Titanramsbygge?

cykelphilip

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Hej,
Är sugen på att bygga en ultimat hoj som ska vara sjukt mångsidig. Vill kunna åka långlopp typ randonné och slutligen UTU, stigcykling i skogen men även kladda runt i cx-leran. Tänker jag rätt om att en titanhoj med skivor blir perfekt för mig?

I så fall, har ni tips och råd angående titan, saker och ting jag borde tänka på? Olika märken som är bra? (verkar vara en egen marknad av tillverkare jag inte sett så mycket bland andra cyklar nämligen )

Allt gott!

Peth

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Veloheld IconX Titan har seglat upp på min horisont över intressanta titanramar. Ribble som nämns ovan är inte helt fel heller, fast både den och PX Tempest är väl kinabyggen – om nu det skulle spela roll.

perzzon

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Hej,
Är sugen på att bygga en ultimat hoj som ska vara sjukt mångsidig. Vill kunna åka långlopp typ randonné och slutligen UTU, stigcykling i skogen men även kladda runt i cx-leran. Tänker jag rätt om att en titanhoj med skivor blir perfekt för mig?
Titan är ju mysigt. Men din kravlista påverkar ju inte material så mycket, däremot geometri och komponentval. Om du sen bygger en titan, stål, alu eller kol hoj påverkas väl mer av smak och vad man hittat med rätt geo.

cykelphilip

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Titan är ju mysigt. Men din kravlista påverkar ju inte material så mycket, däremot geometri och komponentval. Om du sen bygger en titan, stål, alu eller kol hoj påverkas väl mer av smak och vad man hittat med rätt geo.
Okej, jag förstår, vad är det som får en att välja titan då? Jag tänkte mig att det är slittåligt (för att tåla långlopp/bikepack) och lättviktigt.

emilh

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
St
Okej, jag förstår, vad är det som får en att välja titan då? Jag tänkte mig att det är slittåligt (för att tåla långlopp/bikepack) och lättviktigt.

Jag har sen ett par år tillbaka en titancykel till ungefär samma användningsområden som du beskriver i trådstarten (en Mason BokehTi - jag är supernöjd) och jag hyser inga direkta illusioner om att materialet i sig är bättre än kolfiber, aluminium eller stål men just slittåligheten är ett stort plus.
Det är väldigt skönt att inte behöva tänka på en lack som kan repas och i faller med andra metaller leda till ful oxidering.

Crocko

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Hej,

I så fall, har ni tips och råd angående titan, saker och ting jag borde tänka på? Olika märken som är bra? (verkar vara en egen marknad av tillverkare jag inte sett så mycket bland andra cyklar nämligen )

Allt gott!

Hej, när jag började cykla lite längre så föll jag huvudstupa ner i Ti träsket, nu har jag kanske byggt ett 10-tal cyklar i olika material sedan dess och den eventuellt illusionen om det perfekta materialet som knuffade mig över kanten då har kanske nyktrat till lite.

Jag tycker fortfarande att alla borde ha en Ti hoj, och när man ändå bygger en sån så är det inte fel om det är den cykel man kommer använda mest eftersom det ofta blir trevliga cyklar, men jag hyser inga illusioner om att det finns några magiska egenskaper i Ti. Om jag bygger ytterligare hojar i detta material blir det helt baserat på design och utseendes, min senaste touringhoj blir i stål det har blivit ett antal kolfiber och alu hojar oxå, men när jag väl sätter mig på min Gradient så minns jag precis vad som fick mig att spendera mer än någonsin innan och bygga som jag gjorde.

Ti har liknande egenskaper som stål, men inget som lagas med lätthet på den lokala bilverkstaden om man fått en spricka, det är i princip resistent mot normalt slitage men man bör fundera på vilken typ av ytbearbetning man vill ha.

Istället för att skriva en hel roman över mina tankar så försöker jag sammanfatta en något så när nykter syn på det, allt som Ti kan, går att hitta med andra material, men mixen av egenskaper i kombination med en OK vikt och ett oslagbart utseende gör att alla bör äga en Ti cykel någon gång eller hela livet:)

cykelphilip

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Hej, när jag började cykla lite längre så föll jag huvudstupa ner i Ti träsket, nu har jag kanske byggt ett 10-tal cyklar i olika material sedan dess och den eventuellt illusionen om det perfekta materialet som knuffade mig över kanten då har kanske nyktrat till lite.

Jag tycker fortfarande att alla borde ha en Ti hoj, och när man ändå bygger en sån så är det inte fel om det är den cykel man kommer använda mest eftersom det ofta blir trevliga cyklar, men jag hyser inga illusioner om att det finns några magiska egenskaper i Ti. Om jag bygger ytterligare hojar i detta material blir det helt baserat på design och utseendes, min senaste touringhoj blir i stål det har blivit ett antal kolfiber och alu hojar oxå, men när jag väl sätter mig på min Gradient så minns jag precis vad som fick mig att spendera mer än någonsin innan och bygga som jag gjorde.

Ti har liknande egenskaper som stål, men inget som lagas med lätthet på den lokala bilverkstaden om man fått en spricka, det är i princip resistent mot normalt slitage men man bör fundera på vilken typ av ytbearbetning man vill ha.

Istället för att skriva en hel roman över mina tankar så försöker jag sammanfatta en något så när nykter syn på det, allt som Ti kan, går att hitta med andra material, men mixen av egenskaper i kombination med en OK vikt och ett oslagbart utseende gör att alla bör äga en Ti cykel någon gång eller hela livet:)
Tack för visdomsorden, men hur vet man vilka ytbearbetningar som ramarna har, jag har inte sett nått tydligt om det i specen.

lundatok

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Ska man köpa titan så ska man nog vara beredd på att lägga en slant. Om jag vore du så hade jag nog köpt en bra stålram och byggt en fin cykel på tills du har finanserna.

kri

Medlem
Titanramsbygge?
Jag håller på att få en ny titanram ritad och har en custom som har använts till ungefär det du beskriver. PMa om du är intresserad så kan jag skicka över ritning med geometrin. Den ska ändå byta ägare i vår..

Jannis

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Reynolds 953 kommer i närheten av samma vikt och styrka. Blir sannolikt billigare att custombygga och något lättare att laga ifall olyckan är framme. Instämmer dock med övriga inlägg om att ti (eller 953) är något mirakelmtrl. Ifall det är seriös tävling som efterfrågas så är ju kolfiber miraklet i så fall, misstänker dock att det inte är det du efterfrågar mht mångsidigheten.

Pfaff

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Hej,

Allt gott!

planetX säljer just nu Pickenflick-ramar i strl M och L för £500 om det kan vara av intresse

Pfaff

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Hur kan ni ha en hel titantråd utan ett enda ord om Lynskey?

Det finns rätt många märken förutom Lynskey som inte nämns i denna tråd. Ingen nämnd ingen glömd.

Nå, @cykelphilip vet ej, vet ej. Men just Pickenflick har nämnts på detta forum förut så använd sökfuntionen. Planet X’s cyklar är givet priset helt säkert tillverkade med stolthet i PRC vilket inte innebär att de är dåliga - men kan förklara priset.
Antagligen kommer det nya modeller av denna, ser att bromsfästen är postmount, axlarna är QR och det är ju inte modärnt längre. Vilket kan vara viktigt för somliga iaf.

Senast ändrad:

cykelphilip

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
Tittar fortfarande på lite konstellationer, och en fråga dök upp. Majoriteten av cyklar man ser har kolfibergaffel, jag antar för vikt och styvhet. Varför finns det inte så många titangafflar där ute, och om jag hittar någon, finns det några fördelar (utöver betuttningen i materialet) mot en gaffel i kol?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Titanramsbygge?
De är enklare att besiktiga efter vurpa :)
Titan är helt enkelt inte ett så bra material att bygga gafflar av. Det finns nya gafflar i titan där man har gått runt de svagheter som bara runda svetsade rör gav (för mjuka) men de gafflarna blir ganska överdimensionerade och inte så vackra. Dessutom mkt tyngre än kolfiber och knappt lättare än stål så efterfrågan har då blivit låg. Men det finns en del nica visuellt (beroende på vad man gillar). Dessa är dock väldigt dyra. Säg mellan 6-10k för en gaffel.

Black sheep har väl gjort några. En lite närmare tillverkare finns i estland. Wittson.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer