Toapappersyndrom eller smart?

AndersJB

Aktiv medlem
Då man tävlade som värst med motorcykel,hade man ju alltid mycket reservdelar liggandes...tappa poäng i tabellen pga man fick en DNS om man inte kunde byta trasiga delar gick ju inte!

Och trots jag bara cyklar för att må bra och ha kul,sitter det kvar....vill ha möjlighet att snabbt byta saker som går sönder/slits ut.
Och man läser ju om bristen på delar nuförtiden.

Köpt hem allt jag tror kan slitas med tiden,drivlina,lager,bromsar,tätningar till gaffel/dämpare.(Dock en bra beg kassett,duger med bra beg där).

Kanske overkill,men som sagt...ränderna går inte ur!,och vill inte bli stående i sommar pga lång lev.tid!
Och passar både min å frugans cykel,full kompabilitet där!😊
Anders.
20210227_095625.jpg

AndersJB

Aktiv medlem
Det är nog smart att ha lite grejor liggande. Frågan är var man drar gränsen.

Precis....men förr eller senare måste skiten bytas ut,så kostnaden kommer förr eller senare.
Lite overkill är det definitvt,men va fasen...hittat till bra pris,och behöver jag det inte just då kan det rädda nån av kompisarna i en "brådskande" situation.😊

jonte987

Aktiv medlem
Jag ska nog själv beställa en extra drivlina. Jag tänkte bygga HT med skrot som jag har liggande men då har jag ingen corona reserv så tänker nu att jag lika gärna kan köpa en ny och så kan den sitta på HTn som rullande reserv. Vill ju inte sluta med 9s och 160mm skivor på enduron.

ponx

Aktiv medlem
Jag kör på kaffemetoden. Vilket innebär att när man bryter sista förpackningen så köper man nytt. Extra däck, slang, tejp, ventiler, pedaler, handtag, sadel, vajer+hölje, bromsskivor, bromsbelägg och vätskor tycker jag är motiverat.

Sen har jag kvar min gamla MTB för krislägen, utlåning och som donator om det verklingen skorpar till sig.

jolov

Aktiv medlem
Jag har beställt någon extra bromsskiva, kedja och har ett par extra framdrev. Typ sånt som man kan råka sabba lite i förtid och som ändå går åt med tiden :)

Lejon

Aktiv medlem
Ja en extra kedja och bromsbelägg är bra. Men att säkra upp med allt som kan behövas känns rätt bökigt och dyrt. Hellre ha en komplett funktionell men enkel/gammal cykel som reserv tycker jag. Pajar något plockar man från den, eller vid kompatibilitetsproblem så cyklar man på den tills fincykeln funkar igen.

aribr

Aktiv medlem
Har en kassett och kedja hemma pga nuvarande situation. Andra slitdelar har jag alltid hemma (bromsbelägg, olja, kablar, länkage reservdelar). Funderar på att skaffa en klinga, shimano verkar ha problem att leverera så vem vet när de tar slut.

Pfaff

Aktiv medlem
Brukar köpa när jag ramlar över rea eller bättre begagnat. Innebär att det ständigt finns några kedjor, kassetter däck och annat brukbart på hyllan.

ers

Aktiv medlem
Brukar passa på att köpa slitagedelar när det kommer erbjudande såsom kassett, kedja osv. Tänker att det kommer liksom att användas såsmåningom och om man nu skulle byta märke totalt så går det att sälja utan större förlust...

kais01

Aktiv medlem
för mtb har även jag en extra identisk cykel. ger lugn i tanken. man vet aldrig vilken exotisk del eller kanske rambrott som kan ta lite tid att åtgärda.

i väntan på det är det socialt och bra att ha en utlåningscykel.

förutom det en extra bakväxel, vevparti, kassetter och diverse slitdelar.

InlineOla

Aktiv medlem
Så där höll jag på förr i tiden men slutade allt som oftast med att jag hade ny cykel med nån annan standard eller användningsområde innan det va dags att byta prylarna.

Bla en låda oanvända 26" xc däck från början på 2000-talet finns bland bra att ha sakerna på vinden.😐

Pedalklossar o slangar e nog det enda jag lagerför nuförtiden men visst i coronatider kanske man skulle ha ett litet lager.

Fundadores

Aktiv medlem
Så där höll jag på förr i tiden men slutade allt som oftast med att jag hade ny cykel med nån annan standard eller användningsområde innan det va dags att byta prylarna.

Bla en låda oanvända 26" xc däck från början på 2000-talet finns bland bra att ha sakerna på vinden.😐

Pedalklossar o slangar e nog det enda jag lagerför nuförtiden men visst i coronatider kanske man skulle ha ett litet lager.

Innan man hinner använda reservdelarna är det väl 13-delat och 31 tum som gäller...

MTBemil

Aktiv medlem
Har en tvärsäker metod, när man börjar bodga saker för att det ska funka så får man bråttom å beställa nya grejer

ponx

Aktiv medlem
Jag försöker mest undvika att behöva ställa in. Det är inte många dagar i månaden som man kan cykla på och om man måste ställa in eller avbryta för att man inte har ett extra kedjelås eller en kedja till så år det ju trist.

Sen när man åker utför så behövs det ju bara en dålig landning eller en vurpa för att man ska få användning för sitt reservhjul eller växelöra.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det är nog smart att ha lite grejor liggande. Frågan är var man drar gränsen.
Har man tillräckligt mycket reservdelar kan man bygga en hoj av det. Fast sen kanske man vill ha lite mer lösa delar. Men oj vad mycket delar jag har, varför inte bygga en hoj av det. Fast sen behöver man nog lite lösa delar också... ungefär så går det för mig .

etnica

Aktiv medlem
En HT och en FS är ju en bra lösning. Har räddat min cykling många ggr. Annars är väll minimi bakväxel, bromsklossar, växelöra, kedja som man har i rese verktygslådan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer