Tjocka rötter och stora stenar! Propain Tyee - SC Nomad - Yeti sb150?

Hello folks!

Jag har kört landsväg ett tag (7år) och börjar ledsna på det, mest för att säsongen är för kort här uppe i norr och vädret sällan njutbart i mer än några veckor. Men då är ju enduro och lite hårdare stigcykling perfekt. Här upp finns mycket backar och skidbackar med lift på sommaren. Runt 99-02 körde jag mycket freeride och urban cykling (hoppa i trappor och leka runt där man inte skulle vara....). Det var verkligen roligt, men dyrt som student...
Förra veckan råkade jag testa en Stumpjumper Evo, den var rätt kul och jag mindes hur roligt det var att cykla i skidbackar på sommaren och knöliga stigar på bergen hemma.

Så nu har jag börjat läsa på ordentligt...nördar lätt in till 200% på saker. Jag tror att Tyee CF 27,5/Nomad Mullet och Yeti SB150 el 165 skulle passa mig rätt bra. Kanske även Canyon Torque el Strive. Jag är byggd som en nordbo, dvs ganska kraftig i min stomme och hyfsat stark, så jag föredrar cyklar som känns förtroendeingivande och är lite större. Den Stumpjumper som kändes mest naturlig var en S5, jag föredrar att sitta "i" cykeln och inte på den. S4 hade kunnat funka, men dämparen var för svagt pumpad.

Fokus är alltså backar och allmänt riktigt stökiga stigar i hög fart (inte alls farträdd) och sånt. Typ.

Tror ni att de cyklar som jag har på min shortlist funkar bra efter hur jag tänker använda dem?

Valhalla_

Aktiv medlem
Om jag var du skulle jag satsat på mycket slaglängd, minst 160 mm, gärna mer. Och coil i bakänden. I dagsläget är långslagiga cyklar trampvänliga och allmänt trevliga, så finns ingen anledning att satsa på något med 150 mm t.ex. De väger ändå lika mycket och är inte lättare att trampa runt på.

Canyon torque kan jag verkligen rekommendera. Likaså är Propain Spindrift asbra (högst troligt också Tyee) . Har både torque och spindrift, men iofs är spindriften förra generationen. Men Torquen är lite mer "long-low-slack" och i mitt tycke sedan jag fick på coildämpare i bak så är den nog snäppet vassare.

Tack för ditt svar! Spindrift verkar riktigt kapabel och blir inte så dyr med en bättre fjäder-dämpare bak heller. Det är fantastiskt hur mycket gravity-cykel man får för 50' jämfört med inom landsväg.

JBogevik

Aktiv medlem
Klart att du ska ha en Yeti!!!
Dock så har inflationen m.m. gjort dem onödigt dödsdyra.

Jiv

Aktiv medlem
Norrlands huvudstad - Umeå.
Bor själv i Umeå, och majoriteten av stigarna här saknar tyvärr fallhöjd. :( Ska du "bara" ha en mtb och vill cykla annat än Bygdsiljum/Övik skulle jag titta på något med mindre slag men med modern geo, blir så mycket roligare på 95% av stigarna häromkring. Torque, Strive och liknande monster blir väldigt mycket cykel.

Bor själv i Umeå, och majoriteten av stigarna här saknar tyvärr fallhöjd. :( Ska du "bara" ha en mtb och vill cykla annat än Bygdsiljum/Övik skulle jag titta på något med mindre slag men med modern geo, blir så mycket roligare på 95% av stigarna häromkring. Torque, Strive och liknande monster blir väldigt mycket cykel.
Glöm inte att Kassjö är på god väg att bli ett bra alternativ för utförscykling i Umeå området. :)

Jag förstår vad du menar, och eg kanske jag skulle köpa två cyklar. Jag gillar verkligen känslan av en krallig dh-rig och det självförtroende som en flack (63-64) och hög frontend ger. Jag vill ha något som uppmanar till lek och lämpar sig för hög fart.

JBogevik

Aktiv medlem
Jag förstår vad du menar, och eg kanske jag skulle köpa två cyklar. Jag gillar verkligen känslan av en krallig dh-rig och det självförtroende som en flack (63-64) och hög frontend ger. Jag vill ha något som uppmanar till lek och lämpar sig för hög fart.

Då är svaret du söker en Transition Spur och en Yeti SB165, billigt blir det inte men vackert och roligt. :)

Valhalla_

Aktiv medlem
Torque, Strive och liknande monster blir väldigt mycket cykel.
Alltså, det är inte så illa på det sättet. Kanske var en gång i tiden men nu är de dels trampeffektiva och dels är cyklar med mindre slag ofta inte nämnvärt lättare. Så det man får mär man t.ex köper en spectral 125 är en närmast likadan cykel som vanliga spectral, samma geo, nästan samma vikt osv, men med nedgraderad fjädring.

För egen del sålde jag min trailhoj, polygon siskiu t8, och köpte en torque. Och helt ärligt är inte torquen sämre på plattstig, men det är skönt att ha 35 mm extra marginal i bakänden. Eller kanske jag är konstig eller cyklsr konstigt. Vad vet jag 😅

Men, givet att det inte är en nämnvärd viktskillnad, och geometrin är ungefär lika, vad vinner man egentligen på att välja alternativ med mindre slaglängd?

Om det är viktskillnad, lättrullade däck, lätta hjul, lättare fjädring osv, då är det en annan sak, men jag pratar om dagens fläskiga trailhojar som är en endurohoj till 95% men av någon outgrundlig anledning begränsar man slaget och kallar den "trail". Typ spectral 125...

Jiv

Aktiv medlem
Det är där vi alla hamnar till sist... :) En sprättig trailhoj för majoriteten av hemmatrampet, och en rejäl enduro för parkåka och fikacykling.

Antonwestberg

Aktiv medlem
Hello folks!

Jag har kört landsväg ett tag (7år) och börjar ledsna på det, mest för att säsongen är för kort här uppe i norr och vädret sällan njutbart i mer än några veckor. Men då är ju enduro och lite hårdare stigcykling perfekt. Här upp finns mycket backar och skidbackar med lift på sommaren. Runt 99-02 körde jag mycket freeride och urban cykling (hoppa i trappor och leka runt där man inte skulle vara....). Det var verkligen roligt, men dyrt som student...
Förra veckan råkade jag testa en Stumpjumper Evo, den var rätt kul och jag mindes hur roligt det var att cykla i skidbackar på sommaren och knöliga stigar på bergen hemma.

Så nu har jag börjat läsa på ordentligt...nördar lätt in till 200% på saker. Jag tror att Tyee CF 27,5/Nomad Mullet och Yeti SB150 el 165 skulle passa mig rätt bra. Kanske även Canyon Torque el Strive. Jag är byggd som en nordbo, dvs ganska kraftig i min stomme och hyfsat stark, så jag föredrar cyklar som känns förtroendeingivande och är lite större. Den Stumpjumper som kändes mest naturlig var en S5, jag föredrar att sitta "i" cykeln och inte på den. S4 hade kunnat funka, men dämparen var för svagt pumpad.

Fokus är alltså backar och allmänt riktigt stökiga stigar i hög fart (inte alls farträdd) och sånt. Typ.

Tror ni att de cyklar som jag har på min shortlist funkar bra efter hur jag tänker använda dem?
Välkommen till den ljusa sidan ska man kanske säga, gick från vägcykling jag med då det var roligare att böka runt i skogen. Som tidigare nämnt så är umeå rätt platt på sina ställen (har cyklat runt rätt mkt i skogar både i närheten av stan och lite utanför) men jag tänker ändå slå ett slag för en långslagig leksak! Jag har en Propain och är supernöjd, tyvärr inte en tyee utan en spindrift AL 29", så 180mm istället för 160mm. Denna har använts som en allt i allo cykel, allt från grustur ala 4 mil med låst dämpare till fjäll-dh och några turer till Järvsö. Trampeffektiviteten är ju ett stort ess i rockärmen på propains cyklar, kollar man exempelvis på pinkbikes review så var dem ju väldigt nöjd. I min egen erfarenhet så upplevs den inte lika vinglig som många andra med lång/längre slaglängd, närmaste jämförelsen jag har är att den upplevdes lika effektiv som polarens fuel ex (detta är dock helt subjektivt då det är min egen efrarenhet). I en apples to pear review emot kusinens canyon torque så skulle jag säga att den känns mer som 180mm "borde kännas", dem har liknande geometri men upplevde torque som en mer "död hoj" alltså mer åt dh, medans spindrift kändes levande och mer likt en långslagig stigcykel (ta detta med ett lastbilsflak med salt då jag är partisk, men försöker ändå ge en så klar bild jag kan om min upplevelse). Elefanten i rummet med propain är dock leveranstiden, cyklarna är grymma men leveranstiden kan ibland vara övermäktigande. MEN från en som härdade ut lev tiden så är det värt det då man får en lite mer unik hoj (gillar man inte uppmärksamhet och att folk stannar en för att fråga "vafan är de där för hoj!?" så är det helt klart obra).

Men summan av den här virriga utläggningen är iaf att en Spindrift IMO är vad en enduro ska vara, den är bra på allt men inte bäst på något. Funkar på allt från flow till steniga/jävliga dh slingor! :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Alltså, det är inte så illa på det sättet. Kanske var en gång i tiden men nu är de dels trampeffektiva och dels är cyklar med mindre slag ofta inte nämnvärt lättare. Så det man får mär man t.ex köper en spectral 125 är en närmast likadan cykel som vanliga spectral, samma geo, nästan samma vikt osv, men med nedgraderad fjädring.

För egen del sålde jag min trailhoj, polygon siskiu t8, och köpte en torque. Och helt ärligt är inte torquen sämre på plattstig, men det är skönt att ha 35 mm extra marginal i bakänden. Eller kanske jag är konstig eller cyklsr konstigt. Vad vet jag 😅

Men, givet att det inte är en nämnvärd viktskillnad, och geometrin är ungefär lika, vad vinner man egentligen på att välja alternativ med mindre slaglängd?

Om det är viktskillnad, lättrullade däck, lätta hjul, lättare fjädring osv, då är det en annan sak, men jag pratar om dagens fläskiga trailhojar som är en endurohoj till 95% men av någon outgrundlig anledning begränsar man slaget och kallar den "trail". Typ spectral 125...
Jag instämmer i att det hänt en del med de tyngre cyklarna, de är inte så hopplösa som tidigare.

Men det är fortfarande inte alls samma sak eftersom de mer kortslagiga cyklarna också utvecklats.

Undantagen är väl hojar som är rätt lika i känslan, typ Meta AM/TR där man lika gärna kan ta den med mer slag. Men cyklar byggda för att vara lättare och poppigare är en helt annan grej än freeridemonster. Det är inte bara vikt utan länkagekurvor mm.

Valhalla_

Aktiv medlem
. I en apples to pear review emot kusinens canyon torque så skulle jag säga att den känns mer som 180mm "borde kännas", dem har liknande geometri men upplevde torque som en mer "död hoj" alltså mer åt dh, medans spindrift kändes levande och mer likt en långslagig stigcykel
Min upplevelse är motsatsen men då har jag förra generationens spindrift och senaste torque. Spindriften är lite mer gungig i bakänden, men även den lirar rätt hyfsat i skogen, men man får lägga manken till lite mer om man ska hålla jämn fart med andra. Har inte kört förra torquen men kanske det är motsvarande även där. Kanske det är den din kusin har? Nya torquen är i alla fall riktigt trampeffektiv, känns mer som om man hade typ 140 mm slag, fast sen kan man ju ändå bara köra rakt på saker och hojen bara löser det, något som straffar sig mer om man inte har slaglängd nog. Antar att nya spindriften också fått högre anti squat osv, för vad jag förstått är den också riktigt trampeffektiv.

Antonwestberg

Aktiv medlem
Min upplevelse är motsatsen men då har jag förra generationens spindrift och senaste torque. Spindriften är lite mer gungig i bakänden, men även den lirar rätt hyfsat i skogen, men man får lägga manken till lite mer om man ska hålla jämn fart med andra. Har inte kört förra torquen men kanske det är motsvarande även där. Kanske det är den din kusin har? Nya torquen är i alla fall riktigt trampeffektiv, känns mer som om man hade typ 140 mm slag, fast sen kan man ju ändå bara köra rakt på saker och hojen bara löser det, något som straffar sig mer om man inte har slaglängd nog. Antar att nya spindriften också fått högre anti squat osv, för vad jag förstått är den också riktigt trampeffektiv.
haha va kul, för jag tror att han har förra generationen av torque (2019)! Då kan vi kanske säga att båda har gjort ett riktigt bra generationsskifte ;) Jo det var just det jag fastnade på, att den skulle ha en riktigt bra antisquat som gjorde att man fick det "lätt trampat". Ha samma känsla som dig att man bara kan kötta in i saker så löser dämparna det, så egentligen då skulle man kunna säga att det är lite "samma samma" med dem och man får nästan gå på design, för geon verkar ju rätt lik på båda :)

JBogevik

Aktiv medlem
De gör så fruktansvärt snygga ramar! Man köper ju inte efter hur ramen ser ut, men jag gillar verkligen deras formspråk.

Har alltid gillat Yetis ramar och i verkligheten så är de ännu finare, så kompromisslösa. När jag efter många års dregel äntligen kunde köpa en så är jag inte mindre förtjust.
Det som jag dock fastnade för i början var Switch infinity som är en så spektakulär lösning av en rörlig pivot point. Toppencyklar.

Nu måste jag bara hitta bromsar som matchar prestandan i resten av cykeln, mina XT har inte imponerat.

Fundadores

Aktiv medlem
Har alltid gillat Yetis ramar och i verkligheten så är de ännu finare, så kompromisslösa. När jag efter många års dregel äntligen kunde köpa en så är jag inte mindre förtjust.
Det som jag dock fastnade för i början var Switch infinity som är en så spektakulär lösning av en rörlig pivot point. Toppencyklar.

Nu måste jag bara hitta bromsar som matchar prestandan i resten av cykeln, mina XT har inte imponerat.

Trickstuff?

kottenp

Medlem

shigura ?

JBogevik

Aktiv medlem
Det lutar åt Shigura faktiskt.

Nu har mina XT precis fått en fullständig genomgång, allt är rengjort och smörjt, oljan är bytt och luffningen blev mycket noggrant genomförd så igår fungerade de rätt bra, men jag tror att problemen kommer när kolvarna börjar bli smutsiga (vilket går fort) och då tar de ojämnt. Bara en tanke men det är det enda som känns det minsta logiskt.
Finns det någon annan tillverkare än Shimano som har olika stora kolvar i oken?

Velocipeden

Aktiv medlem
Svår fråga, vad är roligast? Poppa runt på plattare stigar med något agilt som är lite för lite i stöket...eller sega sig upp och på platt med något stabilt som kan bomba ner. Lätta svaret: båda. N+1

Skulle jag köpa bromsar skulle jag prova Dominion A4, de verkar riktigt fina.
En annan, kanske amatörmässig fråga gäller CF vs Alu. Som gammal roadie ska allt vara CF, allt. Både pga vikten men också för att det har bra vibrationsdämpande egenskaper. Hur tänker man i skogen? Jag ska ju inte köra XC....
En alu-ram tål ju rätt mycket stryk och är mycket billigare än en CF. Spontant lägger jag hellre pengar på dämpare, bromsar och personlig utrustning en kolfiber.
Hur resonerar ni?

Jiv

Aktiv medlem
En annan, kanske amatörmässig fråga gäller CF vs Alu. Som gammal roadie ska allt vara CF, allt. Både pga vikten men också för att det har bra vibrationsdämpande egenskaper. Hur tänker man i skogen? Jag ska ju inte köra XC....
En alu-ram tål ju rätt mycket stryk och är mycket billigare än en CF. Spontant lägger jag hellre pengar på dämpare, bromsar och personlig utrustning en kolfiber.
Hur resonerar ni?
Du tänker 100% rätt, skulle jag påstå! Det finns väl mycket som tyder på att kolfiberramar håller minst lika bra som alu, men även med det i åtanke har jag svårt att motivera det högre priset som det innebär.

Jag provade att speca upp en Propain Spindrift och den i alu blev 13000:- billigare med exakt samma komponenter.

Antonwestberg

Aktiv medlem
Hur resonerar ni?
Jag hamnade i samma tanke, kände att cf vore coolt och trevligt med en något lägre vikt. Men som du skrev så ville jag istället gå på värre gaffel/dämpare och bromsar, det kändes viktigare än den "lilla" viktbesparingen. Sen kör jag ändå med tunga däck, inserts, full vattenflaska, och extra slang... På en XC stig raket så köper jag att man vill ha den lätt, men på en enduro har jag hellre en ram som tål lite smällar och kol hjul för att hålla vikten nere något. IMO så är en alu ram bättre, men då ser mina gamla ramar oxå ut som att nån har gått lös med en kulhammare på dem :P

JBogevik

Aktiv medlem
Hur resonerar ni?

Problemet med Dominion A4 är att modulationen är precis den motsatta mot Shimano som jag och många andra är vana vid, men det är säkert kanonbromsar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Hur resonerar ni?
Erfarenheten i mitt cykelsällskap är att kolfiber håller mycket bättre än aluminium. Det är många knäckta ramar men få haverier på de i plast. Att de dessutom är lättare är bara en bonus.

Jag hamnade i samma tanke, kände att cf vore coolt och trevligt med en något lägre vikt. Men som du skrev så ville jag istället gå på värre gaffel/dämpare och bromsar, det kändes viktigare än den "lilla" viktbesparingen. Sen kör jag ändå med tunga däck, inserts, full vattenflaska, och extra slang... På en XC stig raket så köper jag att man vill ha den lätt, men på en enduro har jag hellre en ram som tål lite smällar och kol hjul för att hålla vikten nere något. IMO så är en alu ram bättre, men då ser mina gamla ramar oxå ut som att nån har gått lös med en kulhammare på dem :P
Precis, och jag bryr mig inte jättemycket om ramen får några smällar, så länge den håller och ger mig utrymme att utvecklas. Sen kan jag fixa en fin CF-ram.

Antonwestberg

Aktiv medlem
Erfarenheten i mitt cykelsällskap är att kolfiber håller mycket bättre än aluminium. Det är många knäckta ramar men få haverier på de i plast. Att de dessutom är lättare är bara en bonus.
Skulle säga att den erfarenheten håller jag helt klart med om när det kommer till rambrott "utan fysisk påverkan", alltså ramar som går av vid ett dropp eller liknande. Där upplever jag också att alu ramar oftare viker/går sönder. Men om vi pratar fysisk påverkan i krascher, "fumligheter" (tappa greppet och cykeln ramlar mot hårda kanter) och andra hårda stötar direkt mot ram så är det i min erfarenhet tvärt om, där små smällar som hade resulterat i färgskav på en alu har resulterat i skrotad cf ram. Haft många bulor genom åren på både huvudtriangel och kedje/sätesstag men hittils ingen aluram som har gått av pga de, dem har oftast gått av i svetsar eller liknande. Men det är helt min egen upplevelse, har inget att backa upp mitt påstående med mer än min egen erfarenhet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Skulle säga att den erfarenheten håller jag helt klart med om när det kommer till rambrott "utan fysisk påverkan", alltså ramar som går av vid ett dropp eller liknande. Där upplever jag också att alu ramar oftare viker/går sönder. Men om vi pratar fysisk påverkan i krascher, "fumligheter" (tappa greppet och cykeln ramlar mot hårda kanter) och andra hårda stötar direkt mot ram så är det i min erfarenhet tvärt om, där små smällar som hade resulterat i färgskav på en alu har resulterat i skrotad cf ram. Haft många bulor genom åren på både huvudtriangel och kedje/sätesstag men hittils ingen aluram som har gått av pga de, dem har oftast gått av i svetsar eller liknande. Men det är helt min egen upplevelse, har inget att backa upp mitt påstående med mer än min egen erfarenhet.
Vilket som är viktigast kanske beror på hur man brukar kvadda grejerna då. I mitt gäng är det i princip uteslutande utmattningsbrott som sker. Vi slår sönder fälgarna men ramarna utmattas.

CD

Aktiv medlem
Valde även jag just alu-ram på grund av hållbarhet vid krash, typiskt i stenkistor. Kör nästan uteslutande stökig stig med endurohojjen. Kolfiber bör hålla bättre vid ren utmattning som andra påpekar.

Angående dominion A4 kan jag konstatera att de är helt jäkla underbara att köra med. Löjligt mjuka med massvis med kraft och modulation, älskar mina som jag haft i 8 månader nu. 😁

Topp