Torsdagsölcykling och bullbak i Uppsala - del II

HiLo

Medlem
Hej hej,

Tänkte höra vad ni gamla rävar har för däck på era cyklar när ni kör lunsen och nåsten (ty vem vet bättre vad som passar)?

Kör DHR + DHF just nu och känns som att jag gått lite väl mycket åt det greppiga...
cykla
Höst/vår funkar Nobby Nic bra tycker jag , både i och till skogen. Ev pumpa upp hemma o släpp ut lite luft när du är i skogen. När det blir torrare byter jag till Racing Ralph bak. Trist att behöva ta bilen för att cykeln rullar trögt.:)
edit: språk

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
Fy katten vad fint!

Har känt lite förkylningstendenser hela helgen så jag har inte vågat mig ut.

Fundadores

Aktiv medlem
Körde Flottsundsbron till oxtorget på morgonen, innan söndagsflanerarna dök upp. Körde en liten sväng i Sunnerstagropen också. Såg rätt många MTB-cyklister ute på stigarna. Extremt varmt i solen, som en aprildag.

JojjeM

Aktiv medlem
Kul med cykelbilder AWi och Loftberg.

Hade nästan funderingar på att ta mig ut ikväll. Tänkte att det skulle vara fruset och fint. Men kom sent från kontoret så nu kändes det plötsligt inte lika lockande :unsure:

/Johan

Loftberg

Aktiv medlem
Idag blev det ultratur med dnl genom både Morga och Lunsen. För att sammanfatta för tldr: blött , is, ilska (hos mig), kramp, örn, bulle, lera och mörker. Men givetvis blev det även några bilder, som sig bör. I ingen speciell ordning:

Posera på häll i Morga.
20200208_140450-01.jpeg

Käka Daim vid Fornborgen. Strax efter detta dök det från ingenstans upp en örn (alternativt fiskgjuse) bara några meter över våra huvuden. Enorm! Tyvärr var mobilerna nedgrävda och ingen rättvis bild hanns med.
20200208_135501-01.jpeg

'Jag undrar om isen håller...'
20200208_133526(0)-01.jpeg

Posera på strand. Fan man blev ju bra sugen på ett bad... Här söp jag för övrigt bort mina cykelglajjor så är det någon som passerar där och råkar finna dessa, hojta gärna!
20200208_132628-01.jpeg

Upp i och efter mördarbacken upp i Morga blev det knäpptyst i några minuter. Ingen av oss sa ett ord. Otrevlig backe.
20200208_131729-01.jpeg

En hyfsat hemlig stig. Vi undrade varför den inte verkade så omtyckt.
20200208_143655-01.jpeg

Cykla i vatten är för amatörer. Att cykla PÅ vatten är mer status.
20200208_143820-01.jpeg

Efter de inledande kilometerna kom det oroväckande tecken på ett läckande bakdäck. Turligt nog satte det sig och höll turen ut.
20200208_123215-01.jpeg

Posera i välbekant mark.
20200208_160154-01.jpeg

4 timmar och 40 minuter stigcykling kostade 1500 kalorier. Det behövde så klart ersättas på bästa möjliga vis.
20200208_150948-01.jpeg

Tack för tur! Nu blir det återhämtning...

dnleriksson

Aktiv medlem
"Räknar med ~2,5h ungefär..." Joråsåatte 😄 Startade 12 och var bra mörkt när vi kom hem!

Mysko is i Morga!
20200208_133556-01.jpeg

Dagens vurpa. Oväntad lera höll på dra med mig i fallet!
20200208_134333-01.jpeg

Känner du igen dig Shrue?
20200208_143302-01.jpeg

Bullar som sagt 😋 Välbehövligt!
20200208_151039-01.jpeg

Full attack hemåt! Mörkret började närma sig oroväckande snabbt 😬
20200208_160027-01.jpeg

WSB

Aktiv medlem
Körde hoppteknik med Camilla Clarkson och min sambo idag!

Screenshot_20200209-153224.jpg

Screenshot_20200209-152658.jpg

Screenshot_20200209-152313.jpg

Screenshot_20200209-152850.jpg

Screenshot_20200209-153015.jpg

Förra veckan var det kurvteknik! Nästa får vi se :)

Senast ändrad:

Shrue

Aktiv medlem

Loftberg

Aktiv medlem
Nu blir jag lite uppgiven. Den tidigare planen för spårväg och bostäder i delar av Lunsen har rakt mot förhoppningarna både ökat och flyttats mer söderut. Visserligen smeker den nya planen precis med naturreservatets gräns, men det är ju flera stigar och fina naturområden även i det området.

Och att dra järnvägen så nära Stordammen (som blir omgärdad av bostäder)? Bostäder halvvägs till Fläktanstugan? Sen kan man ju bara spekulera i den indirekta effekten ett 'nytt Sundsvall' i Lunsen, skulle ha på resten av området, för att inte tala om på reservatet. Ser framför mig Änggårdsbergen med befolkningsanpassade grusvägar överallt och vilda dispyter mellan brukargrupper.
20200212_094128-01.jpeg

hanSSon11

Aktiv medlem
Ni som har koll i Uppsala, kan man testa BMX banan i Gränby med mtb? Är det öppet för allmänheten?
Sorry för trådkapning.

Erik O

Aktiv medlem
Ni som har koll i Uppsala, kan man testa BMX banan i Gränby med mtb? Är det öppet för allmänheten?
Sorry för trådkapning.
Var där och kikade på den för inte så länge sedan och jag har för mig att det stod att man inte fick cykla där privat eller vad man ska säga. Å andra sidan om det är tomt kanske man kan köra lite utan att störa nån, vet inte riktigt. Hur som helst såg den jäkligt kul ut.

hanSSon11

Aktiv medlem
Var där och kikade på den för inte så länge sedan och jag har för mig att det stod att man inte fick cykla där privat eller vad man ska säga. Å andra sidan om det är tomt kanske man kan köra lite utan att störa nån, vet inte riktigt. Hur som helst såg den jäkligt kul ut.
Aaa den ser riktigt rolig ut!
Hmm ja då kanske man inte ska dit och åka, synd.

Fundadores

Aktiv medlem
Nu blir jag lite uppgiven. Den tidigare planen för spårväg och bostäder i delar av Lunsen har rakt mot förhoppningarna både ökat och flyttats mer söderut. Visserligen smeker den nya planen precis med naturreservatets gräns, men det är ju flera stigar och fina naturområden även i det området.

Och att dra järnvägen så nära Stordammen (som blir omgärdad av bostäder)? Bostäder halvvägs till Fläktanstugan? Sen kan man ju bara spekulera i den indirekta effekten ett 'nytt Sundsvall' i Lunsen, skulle ha på resten av området, för att inte tala om på reservatet. Ser framför mig Änggårdsbergen med befolkningsanpassade grusvägar överallt och vilda dispyter mellan brukargrupper.
Visa bilaga 402294
Jag trodde faktiskt att lejonparten av bostäderna skulle byggas ut på fälten. Känns trångt och särskilt med spårvägen och bostäder som ska samsas på den ”tarmen”.

Fundadores

Aktiv medlem
Hur ser ni på vintercykling i Lunsen? Min granne hade promenerat och tyckte att det såg lite uppkört ut på ställen. Tål stigarna cykling även när det är blött (nu är det ju rejält slitage av vandrare och hästar också tänker jag).

Loftberg

Aktiv medlem
Hur ser ni på vintercykling i Lunsen? Min granne hade promenerat och tyckte att det såg lite uppkört ut på ställen. Tål stigarna cykling även när det är blött (nu är det ju rejält slitage av vandrare och hästar också tänker jag).
Traditionell vintercykling _brukar ju_ innebära fruset och hårt underlag, så då är nog slitaget faktiskt som minst. Men nu har vi ju bara haft en enda evig höst, och då är det ju tämligen blötare. Generellt cyklar jag mindre då det blött, av fler än en anledning. Men cyklar jag ändå i vätan undviker jag de värsta surhålen och utnyttjar istället de spänger som finns (jag har noterat att det på senare år tycks exploderat med spångest-rädda cyklister i ffa Lunsen, där omvägar och surhål expanderat in i absurdum - trist så klart). I värsta fall går jag med cykeln. Blöta årstider är inte till för att hetsas på, så då kan man lika gärna ta det lite piano och bjuda på några extra bonusskopor hänsyn. Och vid fruset så vägrar jag dubb. Jag ser verkligen bara fler nackdelar än fördelar med det.

Fundadores

Aktiv medlem
Cyklade runt på stigarna kring Stordammen. Gäller att passa på tänker jag. Avverkning bör väl börja rätt omgående om de ska kunna fullfölja sin tidplan gällande nybyggena.

JojjeM

Aktiv medlem
Begick shortspremiär för i år och testade det här med skogscykling för första gången sen i januari. En kortis med hundvalp och människovalp i Nåsten. Gick lite sådär. Men det var fint i skogen.

valptur_20200417_185053.jpg

valptur_20200417_185414.jpg

/Johan

s

Aktiv medlem
Den ser snabb ut!

Ja, fantastiskt fint idag. Själv var jag ute och promenerade i Lunsen. Cykla verkar besvärligt.

Loftberg

Aktiv medlem
Fy bubblarns så fint att hoja med labbe. Tyvärr har ju jag mer eller mindre lagt ner det här med att cykla - pajade foten på jobbet ute i Nordsjön för några veckor sen, drog upp skadan igen för några dagar sen. Så mitt sikte är nu snarare på att ladda ölformen.

Därför tänkte jag höra om någon var sugen på att ses i nån park eller skogsdunge och dricka några bajer och snacka dynga. Givetvis inte gå på nån sketen krog, utan sköta det snyggt med några fåtal hugade på lämplig gräsplätt.

s

Aktiv medlem
Fy bubblarns så fint att hoja med labbe. Tyvärr har ju jag mer eller mindre lagt ner det här med att cykla - pajade foten på jobbet ute i Nordsjön för några veckor sen, drog upp skadan igen för några dagar sen. Så mitt sikte är nu snarare på att ladda ölformen.

Därför tänkte jag höra om någon var sugen på att ses i nån park eller skogsdunge och dricka några bajer och snacka dynga. Givetvis inte gå på nån sketen krog, utan sköta det snyggt med några fåtal hugade på lämplig gräsplätt.
Bästa förslaget någonsin i den här tråden!

JojjeM

Aktiv medlem
Vad trist med skada Loftberg. Du får ta hand om dig så att det läker.
Gräsmatteträff låter trevligt. Jag kan ta med mig krokodilen om vi får till nåt.

/Johan

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer