögare i uppförsbackar. Ganska så irriterande.

Så, paradoxalt nog. Bor du inte där det är väldigt platt, eller cyklar väldigt långsamt så är den enväxlade varianten bättre.
Nu bor jag i och för sig i platta Uppsala, men tror ändå inte jag har orken att ligga och trycka på för hög växel. Men går det alltså justera inuti navet?

Sambal Oelek

Aktiv medlem

Jaha

Men den har ju Sturmey Archer Automatic A2K.

Jag hade inte Automatic. Den jag hade var Sturmey Archer Duo. Där växlar man själv.

uandt

Aktiv medlem
Nu bor jag i och för sig i platta Uppsala, men tror ändå inte jag har orken att ligga och trycka på för hög växel. Men går det alltså justera inuti navet?
Sram naven gick, en öppnade upp dem och böjde på en fjäder. De här är ganska nya så ingen verkar riktigt veta.

Det irriterande med i alla fall sram navet är att det växlar och blir trögare i precis helt fel hastigheter. Tänk dig en svag uppförsbacke. Precis när du börjar närma dig en kadens som känns bra så kommer navet växla upp och kasta ner dig i i en låg, obekväm kadens. Nu har du att välja på om du ska cykla långsammare än du egentligen vill eller snabbare än du egentligen vill. Irriterande.

Cyklar du extremt långsamt, alltså en hastighet där du ofta blir omsprungen av joggare på platt mark, då är "default" navet bra för det är först när du kommer upp i den hiskeliga hastigheten av 15 km/h som navet växlar och ger dig en trögare växel.

Cyklar du snabbare än så och inte vill exprimentmeka så köp den enväxlade varianten

nisseson

Aktiv medlem
Trumbroms och rullbroms, olika saker. Här en av happys top 3 bästa artiklar... https://happyride.se/novemberbromsen/
Jag har rullbroms fram på pendelcykeln som använts sen 2010. Bromsverkan är som oxr beskriver i artikeln, ok men inte det skarpaste. För vardagspendlingen så duger det gott och väl för mig. Har fyllt på fett en gång på dessa elva år, det är allt, så väldigt underhållsfri.

johan44

Aktiv medlem
Jag har rullbroms fram på pendelcykeln som använts sen 2010. Bromsverkan är som oxr beskriver i artikeln, ok men inte det skarpaste. För vardagspendlingen så duger det gott och väl för mig. Har fyllt på fett en gång på dessa elva år, det är allt, så väldigt underhållsfri.
Helt klart diffusa. Men de finns i lite olika kaliber, 3000 och 6000-serien, och de kraftigare bromsar bra och passar rakt av på samma nav om man är sugen på lite upgrade...

Sram naven gick, en öppnade upp dem och böjde på en fjäder. De här är ganska nya så ingen verkar riktigt veta.

Det irriterande med i alla fall sram navet är att det växlar och blir trögare i precis helt fel hastigheter. Tänk dig en svag uppförsbacke. Precis när du börjar närma dig en kadens som känns bra så kommer navet växla upp och kasta ner dig i i en låg, obekväm kadens. Nu har du att välja på om du ska cykla långsammare än du egentligen vill eller snabbare än du egentligen vill. Irriterande.

Cyklar du extremt långsamt, alltså en hastighet där du ofta blir omsprungen av joggare på platt mark, då är "default" navet bra för det är först när du kommer upp i den hiskeliga hastigheten av 15 km/h som navet växlar och ger dig en trögare växel.

Cyklar du snabbare än så och inte vill exprimentmeka så köp den enväxlade varianten
Ja det verkar lite jobbigt. Tack för info!

Topp