Tips: Vinterhandskar för prismedvetna

Viktor R

Medlem
Hej,

Var på blomsterlandet och köpte ett par Tegera trädgårdsshandskar som är fodrade och "vattentäta". Funkar utmärkt ner till 0:an och känns ungefär som ett par vintercykelhandskar.

/Viktor

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
På samma tema har jag köpt hestra job Kobolt för en spottstyver. 120sek.
Har mest bara prövat än men verkar lovande

Miracle

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Jag vill inte inte ha vattentäta vinterhandskar, det blir så blött av svett på insidan. Tegera 235 tycker jag är trevligare. https://www.ejendals.com/sv/products/hand-protection/235/
Jo, har de också. Fast de är inte lika varma, för mig i alla fall. Så de använder jag när det är en bit över nollan.

EDIT: Nej, det är 335 som jag har några par av. https://www.ejendals.com/sv/tegera/commerce/?p=/sv/products/hand-protection/335/ De är dock en liknande modell som 235 fast utrustad med kardborre, om jag fattat rätt.

frid!

Senast ändrad:

BOBCAB

Medlem

NickPick

Aktiv medlem
BOBCAB sa:
jonas-ni sa:
Har flera par av både Tegera, och Hestras arbetshandskar till både sommar o vintercykling. Funkar väl så bra som några "riktiga" cykelhandskar jag oxså har. Fördelen med "knegarhandskar" är ju att du kan kosta på dig att ha frächa handskar hela tiden.
Men det ser aldrig "fräscht" ut med "knegarhandskar" iofs, men dom är _ofta_ likvärdiga för en spottstyver av pengen. Däremot har jag aldrig betalat för arbetshandskar och tänker aldrig göra det heller. :) Överprisade för kvaliteten anser jag. Perfekta för "slitosläng".

Passformen är ändå viktigast. :) Många finns ju med vaddering också.

Ps. inget för raphacyklisten 8)

jonas-ni

Aktiv medlem
NickPick sa:
... är _ofta_ likvärdiga ...

Ps. inget för raphacyklisten 8)
Cykelklädestillverkarna får nog börja med att läsa EN 511 för att ens kunna närma sig Tegera kallvädershandskarna.

Cyklar raphacyklisten när det blir kallt?

glitch

Aktiv medlem
Miracle sa:
Spacekitty sa:
Jag vill inte inte ha vattentäta vinterhandskar, det blir så blött av svett på insidan. Tegera 235 tycker jag är trevligare. https://www.ejendals.com/sv/products/hand-protection/235/
Jo, har de också. Fast de är inte lika varma, för mig i alla fall. Så de använder jag när det är en bit över nollan.

EDIT: Nej, det är 335 som jag har några par av. https://www.ejendals.com/sv/tegera/commerce/?p=/sv/products/hand-protection/335/ De är dock en liknande modell som 235 fast utrustad med kardborre, om jag fattat rätt.

frid!
Jag hade ett par såna motsvarande 335 med kardborrefästet som gick lite längre upp. Tyckte de var bättre än 235 som hade så kort mudd som alltid glipade mot jackärmen.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag använder också hestra på vintern (-30 till -5°), fast army leather heli ski mitt ? Men då är jag väldigt frusen om händerna så jag håller inte värmen i några fingerhandskar oavsett aktivitet.

Under hösten (-5 till +10°c) har jag använt julas bluewear softshell-handske. Tillräckligt vattentålig, vindtät, flossad insida och lite tjockare material, 149kr.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Jag var inne på XXL i veckan för att köpa nya vinterhandskar. På cykelavdelningen fanns ett flertal modeller i prisläge 300 kr och uppåt.
På vanliga sportavdelningen hittade jag ett fodrade fingerhandskar, rätt så lika några av cykelhandskarna, för det facila priset av 99 kr. Jag köpte ett par och dom fungerar utmärkt, det har varit ner till c:a -5C nu i veckan.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Måste väl vara läge med liners också? Tunna fingervantar i trettiokronorsklassen under trädgårdshandskar. Eller så kör man sina befintliga cykelhandskar under typ ett par Soc från Stadium som lär gå en hundring.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
lundatok sa:
Är dom inte lite korta?
Medhåll, slentriankikade på lite olika knegarvantar på Granngården idag och gemensamt för alla var avsaknaden av vettig mudd. Att slippa glipan vid handleden tycker jag är ett av de viktigaste kraven på en höst/vinterhandske.

Allroad

Aktiv medlem
Vilken lustig tråd, trodde jag var ensam om att cykla runt med denna typ av vantar. Ack så fel man hade ?

Jag kör med dessa, https://www.ejendals.com/sv/products/hand-protection/517/

Ganska bra längd på dom. Räcker in under jackan.

Saknar dock värme i början av turen på dryga 9km till jobbet men efter någon kilometer har det vänt och då är det rätt lugnt. Brukar dock vara rätt blött i vanten när man är framme. Men hey för 65kr så är det inte så farligt även om ett par gripgrab windster hi-vis för 400+ lockar en del.

Tror dock svetten skulle lösa sig om man hade riktigt tunna extra vantar, har ni något tips på sånt? Ja det underlättar ju också med tunnare vantar när man ska hiva fram mobilen eller nycklarna i kylan.

Miracle

Aktiv medlem
Mycketvillhamer sa:
lundatok sa:
Är dom inte lite korta?
Medhåll, slentriankikade på lite olika knegarvantar på Granngården idag och gemensamt för alla var avsaknaden av vettig mudd. Att slippa glipan vid handleden tycker jag är ett av de viktigaste kraven på en höst/vinterhandske.
Knalla in på tex Karl Hedin istället. Häromkring finns ett helt annat utbud där än på Granngården. :)

frid!

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer