Tjejstålis utan växelöra

Hutnu

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Såatteeh jag räddade en Motobecane mixte från en cykelrumsrensning och växelörat är toast. Ideer på vad man kan hitta på? Lutar åt att köra singelspeed, eller kan det gå att fixa på nåt sätt? Bör jag lägga den åt sidan och gå därifrån?
D4CC7928-A4A7-4129-A303-A16ED6724840.jpeg
5EC3AF3B-63BE-4C7D-84CB-113C3DE67ACB.jpeg

Bengt-re

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Klart att det går att laga. Antigen svetsa i nya dropouts med fräsht öra eller mecka till en nödhängare.

erik h

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Den där ser väl bra ut. Pumpa däcken olja kedjan och så är den klar. Man ska inte fippla för mycket med gamla grejor.

Hutnu

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Tack för svar, det låter ju som att svetsa dit nytt öra är vägen att gå, men vem gör sånt och var hittar jag den del som ska svetsas på? (Metallslöjd är inte min starka sida.)

BFS

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Tack för svar, det låter ju som att svetsa dit nytt öra är vägen att gå, men vem gör sånt och var hittar jag den del som ska svetsas på? (Metallslöjd är inte min starka sida.)
Vem som helst med en svets. Och ett öra. Det borde gå att ta från vilken risig cykel som helst (som ska skrotas).

Hutnu

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Simple as that! Ok, då ska jag höra runt lite efter svetsare efter att jag kollat så resten av hojen är någorlunda okej och värd besväret. Tack för uppmuntran!

glitch

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Den där var ju lite fräck! Klart du ska rädda den. Byggde nåt liknande åt frugan och hon hade den som "på stan" cykel och föredrog den som singlespeed. Så beroende på hur den ska användas kanske the way to go :)

Hutnu

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Jaha nu har jag plockat ner hojen och börjar få lite hopp om att växelörat kanske går att använda ändå med lite tur och filande. Det som såg sprucket ut var eventuellt bara lacken. Ska leta upp en skruv i rätt dimension. Men OM örat håller, vad kör man för växelförare då? Jag är kass på sånt. Kassetten är sexdelad.

I övrigt: sadelstolpe, gaffel och styre lossade utan alltför mycket våldsbehov. En rejäl rost- och mögelsamling i vevlagret, men förhoppningsvis är kulor och konor okej.

4C5005A0-7D0D-41FB-B019-A1BABAABCE31.jpeg
AA773FB0-B20E-4504-8692-E5C252CD8955.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Skaffa en ny frikrans (ingen kassett på denna cykeln) Cykelgear.se har – jag har köpt 6-delat av märket Force. Cykelgear har även indexerade 6-delade thumb shifters från Sunrace ifall styrstamsväxlarna du har är friktionsväxlar. Kostar knappt 70kr st inkl vajer. Sedan är det bara att välja en lämplig bakväxel som passar 6-10-delat (obs, ej Tiagra eller Campa (tror jag)). Finns en silverfärgad 9-delad deore, även det hos Cykelgear (så blir det fraktfritt). Annars så borde Acera M360 funka, finns i lager hos bla Wiggle.

OldBones

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Jaha nu har jag plockat ner hojen och börjar få lite hopp om att växelörat kanske går att använda ändå med lite tur och filande. Det som såg sprucket ut var eventuellt bara lacken. Ska leta upp en skruv i rätt dimension. Men OM örat håller, vad kör man för växelförare då? Jag är kass på sånt. Kassetten är sexdelad.

I övrigt: sadelstolpe, gaffel och styre lossade utan alltför mycket våldsbehov. En rejäl rost- och mögelsamling i vevlagret, men förhoppningsvis är kulor och konor okej.

Visa bilaga 457260Visa bilaga 457261
Det där går att fila till 👍, lös bort all rost och du behöver inte vara orolig för att det inte skall hålla.. Stål håller 😎 skulle det visa sig att du ändå är orolig att det inte håller så finns det brickor som du kan montera i hjulaxeln och seda fästa reglaget i.
Kan bli ett riktigt fint projekt det där, kolla Yardsale tråden om någon har Simplex reglage.

Hutnu

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Tack för bra inspel! Jag skulle gärna behålla reglagen pga fina och original gissar jag. Lutar åt att behålla frihjulskransen också men måste leta rätt på en bakväxel som matchar. Eller är det idiotiskt?

D2AAC95A-AB47-4DB3-95CF-6D137B46069E.jpeg
B31E671A-9D92-4F83-8D57-66652473CAE3.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
En ny frikrans kostar drygt 100kr. Kör du friktionsväxel så funkar typ vilken bakväxel som helst. Välj en snygg!

Salabaladala

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Om du har 126mm mellan drop-outsen (vilket det brukar vara på 6 delat) så kan du dra i en sjudelad frikrans. Ta en modern hyperglide och med en modern hyperglide kedja isf så får du mycket bättre växlingar. Vill du ha indexerade växlar (klickväxlar) också så är det rätt billigt att uppgrara det också. Du kan t.ex. köpa dessa:

edit: Uniglide är riktigt kasst och förlegat.

Spinx

Medlem
Tjejstålis utan växelöra
Rikta , värm med propanbrännare och böj tillbaka med lämplig tång, typ polygrip , rörtång.
Svetsa sedan i nytt material om det behövs och slå ny gänga !

salle

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Jag har en bakväxel som passar om du behöver? Kan gå ner och ta en bild senare. Har även även ett passande bakhjul med sjudelad kassett (uniglide också) om du vill uppgradera :). I Sthlm.

Hutnu

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Rikta , värm med propanbrännare och böj tillbaka med lämplig tång, typ polygrip , rörtång.
Svetsa sedan i nytt material om det behövs och slå ny gänga !
Jag lyckade böja tillbaks den lite med en redig tång, nu funkar gängorna faktiskt MEN jag är lite orolig över att det är rost i en liten spricka i örat, måste man ta bort allt eller finns det nåt sätt att stoppa rostandet?

Hutnu

Aktiv medlem
Tjejstålis utan växelöra
Jag har en bakväxel som passar om du behöver? Kan gå ner och ta en bild senare. Har även även ett passande bakhjul med sjudelad kassett (uniglide också) om du vill uppgradera :). I Sthlm.
Jag fick feeling inatt och budade hem en gammal växel som förhoppningsvis passar.. 😬

Men tack, jag återkommer till dig om det skiter sig med denna eller hjulet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer