Torsdagsölcykling i Uppsala - del II

s

Aktiv medlem
Gjorde något dumt idag...

Cyklade i en sväng Nåsten. Det var blöt såklart men bara ett riktigt surhål och även det var fullt körbart. Trodde det skulle vara översvämning lite varstans efter allt regnande.

Snudd på roligt.

dnleriksson

Aktiv medlem
Idag är det lov och ledighet och sol och allmänt top notch så parkeringen vid stora bommen/bron vid Gozzis 14.30 om någon är taggad på ett par timmar strålande höstskog ??

Loftberg

Aktiv medlem
Väntar på att få komma hem. Sen kanske man kan klämma in en liten svängom. Hoppas jag kan hitta en gammal gaffel uti skogen.

JojjeM

Aktiv medlem
Sparkar lite på det här liket till tråd.

Funderar på att promenadcykla en sväng imorrn och ta en Snickers vid torpet om det inte är för trist väder (och jag kan hitta en fungerande cykel). Nån som är intresserad?

/Johan

Loftberg

Aktiv medlem
JojjeM sa:

Funderar på att promenadcykla en sväng imorrn och ta en Snickers vid torpet om det inte är för trist väder (och jag kan hitta en fungerande cykel). Nån som är intresserad?

/Johan
Typiskt. Har varit hemma sen i torsdags, men imorgon bitti drar jag till Eskilstuna för lite labradormys :( En annan gång!

s

Aktiv medlem
JojjeM sa:

/Johan
Fantastiskt!

Jag är på. Vilken tid?

s

Aktiv medlem
Hmm, det här var ju faktiskt riktigt roligt.

IMG_2056.jpg

IMG_2057.jpg

IMG_2059.jpg

IMG_2060.jpg

IMG_2062.jpg

IMG_2063.jpg

IMG_2064.jpg

IMG_2066.jpg

IMG_2068.jpg

IMG_2072.jpg

IMG_2073.jpg

Tack för gott sällskap och skjuts ut till skogen.

JojjeM

Aktiv medlem
Tack själv för trevligt sällskap och goda pepparkakor.
Och +1 ett på att det var kul. Ser redan fram mot 2021 års cykeltur ;)

20200106_101149.jpg

20200106_102205.jpg

20200106_103142.jpg

20200106_104303.jpg

20200106_104647.jpg

20200106_104846.jpg

20200106_111530.jpg

/Johan

s

Aktiv medlem
Fundadores sa:
Ser trevligt ut! Hur är stigen plantskolan till torpet i svårighetsgrad?
Det varierar i hög grad. Några passager är ganska kluriga men det mesta skulle jag klassa som relativt lättcyklat. Där är också en del spänger men de är välhållna och cykelvänliga.
Oavsett om man klarar av att cykla eller ej så är stigen värd resan då den går genom fina marker och torpet i sig är en mysig plats att rasta vid. Lätt värt att bära cykeln om man inte är lagd åt teknisk cykling =)

Fundadores

Aktiv medlem
Toppen, ska testa vid tillfälle! Just spänger när det är blött har jag någon slags fobi för. Rötter, stenar och mindre drops går an.

s

Aktiv medlem
Tog standardrunda 1A i Nåsten idag. Fint väder om än blöt, geggigt och halt.

Fick till ett bra lut i alla fall
IMG_2100.jpg

IMG_2103.jpg

s

Aktiv medlem
AWi sa:
Nice! För egen del blev det en promenad i Lunsen med delar av familjen, lite sol trots allt!
Men hallå Anders!
Att promenera i Lunsen är helt fantastiskt. Lätt att glömma när man allt som oftast är där med cykel.
Annars då, är du ute och cyklar något nuförtiden? Det var länge sedan man såg dig på en cykel.

Loftberg

Aktiv medlem
Jag och dnl var också ute på Happyit-uppdrag. Men det blev faktiskt inte på två hjul denna gång (Shocker!).

Dnl myser aprilsocker i den lågt stående januarisolen.
20200112_145335_011-01.jpeg

Själv konstaterade jag efter detta att 'jag gick för lågt'. Smörföret bar inte riktigt upp när mina soffcyklist-ölkilon ville carva ner på djupet.
20200112_103826.jpg

Men en djävula fin dag var det. Och helt mos i benen är man än!

Bilagor

AWi

Medlem
Stefan - det var ett tag sedan jag var på cykeln, men tänkte faktiskt att man borde baxa ut den efter helgens fina promenad. Om det fryser till och blir hårt före i Lunsen kommer jag absolut att ge mig ut på en tur. Hade tänkt följa med på din och Johans tur nyligen men det krockade tyvärr med familjelogistik.

JojjeM

Aktiv medlem
Mysiga bilder loftberg. Också en sorts lut.

AWi sa:
Hade tänkt följa med på din och Johans tur nyligen men det krockade tyvärr med familjelogistik.
Det är lugnt. Det går ett nytt tåg 2021.
Eller i alla fall 2022 så vi hinner återhämta oss från årets gubbtur.

/Johan

s

Aktiv medlem
Hurra!

Till AWi alltså.

Om vädret tillåter cyklar jag en liten runda redan nu på lördag.

s

Aktiv medlem
Jag och Awi fick alla odds till trots ihop en runda igår! Väldigt rolig cykling men framförallt kul att se Anders på två hjul igen.
Fint väder hade vi också.
C4F3A628-36F6-434B-AE06-08DF853E2BF9.jpeg

Gillei

Medlem
Hej hej,

Tänkte höra vad ni gamla rävar har för däck på era cyklar när ni kör lunsen och nåsten (ty vem vet bättre vad som passar)?

Kör DHR + DHF just nu och känns som att jag gått lite väl mycket åt det greppiga...

s

Aktiv medlem
Hej hej,

Tänkte höra vad ni gamla rävar har för däck på era cyklar när ni kör lunsen och nåsten (ty vem vet bättre vad som passar)?

Kör DHR + DHF just nu och känns som att jag gått lite väl mycket åt det greppiga...
DHF 2,5" * 2 på den ena cykel och Ikon * 2 på den andra. Visst rullar Ikon betydligt bättre och gör cykeln snabbare och lättare och så men jag tycker ändå att DHF är ett enkelt val när det är halt ute. Då står sig Ikon slätt och det extra greppet i DHF är lätt värt det man tappar i rull och högre vikt.
Om jag bara haft en cykel hade jag kanske gått på en kompromiss idag men har tidigare kört DHF året runt i alla väderförhållanden. Beror väll lite på hur bråttom man har =)

Nu är det också mjuk i marken får man tänka på. Alla däck rullar dåligt under de förutsättningarna.

dnleriksson

Aktiv medlem
Brukar förr växla lite däck när det är blött eller går utför tex, men efter att jag köpte Rekon 2,6 MaxxTerra byter jag endast när det erbjuds utförscykla och då för kantgreppet. I Uppsala har jag sällan det behovet för min hastighet kräver inte mer kantgrepp och allt annat grepp är utmärkt med Rekon!

WSB

Aktiv medlem
DHF MaxxTerra 2,5" EXO brukar jag köra fram och bak, tycker det fungerar fantastiskt bra för Uppsalaterrängen. Man kan ju gå på Minion SS back om man vill ha mer rull, men annars är DHF en hit tycker jag.

Jag kör för närvarande Michelin Wild Enduro fram och bak respektive och det är sinnesjukt bra däck. Extremt bra stöd i kurvor och vid inbromsning. Men rullmotståndet är väldigt högt då däcken är både grovmönstrade och klibbiga. Så för Uppsala skulle jag säga att de inte är någon höjdare, gör sig nog bättre i svensk bikepark.

Erik O

Aktiv medlem
Aggressor bak kan vara ett alternativ också om man söker lite bättre rull. Inte lika bra grepp som dhf/dhr.

WSB

Aktiv medlem
Ja, det håller jag med om. Men uselt som framdäck! Agressor bak + DHF fram är helt klart en schysst kombination med.

Gillei

Medlem
Tack för svar!

Verkar som att min combo med DHF fram och DHR bak ändå har visst stöd här när man väl är i skogen.

Saknar dock transportmöjlighet så cyklar alltid från industristan ut i lunsen/nåsten så blir en del transportsträckor...

Också läst att agressor bak ska funka bra för bättre rull och i nuläget tappar jag sällan greppet med bakdäcket. Kanske kan vara en ide att testa på det! :)

WSB

Aktiv medlem
Tack för svar!

Verkar som att min combo med DHF fram och DHR bak ändå har visst stöd här när man väl är i skogen.

Saknar dock transportmöjlighet så cyklar alltid från industristan ut i lunsen/nåsten så blir en del transportsträckor...

Också läst att agressor bak ska funka bra för bättre rull och i nuläget tappar jag sällan greppet med bakdäcket. Kanske kan vara en ide att testa på det! :)
Att cykla är ju ett toppensätt för transport ;)

Skämt åsido, de extra kilometrarna till skogen kommer ge dig bättre kondis vilket även kommer resultera till en roligare tid på cykeln. Så kör på helt enkelt!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer