Vem som helst med en svets. Och ett öra. Det borde gå att ta från vilken risig cykel som helst (som ska skrotas).Tack för svar, det låter ju som att svetsa dit nytt öra är vägen att gå, men vem gör sånt och var hittar jag den del som ska svetsas på? (Metallslöjd är inte min starka sida.)
Känner du nån med svets tror jag att det löser sig. :) Lycka till!Simple as that! Ok, då ska jag höra runt lite efter svetsare efter att jag kollat så resten av hojen är någorlunda okej och värd besväret. Tack för uppmuntran!
Kanske kan vara nåt ja! Iallafall en ekonomisk lösning, och sånt uppskattas.En Shimano tourney tx-30 bakväxel är väl till för att monteras utan öra? Finns på Biltema
Det där går att fila tillJaha nu har jag plockat ner hojen och börjar få lite hopp om att växelörat kanske går att använda ändå med lite tur och filande. Det som såg sprucket ut var eventuellt bara lacken. Ska leta upp en skruv i rätt dimension. Men OM örat håller, vad kör man för växelförare då? Jag är kass på sånt. Kassetten är sexdelad.
I övrigt: sadelstolpe, gaffel och styre lossade utan alltför mycket våldsbehov. En rejäl rost- och mögelsamling i vevlagret, men förhoppningsvis är kulor och konor okej.
Visa bilaga 457260Visa bilaga 457261
Ok! (Hur får man bort frikransen?)En ny frikrans kostar drygt 100kr. Kör du friktionsväxel så funkar typ vilken bakväxel som helst. Välj en snygg!
Du får glömma vad jag skrivit, det där är en Uniglide-kassett. Finns inte att köpa nya. Gör rent och behåll den. Köp en ny (eller begagnad) bakväxel.Ok! (Hur får man bort frikransen?)![]()
Ah, nu blev det lättare att googla upp info. Tack!Du får glömma vad jag skrivit, det där är en Uniglide-kassett. Finns inte att köpa nya. Gör rent och behåll den. Köp en ny (eller begagnad) bakväxel.
Omöjligt ? https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...m570.l1313&_nkw=shimano+UG+cassette+&_sacat=0Du får glömma vad jag skrivit, det där är en Uniglide-kassett. Finns inte att köpa nya. Gör rent och behåll den. Köp en ny (eller begagnad) bakväxel.
Jag lyckade böja tillbaks den lite med en redig tång, nu funkar gängorna faktiskt MEN jag är lite orolig över att det är rost i en liten spricka i örat, måste man ta bort allt eller finns det nåt sätt att stoppa rostandet?Rikta , värm med propanbrännare och böj tillbaka med lämplig tång, typ polygrip , rörtång.
Svetsa sedan i nytt material om det behövs och slå ny gänga !
Jag fick feeling inatt och budade hem en gammal växel som förhoppningsvis passar..Jag har en bakväxel som passar om du behöver? Kan gå ner och ta en bild senare. Har även även ett passande bakhjul med sjudelad kassett (uniglide också) om du vill uppgradera :). I Sthlm.