Torsdagsölcykling och bullbak i Uppsala - del II

WSB

Aktiv medlem
Körde terrängcykelleden igår (lerfest deluxe, tänk er VM i Leogang fast lite värre) och sedan upp tillbaka till stan via Sunnersta. På MTB-leden på väg uppåt från Sunnerstastugan till möter jag en dam med sin hund (liknande den på bilden, svart/vit) som går långsamt uppåt i MTB-leden.

Jag kommer långsamt bakifrån och gör mig tillkänna tidigt för att inte skrämma varken ägare eller hund. Hunden såg mig i samband med detta och gjorde direkt ett utfall.. Springer mot mig skällandes för att komma fram och bita mig i fotleden. Som tur är får hon bara tag i byxbenet och skon. Jag är ganska hundvan och försöker lugna hunden så gott jag kan medans ägaren gör ett tamt försök att få hunden i kontroll genom att lite halvdant ropa "nej.. kom tillbaka nu".

Hunden släpper tag och springer tillbaka till ägaren, som ber om ursäkt. Jag förklarade att hunden blev nog bara lite rädd, så jag stannade till och tänkte att den skulle få chansen att se att jag inte är någon fara. Det uppskattade hundägaren. Men sen så gör hundjäveln ett till utfall och springer fram till mig igen, så proceduren startar om....

När den för andra gången är tillbaka hos ägaren KAN MAN JU FÖR I HELVETE TYCKA ATT HUNDEN SKA KOPPLAS men nej.. En tredje gång och ägaren bara tittar på. Fy fan vad jag blir irriterad, så jag sa till henne att koppla hunden så att jag kan ta mig därifrån. Efter några värdelösa försök att få in hunden, så kommer den självmant till ägaren som TILL SLUT kopplar den.

Jag orkade inte med att ens kommentera så jag bara lämnade platsen. Kan bara tänka mig vilket jävla rabalder det skulle bli om jag cyklade fram och bet hunden i benet. Eller ägaren för den delen..

Vad vill jag förmedla? Ingen aning, håll er hundan lösa hundar i Sunnersta om den ser ut som nedan kanske..

DÖDSHUND.JPG

Fundadores

Aktiv medlem
Körde terrängcykelleden igår (lerfest deluxe, tänk er VM i Leogang fast lite värre) och sedan upp tillbaka till stan via Sunnersta. På MTB-leden på väg uppåt från Sunnerstastugan till möter jag en dam med sin hund (liknande den på bilden, svart/vit) som går långsamt uppåt i MTB-leden.

Jag kommer långsamt bakifrån och gör mig tillkänna tidigt för att inte skrämma varken ägare eller hund. Hunden såg mig i samband med detta och gjorde direkt ett utfall.. Springer mot mig skällandes för att komma fram och bita mig i fotleden. Som tur är får hon bara tag i byxbenet och skon. Jag är ganska hundvan och försöker lugna hunden så gott jag kan medans ägaren gör ett tamt försök att få hunden i kontroll genom att lite halvdant ropa "nej.. kom tillbaka nu".

Hunden släpper tag och springer tillbaka till ägaren, som ber om ursäkt. Jag förklarade att hunden blev nog bara lite rädd, så jag stannade till och tänkte att den skulle få chansen att se att jag inte är någon fara. Det uppskattade hundägaren. Men sen så gör hundjäveln ett till utfall och springer fram till mig igen, så proceduren startar om....

När den för andra gången är tillbaka hos ägaren KAN MAN JU FÖR I HELVETE TYCKA ATT HUNDEN SKA KOPPLAS men nej.. En tredje gång och ägaren bara tittar på. Fy fan vad jag blir irriterad, så jag sa till henne att koppla hunden så att jag kan ta mig därifrån. Efter några värdelösa försök att få in hunden, så kommer den självmant till ägaren som TILL SLUT kopplar den.

Jag orkade inte med att ens kommentera så jag bara lämnade platsen. Kan bara tänka mig vilket jävla rabalder det skulle bli om jag cyklade fram och bet hunden i benet. Eller ägaren för den delen..

Vad vill jag förmedla? Ingen aning, håll er hundan lösa hundar i Sunnersta om den ser ut som nedan kanske..

Visa bilaga 447599
Tur att det gick bra och att du inte är hundrädd. Finns ju de som skulle gripits av panik och cyklat omkull.

s

Aktiv medlem
Har tappat räkningen på alla hundägare utan koll eller ansvarskänsla man mött genom åren. Lyckligtvis har jag klarat mig utan närkontakt som i ditt fall. Men man blir ju rätt paff när ägarna inte förstår vad en hund är kapabel till och att det är deras skyldighet att ha pli på den.

Loftberg

Aktiv medlem
Har tappat räkningen på alla hundägare utan koll eller ansvarskänsla man mött genom åren. Lyckligtvis har jag klarat mig utan närkontakt som i ditt fall. Men man blir ju rätt paff när ägarna inte förstår vad en hund är kapabel till och att det är deras skyldighet att ha pli på den.
Och det är tydligen lustigt nog även ett j*vla problem för hundägare att förstå sig på hur man beter sig med sin hund kring andra hundar. Vet inte hur många gånger jag och flickvännen promenerat med hunden, alltid kopplad, som vi möter löst folk som vägrar ha sina hundar kopplade, så ska de komma rusandes mot oss och vår hund. Tillsynes helt obrydda. Värst var ett möte (som blev två) när vi gick runt båda Delsjöarna i Göteborg. Stella löpte vid tidpunkten och vi var extra noga vid hundmöten. Plötsligt möter vi en kvinna joggandes med en stor lös hanhund. Hunden kommer så klart rusande och skäller som en målsökande robot mot Stella, varpå jag ställer mig i försvarsställning mellan Stella och kärri..kvinnans hund, och vi förklarar lugnt att hon måste kalla tillbaka hunden och koppla den för att vår hund löper. Hon ler bara tomt och oförstående tillbaka och svarar 'nej men det är ingen fara, han är så snäll' (standard-svaret för hundägare som inte vet nånting om någonting). Hon förstod mao inte alls vad 'löper' betyder på hundspråk. Tillslut lyckas vi ta oss därifrån när jag gjort ett gäng hotfulla utfall mot hennes hund. Givetvis tar det någon knapp timme innan vi möter henne igen. Och samma visa upprepas. Det är trist att se. Väldigt trist.

Här är besten Stella förresten!
received_349461899630990.jpeg

WSB

Aktiv medlem
Japp, upplevde samma problem på tiden jag hade hund i familjen. Det borde göras lämplighetsprov för hund.. Jag har dessvärre bekanta som även dom är helt jävla olämpliga då de inte kan läsa djurs beteende för fem öre.

Stella ser riktigt fin ut :) Gött med svettig sula i munnen också!

sih

Aktiv medlem
Som motvikt, möte igår ett äldre par med en hund och ställde mig en bit från stigen för att släppa förbi dom. Men dom gjorde likandant och insisterade på att jag skulle köra förbi dom. "Kör på i leran", eller något liknande, ropade dom glatt.

Mårten

Aktiv medlem
Har också träffat rätt mycket hundar i Lunsen i år, tycker de flesta varit väldigt trevliga och glada med bra pli på sina människor.

Trist oavsett WSB! Och Loftberg - nu kommer jag drömma mardrömmar!

WSB

Aktiv medlem
Idag mötte jag tre hundar (och ägare..) i Lunsen och det vara bara glada miner! Stötte på ett rådjur också, det var inte lika imponerat och sprang för livet. Den måste misstagit mig för jägare..

Bilagor

s

Aktiv medlem
Det blev en kort kvällsrunda. Söderut längsmed ån och sedan sunnerstastugan, Skaris och terrängcykelleden hem.
NS-kurvan var ett trevligt tillskott men bron över diket precis innan var ett nerköp. Det var ju en fin liten utmaning att ta diket med värdighet och fart.

IMG_2350.jpeg

Fundadores

Aktiv medlem
Schreddade Maggio (nåja, blev både bromsspår i banan och i cykelbyxorna men jag höll mig på hjulen). Sen en sväng till Morga. Avslutades med bastu och öl. För allas trevnad väljer jag att inte publicera några bilder från bastubadet.
617E3F3F-48A3-41AE-AB49-56DA3A0B5CAB.jpeg
811AAD2E-83E9-464A-A67A-F0937BCC4FA5.jpeg

dnleriksson

Aktiv medlem
Cyklade ju faktiskt i torsdags nu när jag tänker efter men utan bilder... Idag blev det en till runda! Ägnat mig åt att kolla över delar av vårt höstvete så blivit mycket cykelväg och sånt, men nån liten stig har jag klämt in också!

En stig jag nästan kan garantera att ingen kört 😉
IMG_20201019_191840_837.jpg

Ingen lång stig heller, men bra! Inget man åker och cyklar annars direkt för bara långa grusvägar både före och efter.
Screenshot_20201019-195717_Hittase.jpg

Och lite höstvete då 🙂🍞🌾
IMG_20201019_191840_836.jpg

s

Aktiv medlem
Förståndigt av dig.

Tog mig ut en sväng i Lunsen. Det var blött och halt. Konstigt.
IMG_2357.jpeg

Precis så omysigt som man kan förvänta sig.

IMG_2358.jpeg

Som tur var hade Sunnerstastugans servering öppet. Det blev pumpasoppa, fläderdricka och som avslutning orange morotskaka.
Det kompenserade för ungefär 7% av lidandet.

Fundadores

Aktiv medlem

Fundadores

Aktiv medlem
Senast ändrad:

WSB

Aktiv medlem
Nya Photoshop har ju en "Sky replacement"-funktion och jag tycker den fungerar riktigt bra! Går knappt att urskilja från verkligheten.

Jag gillar den nyanlagda stranden vid Lunsentorpet också, väl värt ett besök! Bäcken är ju lite kall nu, men blir nog fin till sommaren.

IMG_20201107_141120__01.jpg

Fundadores

Aktiv medlem
Idag insåg jag att det bästa sättet att få en längre cykeltur är att lämna nycklarna hemma när resten av familjen drar på utflykt. Förövrigt höll två herrar på att cykla på både fru, svägerska med hund och flera andra från IF Thors vid Högbyhatt på FM. Hoppas ingen här känner sig träffad.

s

Aktiv medlem
Idag insåg jag att det bästa sättet att få en längre cykeltur är att lämna nycklarna hemma när resten av familjen drar på utflykt. Förövrigt höll två herrar på att cykla på både fru, svägerska med hund och flera andra från IF Thors vid Högbyhatt på FM. Hoppas ingen här känner sig träffad.
Bra tips! Det måste jag komma ihåg.

Det där med att visa hänsyn är svåra grejer. Som cyklist måste man ha förståelse för att det inte räcker att själv känna att man är herre över situationen. Den man möter eller kör om måste också få känna sig trygg med situationen.

Fundadores

Aktiv medlem
Bra tips! Det måste jag komma ihåg.

Det där med att visa hänsyn är svåra grejer. Som cyklist måste man ha förståelse för att det inte räcker att själv känna att man är herre över situationen. Den man möter eller kör om måste också få känna sig trygg med situationen.
Nej nu kom cyklisterna snabbt och de mötande hade motljus och en lös hund som iof sprang precis vid benen. Men istället för att sakta ner började de gasta om att koppla hunden. Jag tror oavsett situation måste man dra ner på tempo. Även om någon kliver av stigen är det inte trevlig om man som cyklist toktrampar förbi.

WSB

Aktiv medlem
*VARNING FÖR GNÄLL*

Men vem fan släppte ut orienterare i alla våra skogar och skogsdungar (sten sture, stadsskogen..)? Deras pannlampor är sjukt starka och inte fan försöker de titta bort när de möter en på cykel eller om man är ute och går. Blir ju tokbländad..

Jag försöker att blända så lite jag bara kan genom att titta bort om jag har på mig pannlampa på cykeln. Dels för att det är respektfullt men också för att det är straffbart (tror det är 800:-) att ha bländande lampa på cykeln. Men för gående (läs: orienterare) förmodar jag att man "får göra vad man vill" och behöver inte bry sig ett dugg.

Så temat är la samma som i inlägget ovan: Visa hänsyn!

*SLUT PÅ GNÄLLIGT MEDDELANDE*

Fundadores

Aktiv medlem
*VARNING FÖR GNÄLL*

Men vem fan släppte ut orienterare i alla våra skogar och skogsdungar (sten sture, stadsskogen..)? Deras pannlampor är sjukt starka och inte fan försöker de titta bort när de möter en på cykel eller om man är ute och går. Blir ju tokbländad..

Jag försöker att blända så lite jag bara kan genom att titta bort om jag har på mig pannlampa på cykeln. Dels för att det är respektfullt men också för att det är straffbart (tror det är 800:-) att ha bländande lampa på cykeln. Men för gående (läs: orienterare) förmodar jag att man "får göra vad man vill" och behöver inte bry sig ett dugg.

Så temat är la samma som i inlägget ovan: Visa hänsyn!

*SLUT PÅ GNÄLLIGT MEDDELANDE*
Det ska jag ta upp med IF Thors ledning.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer