Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Jäklar, snyggt Daniel. Flytta till Stockholm och bli elitpendlare vetja!

Själv har jag kuskat runt halva Götet med mitt havererade bakhjul. Via lite slit och hamrandes vid min eminenta Haibike-butik kom jag vidare till Trekverkstan vid Linné, där jag fick exemplarisk hjälp av kung Jon som löste biffen. Lagren i bodyn hade blivit till sand, päls och luft. Allting var rätt jävla sargat. Nu ska bara ny kedja införskaffas snarast! Och där gick en helblå eftermiddag i solens tecken, fullständigt upp i rök. Men va tusan.

Nu var vi där igen då, andra sidan, långt ner dessutom. Hoppas på stor-reportage från både Gozzis, Sten Sture och allt annat som utlovats imorgon. Tills dess får jag dra er med några få från dagens försiktiga runda på ny kassett. Blev mer grus och snällstök, men en riktigt skön tur, och växlarna kändes kanon. Ny kedja i veckan så borde allt vara tip top.

Dimmigt idag igen. Men mysigt dimmigt idag. Inte jobbigt.
IMG_20170121_153540-01.jpeg

Tog mig ner i bokskogen mot Lilla Änggården, alltid fint ner här. Lite lerigt bara, men ändå helt okej.
IMG_20170121_155344-01.jpeg

"No. 1 For all MTB.." är alltid trevlig, men inga försök att putsa på mitt KOM idag.
IMG_20170121_161154-01.jpeg

Snabb avsköljning. Sista kilometerna fick lampan jobba, till många skogsjoggares förtret. Även under tvätten gjorde den bra ifrån sig.
IMG_20170121_174936.jpg

// Erik

Fincykling!

Enligt säkra källor (Strava) cyklades det segment i Drälinge i Gozzis igår utan dubb och utan dödsfall så jag kommer cykla där iaf! Kommer dock köra med dubb ändå när jag ändå har såna och det inte gör någon skada på naturen där då det mest är grus och jord under snön och isen på stigarna. Det finns nämligen is på vägen dit också...
Alla som vill cykla är välkomna att lägga upp tidsförslag under dygnets ljusa timmar :-)

Edit: Fick önskemål på 9 i Svista imorgon så bokar in det då det passar min övriga dag bra också! Vi ses på grekrestaurangens parkering då!

Senast ändrad:
Nehe? Besviken på utebliven uppdatering. Enligt Stravabilderna såg ni ju iallafall ut att ha riktigt smutt väder, najs!

Tills vidare klämmer jag fram en bunt från dagens svängom. Inget upphetsande direkt. Ganska lika väder som igår. Mindre dimma och lite mer väta bara.

Är det ett lut eller ligg? Här med Axlemossen i bakgrunden.
IMG_20170122_160545-01.jpeg

Stigslafs och tekniskt uppför. Garanterat ett lut.
IMG_20170122_161149-01.jpeg

Hittade en ny stig idag. Den var jätteblöt. Verkligen jätteblöt. Just här är den relativt torr faktiskt!
IMG_20170122_161530-01.jpeg

Tiden drog iväg, solen försvann blixtsnabbt och vips fick lampan riggas igen. Men det är något speciellt ändå, att dåna nedför i 5-6 minuter med bara sin egen ljuskägla som hjälp. Och att i bakgrunden se delar av staden och hamnen tindra likt en julgran. De e najs!
IMG_20170122_170422.jpg

Tunnel vision.
IMG_20170122_171020.jpg

Så, nu vill jag se Gozzis.

// Erik

Nu har dottern somnat (och jag med en stund som vanligt...) så nu kan jag väl lägga upp nån bild då :-)

Tommy öser på mot Drälingechikanen
20170122_095556.jpg

WSB tar ett road gap
20170122_095803.jpg

WSB stylar lite på framhjulet
1485117629698.png

Några letar linjer. Ingen körde
20170122_104920.jpg

Jag och Joey står kvar uppe och letar alternativ väg bort från WSB's lilla "slänt" där Tommy följde honom. Spåret syns i högerkanten
20170122_105725.jpg

Underbart, både WSB och dnl! Vilka färger, vilket väder. Ser riktigt fett ut. Den där nästa sista bilden där det letas linjer - vet inte vad det är men jag älskar den, innerligt. Känner mig väldigt extra o-trenduro när jag ser detta dock, främst med tanke på klädval...

Undrar när det blir sol i Göteborg nästa gång. Kanske runt maj?

Snajsig framhjulskörning i snön där!

På bilden ser det ut som om branten är lodrät där ni står och letar linjer? Ser farligt ut.

s sa:
Snajsig framhjulskörning i snön där!

På bilden ser det ut som om branten är lodrät där ni står och letar linjer? Ser farligt ut.

Den var halvtjälad så det var nog lugnt, men vi stod inte kvar i onödan efter att ha konstaterat att ingen ville cykla där. Sommartid ställer man sig inte gärna så nära en kant av typ sand.

Pudersnö är ju trevligt, men på is... Huvaligen! Ni slipper iallafall lera på det viset. Vilket ju åtminstone får ses som ett plus!

Själv slutade jag tidigt idag, så tog mig ett par timmar i skogen igen. Emellanåt lite hets, på både nytt, gammalt och nygammalt. Olyckligt nog hade jag inte Strava på min sida idag, utan fick en del knasiga loggningar av sträckorna (läs inklusive vilopauser etc..). Det gick fort iallafall, så mycket vet jag. För trött blev jag, och trots tekniskt strul, plockades det ihop lite nya PB:n. Men det börjar visa var gränsen går för den här typen av cykel. Och jävlar i mig vad folk kör fort utför här nere! :O
Nåväl, lite bilder blev det:

Blev lite rundor på Ljungheden, både uppför och nedför. Bra tid, mitt på dagen, lite folk.
IMG_20170125_133420-01.jpeg

Mer Ljunghed, mer staket. Inga får ännu!
IMG_20170125_140216-01.jpeg

Random stig med random träd och random häll. Ett lut.
IMG_20170125_134029-01.jpeg

PB sladdandes nedför 'Laxigare DH', men ändå en evighet ifrån alla andra. Jag vill tro att det är cykeln som begränsar lite. Och så klart att folk måste vara helt trenduro-från-vettet när de eldar på här.
IMG_20170125_141916-01.jpeg

Mer lax längre ner. Spännande utför här.
IMG_20170125_143720-01.jpeg

Allt som allt, en okej tur. Oavsett vad diverse tekniska hjälpmedel må säga, så kändes kroppen snabb, alert och svarade oväntat bra. Och det är bara januari!
IMG_20170125_152836-01.jpeg

Skål från mig!

// Erik

Det finns det. Men det finns också ett bekymmer i detta, (eller ja, det beror ju så klart på hur man ser det. Jag är ju dum i huvudet och gillar att cykla uppför så...) och det är ju att ---> för att komma ner, måste man komma upp. Och så håller det på, mest hela tiden.

Jag längtar till Änggårdsbergen! Loftberg, har du kört runt i Horsikan (aka Hörsickan/horsickan beroende på vilken mupp som skriver) i Mölndal något? Och söder ut därifrån, mot Rävekärrslångevatten och ner mot Tulebo? Sjukt fina stigar där. Inte lika mycket nerför, men riktigt fint.

Sen i delsjöområdet finns ju massor.

Det har jag faktiskt inte WSB. Vet nog inte ens vilken riktning vi talar för att jag ska hitta det. Men det låter spännande. Får utforskas. Har också funderat på Mölnlycke (där Shrue körde), samt Sisjön och ut i Sandsjöbacka.

Delsjön har jag kört en hel del, men det är mer av ett projekt för mig att ta mig dit, och jag har hört att det är rätt blött där än, så jag kör i 'hemtrakten' tills solen legat på lite mer. Var dock uppe och gick där med brorsan för knappt 2 veckor sen. 16 km fick vi ihop, bra mör i fötterna.

Parkering https://goo.gl/maps/CpDLF7FsGdx

Start i norr https://goo.gl/maps/M7w3ymKjvQ82

Avslut i söder https://goo.gl/maps/7rWN5pm6XBA2

Och all skog därimellan är riktigt schysst, framförallt om man kör mot E6 till och sen parallellt utmed den från Rävekärrslångevatten. Man hör E6:an hela tiden så det är bra riktmärke. I de skogarna brukade jag cykla, köra moppe & motorcykel, lunta, ha tonårsfyllor och skogsfester och göra barnförbjudna saker med flickvänner, haha.

Men cyklingen, den är riktigt nice! Se om du kan få tag på Peter Beijer via Strava. Han kör däromkring mycket!

Senast ändrad:
Haha, ja avverkar man 2,5 km på den blir det ju några vändor :P

Vid bättre väder och lite längre dagsljus ska jag undersöka de nya områden mer. Låter som det där verkar ligga nära det området Shrue cyklade i/pratade om/fotade, Mölndal-Mölnlycke. Får ta en kik helt enkelt.

Blev en liten tur igår, men humöret tröt så blev inte många bilder (ni har tur!). Aldrig varit med om så mycket människor i en skog förut. Överallt, hela tiden, på de mest otippade ställena. Folk hade lurar i, gick med lösa hundar, tittade ner i marken, ja en människa jag mötte kom till och med backandes mot mig (wtf!?). Jag ville prova lite segment, och fick avbryta och börja om så många gånger att jag var trött och nedkyld redan innan jag ens hade kommit igång. Det hela utmynnade i att jag tillslut utbrast i världens joker-skratt, av den komik som uppstod. Jag kände mig som Jim Carrey när han ska fly i Truman Show. Det vara som en parodi. Dessutom höll Strava mitt i allt på att lägga av, vilket gjorde att jag i panik (!) delade upp rundan i två.

Hursomhelst, en KOM jag slitit med bra länge nu, fick jag tillslut med mig och några nya personliga rekord, så helt bottenlöst trist var det inte. Ja, och två snabba:

Ett ligg-lut på 'The Middle-Age'. Härliga blöta rötter på skrå!
IMG_20170126_153257-01.jpeg

Snabbt mörkare nedför stök-serpentinen på 'Fässigt'. Börjar få in ett riktigt bra flyt ner här, trots brant hardtail. Tills jag körde in i ett träd då.
IMG_20170126_164122-01.jpeg

// Erik

Fint idag! Men förrädisk mark.. torrt och fint, men tjälen gör det glashalt på sina ställen.

Bilagor

• Screenshot_20170128-151211.png
    Screenshot_20170128-151211.png
    726 KB · Besök: 37
  • Screenshot_20170128-141902.png
    Screenshot_20170128-141902.png
    759.8 KB · Besök: 38
Conan arkivarien sa:
Gick en sväng med cykeln i nåsten på förmiddagen. De små stigarna var fina. De större var isbana.

Hur är det i Lunsen?

Samma lika. Promenerade en sväng idag. Vinterleden var fin med is undantagsvis. Upplandsleden var isgata bitvis. Parkeringen vid Plantskolan var livsfarlig.

Det där är bara lika irriterande som förolämpande att se :( Och inte så lite imponerande...snyggt! Nu öppnar jag en pilsner till...

Och smyger in en snabb från i fredags eftermiddag när jag lyckades fånga den hyfsat ovanliga sol som ibland smeker västerlandet, strax innan jag i dimma och mörker spenderade dryga 4 timmar i bilen. Det verkar försigått något sorts kärnvapentest ute vid Vinga vid tidpunkten.
IMG_20170127_163906-01.jpeg

Medan större delen av Uppsala-crewet laddar till Stockholms-rally, får jag med trasig fulldämp, fortsätta skräckrulla Änggården på hardtail tillsvidare...

Småstök och utför i nattlig skrud.
IMG_20170131_175903.jpg

Leriga stigar finns det gott om här. Men går de nedför så är det helt okej. Förresten, när lampan säger rött, så är det bråttom hem.
IMG_20170131_175531.jpg

Hejsvejs!

// Erik

Senast ändrad:
Faktum är jag just nedför där hittills klarat mig helskinnad (peppar peppar), och då har jag ändå lyckats hetsa mig till ett KOM på den sträckan (som nu snöpligt nog blivit en andraplats..). Men ja, det är alltid med lagom dos ångest jag närmar mig det där.

Vad har ni för skick i skogen i Uppsala? Här var oväntat lerigt och till och med bitvis lite isigt.

Idag var det ju -6 så knappast lerigt. Nu har jag inte cyklat på några dagar och det har ju varit plusgrader så det kan ha smält bort en del is och det vore inte fel direkt.
Ska våga mig ut nån kväll. Tror jag.

Tillbaka
Topp