Tjutande bromsar - bränna av bromskiva

CHs

Medlem
Fått tips från cykel butik efter att ha testat sandpapper, break Clean, blöda om att bromsljud inte försvinner att bränna av med gasolbrännare

hur länge bränner man på? Vad ska man tänka på?

mzi

Aktiv medlem
Det är inte bromsskivan du ska bränna utan bromsbeläggen. Funkar inte det så byt belägg.

mzi

Aktiv medlem
Sök här eller på google efter "steka bromsbelägg" och "skrikande bromsar" så kommer du få massor med trådar i ämnet!

Rattnalle

Aktiv medlem
Elda på så det ryker lite. Prova om det räckte. Om inte elda igen.

Typ.

Risken med att elda på tok för mycket är att bindmedlet i beläggen slutar hålla ihop materialet. Kanske mest på organiska det händer.

TS975

Aktiv medlem
Jag provade med gasolbrännare på mina belägg. De blev helt förstörda och var bara att slänga dem.

DarthVidar

Aktiv medlem
Fast är beläggen kontaminerade är väl även skivan det? Jag har stekt skivor vid ett par tillfällen med gott resultat och sen bara skaffat nya belägg. Jag har även stekt "sintered" belägg med gott resultat. Organiska belägg är väl inte rekommenderat att steka/elda/bränna/grilla/osv.

Jag har gjort det på spisplattan hemma, bara värm plattan till dess att den blir röd och lägg sedan på skivan. Ta bort när det slutar ryka. (det är väl en fördel om plattan är ren förmodar jag). Sörj för god ventilation! 😷

jonte987

Aktiv medlem
Jag får inte mickla med spisen så det är inte aktuellt.

Skivan är väl rimligen lättare att tvätta av jämfört pads som verkar suga åt sig. Det är inte säkert att det är så bra att hetta upp en metallskiva okontrollerat heller.

Rattnalle

Aktiv medlem
Gör dig själv en tjänst och köp nya belägg.
Varför ska man göra det innan man ens provat?
Förutsatt att man nu har en brännare eller så redan och inte behöver köpa det bara för detta.

Angående skivorna så kan man väl mycket väl enda lite på dem också när man ändå håller på.

Allroad

Aktiv medlem
Varför ska man göra det innan man ens provat?
Förutsatt att man nu har en brännare eller så redan och inte behöver köpa det bara för detta.

Angående skivorna så kan man väl mycket väl enda lite på dem också när man ändå håller på.
För att det liksom inte är värt jobbet, har redan provat att bränna, att slipa osv men inget hjälper. Har beläggen blivit kontaminerade så har dom och nya belägg är den enklaste och billigaste lösningen.

Skivan kan man dock försöka rädda med någon form av rengöring, typ brake cleen, t-röd, ipa eller våtservetter för barn och smäll på nya belägg istället så har man vettiga bromsar igen.

Rattnalle

Aktiv medlem
För att det liksom inte är värt jobbet, har redan provat att bränna, att slipa osv men inget hjälper. Har beläggen blivit kontaminerade så har dom och nya belägg är den enklaste och billigaste lösningen.

Skivan kan man dock försöka rädda med någon form av rengöring, typ brake cleen, t-röd, ipa eller våtservetter för barn och smäll på nya belägg istället så har man vettiga bromsar igen.
Lustigt då att jag så vitt jag kan minnas aldrig misslyckats med att rädda belägg med brännaren. Rätt skaplig timpeng på det meket.

Sen om bromsen läcker blir de ju kassa direkt igen. Det har också hänt några gånger.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Det tar knappt en minut och kostar väl 2 kr gas, aldrig misslyckats.
Nya belägg bör man ha på hyllan i vilket fall så en beställning är väl på sin plats i vilket fall.

Pfaff

Aktiv medlem
Skulle tro att skivorna lätt slår sig om man använder gasolbrännare? Kan inte vara lätt att värma jämnt.
Bättre med rödglödande spisplatta enligt ovan fast har man bara induktion är man kokt. 😎

jonte987

Aktiv medlem
Som sagt ser jag ingen andledning att ge sig på skivorna. Om ni har carte blanche i köket som det verkar så testa i så fall diskmaskinen istället

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fast är beläggen kontaminerade är väl även skivan det? Jag har stekt skivor vid ett par tillfällen med gott resultat och sen bara skaffat nya belägg. Jag har även stekt "sintered" belägg med gott resultat. Organiska belägg är väl inte rekommenderat att steka/elda/bränna/grilla/osv.

Jag har gjort det på spisplattan hemma, bara värm plattan till dess att den blir röd och lägg sedan på skivan. Ta bort när det slutar ryka. (det är väl en fördel om plattan är ren förmodar jag). Sörj för god ventilation! 😷
Lite jobb med induktionshäll. 🙃

Varmluftspickadoll är the shit.

glitch

Aktiv medlem
Innan du gör nåt, ta reda på varför bromsarna blivit kontaminerade.

Är det inte bromsolja brukar ordentlig rengöring med diskmedel, sen typ kemiskt ren bensin och lite sandpapper göra susen på beläggen. Samma behandling på skivan fast jag sandpapprar inte den.

Är det kontaminerat med bromsolja på riktigt behöver du lösa det först, sen på med nya belägg och rengöra skivan innan återmontering.

Fått tips från cykel butik efter att ha testat sandpapper, break Clean, blöda om att bromsljud inte försvinner att bränna av med gasolbrännare

hur länge bränner man på? Vad ska man tänka på?
Bara för att va säker, bromsljudet hör ihop med dålig bromsverkan? Kan ju finnas andra anledningar till missljud tänker jag...
Har själv kört sandpapper, brake clean och med brulée brännaren på beläggen, håll den inte still men kör tills det ryker lite och kanske upprepa nån gång är mitt tips.

Fredrik Å

Aktiv medlem

Skivan är bara att göra rent.
Stål är som bekant inte ett poröst material som drar åt sig olja.
Tvätta med lacknafta,yes och varmvatten,avsluta med att torka av med t-sprit

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer