Torsdagsölcykling i Uppsala - del II

s

Aktiv medlem
Äventyret i Uppsala fortsätter!
Den gamla tråden blev för överviktig och strulig vid uppdatering.
Du hittar den här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/843203

Ny tråd men tyvärr samla gamla trötta gubbar. Välkomna!

Tidigare regelverk gäller givetvis även framöver!

§1 Torsdagscykling är ingen organiserad aktivitet, den är synnerligen oorganiserad.
Alla är välkomna att använda tråden för att hitta cykelkompisar! Det är inte vad många tycks tro förbehållet surgubbar att arrangera cykelturer i Uppsala. Tvärtom, just den gruppen borde nog förbjudas.

Det ställs heller inga som helst formella krav på den som annonserar om en cykeltur. Skriv bara att du tänkt cykla, när, var och hur!

§2 Angående samlingsplats så bestäms den inför respektive cykling.
§2b Vi tillämpar inte akademisk kvart.

§3 Vi cyklar mest i Lunsen och använder inte storkaka. Nummerlappar och tidtagning är inget vi sysslar med. Vill man absolut ha nummerlapp på sig så är det ok bara man bär den under kläderna.
§3b Om ni absolut måste jäkta så se till att vara snabbare än HiLo http://happymtb.org/forum/read.php/1/1679454/1680507

§4 Man bör ha en cykel med 183 mm bromsskivor fram och bak.
§4b För 29:or gäller att det skall vara 203 mm fram och 183 mm bak.
Andra konfigurationer kan accepteras men måste då godkännas av bromsskiveutskottet i förväg.

§5 När Conan är med bör man slänga åt honom en gliring eller två annars känner han sig försummad.

§6 Tempot är inte särskilt högt men ej heller lågt. Det är dock högre än på en ondsdagscykling. När undertecknad är med så är tempot alltid precis lagom.

§7 Vi gör vårat yttersta för att slarva bort folk i skogen. Särskilt nykomlingar. Det har hittills aldrig lyckats men gud skall veta att vi har försökt.

§8 Detta inlägg kommer att ändras utan föregående varning.

§9 Gula stigen cyklas endast i nödfall.

§10 Alltså §9 njae, sån nöd är man aldrig i. Ta hellre Dag Hammarskjölds.

§11 Tråden får gärna nyttjas för utbyte av mekhjälp och lån av verktyg etc.

§12 På vintern får man inte torsdagscykla utan är då hänvisad till http://happymtb.org/forum/read.php/1/1538590

§13 Påfartsrampen vid djävulsbacken skall icke brukas.

§14 Simdräkt är förbjudet fr.o.m. 2011-05-11. Fr.o.m. 2020-06-05 gäller förbudet även våtdräkt, triathlondräkt och liknande styggelser.
§14b Undantag från §14. Om man befinner sig med mer än 50% av sin lekamen under vatten så är simdräkt tillåtet. Man bör dock ha en öl i handen för att ge ett trovärdigt intryck.

§15 Handbollsklister är inte tillåtet på torsdagscykling.

§16 Delar från Superstar Components är ok om dom är gröna.

§17 Hästar är något man måste respektera i skogarna. Här finns ett par bra inlägg i hur man skall bete sig i närheten av dessa djur: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1287396/2350273#msg-2350273 http://happymtb.org/forum/read.php/1/1287396/2351285#msg-2351285

§18 cykelfilmer måste inte vara "superspännande" för att postas i tråden.

§19 Skall man dricka något så måste det vara antingen hippt eller retro.

Några vanliga samlingsplatser:
Plantskolan: 59°47'35.3"N 17°40'45.2"E http://kartor.eniro.se/m/41fZw
Kung björns hög: 59°50'14.4"N 17°35'14.6"E http://kartor.eniro.se/m/joyYI
Ica Sävja: 59°49'14.0"N 17°41'54.5"E http://kartor.eniro.se/m/CHIu0
Flottsund, lilla parkeringen: 59°47'8.1"N 17°39'56.0"E http://kartor.eniro.se/m/9pReI

Faktiskt

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Conan arkivarien skrev:
-------------------------------------------------------
> Myzbyxtur med Mårten.

Pikemaffian in action :)

/Johan

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
Nu väntar vi bara på att Joppe och Conrad skall ta sig ur vinkelvolten.

Ade

Ny medlem
Hade det inte varit så himla jobbigt åh tråkigt att cykla så hade jag kunnat kolla! Puhhh

dnleriksson

Aktiv medlem
Körde NTT ToR idag med en polare och det var ju kul på riktigt! Skönt att flytta röven från lvg-sadeln för en dag :-)

Råkade köra på en sten med spännet på skon… Det blev obra. Måste ha ett nytt spänne om jag inte ska tappa skon nästa gång jag får ut och leka.

Mycket folk i Nåsten! Och fint väder!

dnleriksson

Aktiv medlem
[50% OT] (Ingen mtb men "en" cykel)

Idag såg jag ett riktigt fint ekipage på St Johannesgatan. Det var en tandemcykel med pappan bak och ett barn fram. Fäst bak på tandemcykeln satt en påhängscykel (en cykel utan framhjul) med nästa barn på och bakom den en cykelkärra med minstingen :-)
Hann inte se vem som styrde men det borde vara något special så pappan kan styra bak.

Någon annan som spanat in det lite unika ekipaget?
Bilder kanske?

s

Aktiv medlem
Oops!

1:a maj är ju i morgon. Själv är jag skadad och kan inte cykla så vi behöver någon som ställer upp som guide. Det är inte särskilt betungande. Man skall lotsa runt ett gäng glada cyklister i 3-5 timmar i söndagstempo. Brukar inte vara så svårt
Jag kommer till start och sedan tar jag mig upp till torpet till fots och fixar grillglöd, så det behöver ni inte tänka på
Ett varv på södra vändan är förmodligen precis lagom för att det skall finnas bra glöd när ni kommer till torpet.

s

Aktiv medlem
Han fylld i alla blanketter korrekt och inom stipulerad tidsram så jag var tvungen att ge honom grönt ljus.

Vi måste nog införa en klausul om längd kontra hjulstorlek så att inte något sådant här upprepas.

MRooth

Ny medlem
Tack för turen Håkan! Men det var faktiskt du som började med 29-tumare och jag förstår varför!

bild1-2.jpg

Paus vid stora kärret.

bild2-2.jpg

En suddig Håkan på södra rundan men vad kan man begära av en mobiltelefon, inte att man ska kunna ringa från södra rundan i alla fall :)

JojjeM

Aktiv medlem
Fint med bilder Mårten. Jag hade missat.

Jag tror för övrigt att jag (och ungefär en miljon andra Uppsalabor) spottade Lassemtb på jobbet idag :)

Tråkjoggade ett varv på eftermiddagen.

/Johan

s

Aktiv medlem
Jösses!

Såg annonsen i tidningen och tänkte att det kommer väll tre barnfamiljer + en gammal gubbe.
Antalet gubbar verkar vara rätt men sen!

Staffolainen

Ny medlem
Ja, hörde en siffra på 6000 pers från en kompis som var där. Hur validerad publilsiffran är ska jag låta vara osagt. Det var dock sinnessjukt många bilar så det kan ligga något i det.

dnleriksson

Aktiv medlem
Det brukar ligga runt 5-6000 personer faktiskt! Man blir lika förvånad varje år när man ser folkmassan och bilköerna :-)

dnleriksson

Aktiv medlem
Betessläpp :-) Korna får komma ut i hagarna för första gången efter vintern och det tycker de är kul och blir spralliga och publikfriande :-)

Staffolainen

Ny medlem
dnleriksson skrev:
> Betessläpp :-) Korna får komma ut i hagarna för
> första gången efter vintern och det tycker de
> är kul och blir spralliga och publikfriande :-)

Kan ni inte fixa VIP-läktare nästa år för happyiter? Barnen skulle säkert tycka det vore roligt men att trängas med så mycket folk vet jag inte om jag pallar med bilköer och allt vad det innebär. :)

dnleriksson

Aktiv medlem
Bilköerna var faktiskt obefintliga i år. Förr har alla brakat in en kvart innan men nu var det mer spritt eftersom det fanns hamburgare, bullar och aktiviteter för barnen en timme innan släppet :-) Jag klämde ett par burgare. Bra cykelmat!
Vip får Lasse fixa :-P

JojjeM

Aktiv medlem
Staffolainen skrev:
> Kan ni inte fixa VIP-läktare nästa år för
> happyiter? Barnen skulle säkert tycka det vore
> roligt men att trängas med så mycket folk vet
> jag inte om jag pallar med bilköer och allt vad
> det innebär. :)

Det var inte farligt alls. Väldigt välordnat med parkering som flöt smidigt och det var inga problem att hitta en bra utkiksplats. Och när kossorna väl var ute fanns det gott om plats att titta :)

Mycket uppskattat av familjens sexåring (tonårsgrabbarna hann tyvärr inte ur sina sängar i tid. De var "jätteledsna").

/Johan

EDIT: Tvåa på upplysningen om obefintliga bilköer.

Senast ändrad:

Staffolainen

Ny medlem
Kul, blir att planera in till nästa år. Vi hade planer på att åka men #1 var bjuden på kalas vid ungefär samma tid.

Märkligt det där med tonåringar JojjeM, det verkar som barnen bränner all sin energi innan 13...

Lassemtb

Ny medlem
Vissa blir trötta av en runda i Lunsen.....men då ska ni bara veta hur det är att ha Betessläpp!! Ska nu ägna resten av sommaren åt cykling:) / lasse

-XIII-

Ny medlem
host host snörvel..behöver mer kleenex och nezeril. Jag vill cykla med kan om möjligt ännu mindre nu än "normalt".

Ade

Ny medlem
Någon som ska ut idag? Jag tänkte starta 18:30 flottsund sen torpet och södra.... ??

Åh, härligt! Trodde all cykling i Uppsala var nedlagd men hade bara bommat prenumerera på nya tråden. Får jag bara ordning på hojen tänkte jag mig lite cyyykling på - hör och häpna - torsdag. Så fort vi orkar och kan. Nån mer sugen?

Edit: tillägg av brasklapp

Senast ändrad:
Eeeh, ångrade mig lite nu. Fixade hojen så det blir torsdagscykling ikväll istället. Vilket var tur då det blir dretväder på torsdag.
Plantskolan 20.15! (Jag vet det är lite för sent för att kunna köra lampfritt, men men...)

Då barnläggningen gick som smort och då ingen visat intresse tar jag mig friheten att sticka tidigare. Vem vet, jag kanske inte ens svänger förbi plantis.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer