Torsdagsölcykling och bullbak i Uppsala - del II

Fundadores

Aktiv medlem
Börjar torka upp fint i Lunsen. Några lerhål som man kan ta det lugnt vid och några pölar men i huvudsak torrt på stigarna. Håller vädret i sig blir det nog jättefint till påskhelgen.

WSB

Aktiv medlem
Blev en annorlunda approach på Premiumhällarna igår

Premiumhällar.jpg

dnleriksson

Aktiv medlem
Märkligt att man aldrig sett den linjen 😄 Måste bero på att det brukar gå så fruktansvärt fort utför på rätt ledd så tunnelseendet slår in 😎

WSB

Aktiv medlem
Relevanta frågor! Framförallt gillar jag att de verkar ha uppfattat hur få det är som respekterar väjningsplikt vid cykelöverfart. Jag blir nästan påkörd varje dag när jag korsar min närmsta cykelöverfart i korsningen Kyrkogårdsgatan/Tegnérgatan. Det är som att bilisterna inte ens vet om att de ska väja för jag får arga blickar, blir visad fingret, tutad på och ibland bara kör de och stirrar framåt som om att jag är osynlig.

Helt oacceptabelt, överfartens närmsta granne 20m ifrån är ett dagis och det ligger två skolor inom 2-300m ifrån. Och det är en 30-sträcka (kan vara 40, lite osäker i skrivande stund) där folk hellre kör i 50-60 i alla vägunderlag.

Den värsta nära missen jag var med om på nämnd cykelöverfart var en Audi som kördes av en medelsålders man i kanske 70 km/h som inte hade för avsikt att sakta ner för vare sig fartguppet innan cykelöverfarten eller mig. Jag fortsatte ut mot överfarten och jag ser hur han panikbromsar och ingenting händer - eftersom det ligger 5 cm snömodd på vägen borde man som erfaren bilist veta detta - vilket gör att han släpper bromsen och gasar fullt istället. Då ställer sig bilen på snedden eftersom han har fyrhjulsdrift och bakpartiet är någon centimeter från att klippa mig. Och därefter gasar han på iväg mot Ekonomikum. Jävla tur att jag inte var en unge på väg till eller från skolan som rullar ut på cykelöverfarten för då hade vi haft en död person istället.

Bra initiativ att fråga kring dessa områden från kommunens sida! Jag hoppas det medför en förbättring :)

s

Aktiv medlem
Det är en cykelpassage och inte cykelöverfart där. Du har väjningsplikt när du skall korsa vägen helt enkelt.

Problemet som jag ser det är snarare att 9 av 10 bilförare lämnar företräde även vid cykelpassage. Bussigt kan man tycka men inte. Cyklister vaggas in i en falsk trygghetskänsla och lär sig inte trafikreglerna. När så den tionde bilisten kommer så kan det gå riktigt illa.

Alldeles oavsett skall man som bilförare självklart visa hänsyn och anpassa farten. Man lättar på gasen och skall var beredd på att stanna. Särskilt viktigt kring oskyddade trafikanter. Men det är inte samma sak som att ha väjningsplikt, vilket många gärna vill få det till och utnyttjar.

Finns det förresten några cykelöverfarter i Uppsala? Kan inte dra mig till minnes att jag sett en enda.

JojjeM

Aktiv medlem
I Umeå som
Finns det förresten några cykelöverfarter i Uppsala? Kan inte dra mig till minnes att jag sett en enda.
I Umeå, som jag besöker några gånger per år, finns det några och där gäller det att ta det riktigt försiktigt som bilförare. Cyklisterna är bra på att hävda sin rätt där :)

Typ korsningen Östra Kyrkogatan-Nygatan
46f45a8d-afca-4342-81a4-35fc19d8b1e4.jpg

Tror inte jag sett någon i Uppsala.

/Johan

Fundadores

Aktiv medlem
Det är en cykelpassage och inte cykelöverfart där. Du har väjningsplikt när du skall korsa vägen helt enkelt.

Problemet som jag ser det är snarare att 9 av 10 bilförare lämnar företräde även vid cykelpassage. Bussigt kan man tycka men inte. Cyklister vaggas in i en falsk trygghetskänsla och lär sig inte trafikreglerna. När så den tionde bilisten kommer så kan det gå riktigt illa.

Alldeles oavsett skall man som bilförare självklart visa hänsyn och anpassa farten. Man lättar på gasen och skall var beredd på att stanna. Särskilt viktigt kring oskyddade trafikanter. Men det är inte samma sak som att ha väjningsplikt, vilket många gärna vill få det till och utnyttjar.

Finns rätt många, vet inte om det är en där WSB beskriver dock:

Det är ett problem att man inte förstår tydligt när det är överfart och passage. Finns ju en cykelpassage vid etanolmacken när man cyklar över till Sävjabanan. Där tror flera cyklister att det är en cykelöverfart. Det läskigaste jag varit med om var en kvinna som satsar rätt ut framför en buss som missar henne med en dm innan hon stannar. Även det vinter. Hade kunnat gå väldigt illa. Tog kontakt med kommunen att de måste förtydliga att cyklist har väjningsplikt men noll respons där.

WSB

Aktiv medlem
Jag kan ha fel angående "min" överfart, men den är skyltad och således borde det vara så här?

1617008271825.png

Får ta en lunchpromenad någon dag och kolla lite närmre.. just nu stukad fot så kan inte röra mig utanför lägenheten. Jag kan absolut ha fel - men det jag hoppas oavsett är att det blir tydligare med väjningsplikt (oavsett om den gäller bilist eller cyklist) och att folk ger fan i att gasa på i områden där det rör sig mycket folk och framförallt barn.

Edit:
1617008919042.png

Och korsningen ifråga:
1617008943665.png

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Jag kan ha fel angående "min" överfart, men den är skyltad och således borde det vara så här?

Visa bilaga 478337

Får ta en lunchpromenad någon dag och kolla lite närmre.. just nu stukad fot så kan inte röra mig utanför lägenheten. Jag kan absolut ha fel - men det jag hoppas oavsett är att det blir tydligare med väjningsplikt (oavsett om den gäller bilist eller cyklist) och att folk ger fan i att gasa på i områden där det rör sig mycket folk och framförallt barn.

Edit:
Visa bilaga 478339

Och korsningen ifråga:
Visa bilaga 478340

Där har du företräde.

s

Aktiv medlem
Ok! Jag skylten säger onekligen cykelöverfart och det är den som gäller.
Men det saknas ju triangelmålning på asfalten och skylten försvinner lite i mängden av information så det är nog lätt att missa.

Det som gör det extra stökigt är att från cyklistens perspektiv så ser man inte skylten och har därmed inte en aning om vad som gäller.

WSB

Aktiv medlem
Ok! Jag skylten säger onekligen cykelöverfart och det är den som gäller.
Men det saknas ju triangelmålning på asfalten och skylten försvinner lite i mängden av information så det är nog lätt att missa.

Det som gör det extra stökigt är att från cyklistens perspektiv så ser man inte skylten och har därmed inte en aning om vad som gäller.

Jag tror att det är fixat med målning sedan Google var där och tog bilden. Men jag håller med helt att det är otydligt för cyklisten (och inte tillräckligt tydligt för bilisten) med vad som gäller. Det är synd att de inte gjorde en cykelöverfartskylt som är lite mer varnande, t ex som i Ryssland för övergångsställe.

1617012099138.png

1617012315572.png

WSB

Aktiv medlem
Jag har för övrigt börjat sysselsätta mig med att försöka klippa ihop någon kort cykelfilm varje helg. Så vill du titta på brusiga goprofilmer (primärt) med dålig färgsättning och skralt innehåll, kika in på youtube.

Tänker försöka hitta lite nya ställen i Uppsala och även göra lite annorlunda approach till klassiska ställen under våren.. Vi får la se vad det blir av det. Har varit så galet utråkad på fritiden (att jobba har varit roligare...) så försöker klippa lite film, cykla mer och läsa lite böcker.

s

Aktiv medlem
Kul! Den ser snabb ut.

Själv tog jag en sväng på södra trerrängscykelleden. Överlag fast och fint men där är fortfarande några djupa lergropar att ta sig igenom.

Förvånansvärt lite folk i skogen idag. Jag menar, vad kan väl bättre symbolisera och sympatisera med Jesus lidande än en cykeltur i skogen?

Fundadores

Aktiv medlem
Kul! Den ser snabb ut.

Själv tog jag en sväng på södra trerrängscykelleden. Överlag fast och fint men där är fortfarande några djupa lergropar att ta sig igenom.

Förvånansvärt lite folk i skogen idag. Jag menar, vad kan väl bättre symbolisera och sympatisera med Jesus lidande än en cykeltur i skogen?

Södra terrängcykelleden, AKA Golgatacyklingen...

dnleriksson

Aktiv medlem
Spelat padel 1,5h och cyklat Nåsten ett par timmar så nu är det öl och bacon i soffan! Körde samma stig som sist och den är ju riktigt bra alltså! Sjukt att jag aldrig sett den förr. Den korsar ju ändå hörnet på vår åker 😁
Nyborgaren heter den på Strava. Tror den går rakt fram till utsiktsplatsen där, men svänger man höger precis innan kommer man via en skotarväg till en vändplan där man kan ta nya tag 😁

Screenshot_20210404-180750_Strava.jpg

Tyvärr från förra gången då jag var för trött för att fota idag 😄 Är iaf från utsiktsplatsen i slutet på Nyborgaren!
20210320_123401.jpg

Erka-

Medlem
Spelat padel 1,5h och cyklat Nåsten ett par timmar så nu är det öl och bacon i soffan! Körde samma stig som sist och den är ju riktigt bra alltså! Sjukt att jag aldrig sett den förr. Den korsar ju ändå hörnet på vår åker 😁
Nyborgaren heter den på Strava. Tror den går rakt fram till utsiktsplatsen där, men svänger man höger precis innan kommer man via en skotarväg till en vändplan där man kan ta nya tag 😁

Visa bilaga 479697

Tyvärr från förra gången då jag var för trött för att fota idag 😄 Är iaf från utsiktsplatsen i slutet på Nyborgaren!
Visa bilaga 479700

kul att du hittade till Nyborgaren. Jag la upp den förra året i hopp om att fler ska hitta dit.

Erka-

Medlem
kul att du hittade till Nyborgaren. Jag la upp den förra året i hopp om att fler ska hitta dit.

Visa bilaga 479697

Visa bilaga 479700

Om du kör "Nyborgaren" från banvallen så kan du fortsätta in på den här stigen "Straight_outta_Nåsten" och cykla hela vägen ner till Näs focksta.

170255818_772168450399631_2231966796314050120_n.png

Väl där kan du köra "Näs_Focksta_knepåknåp"
169541033_940984806651191_5866650042900525116_n.png

Vid slutet av "Näs_Focksta_knepåknåp" så går det också en stig tillbaka upp till starten på "Straight_outta_Nåsten" (den börjar till vänster när grusvägen svänger höger). Hemvägen är ingen höjdarstig som också verkar användas av ryttare då det bitvis är ett galet stigslitage från hästar.

170043641_1183372068747549_7122823970453038658_n.jpg

Senast ändrad:

dnleriksson

Aktiv medlem
Hej! Hittade den faktiskt av en slump och tänkte förstås lägga upp den, men det hade ju redan du gjort 😄 Har du kört åt andra hållet på banvallen? Går ju in en stig där också. Tvärs över från Nyborgaren alltså. Tänkte ta den nästa gång!
De andra har jag också kört förut och den sista den här gången åt andra hållet efter Nyborgaren för att komma tillbaka till Stabby. Fina stigar förutom den delen där det är lite mycket hästar på nån gammal skogsväg 🙂

Erka-

Medlem
Hej! Hittade den faktiskt av en slump och tänkte förstås lägga upp den, men det hade ju redan du gjort 😄 Har du kört åt andra hållet på banvallen? Går ju in en stig där också. Tvärs över från Nyborgaren alltså. Tänkte ta den nästa gång!
De andra har jag också kört förut och den sista den här gången åt andra hållet efter Nyborgaren för att komma tillbaka till Stabby. Fina stigar förutom den delen där det är lite mycket hästar på nån gammal skogsväg 🙂
Deb9
jag har kört åt andra hållet också. Den är riktigt rotig och kort den vänder tillbaka ut på banvallen igen.

dnleriksson

Aktiv medlem
Nope, det är Led22! Cykla mot Skärfälten på banvallen och en bit efter åkrar på båda sidor korsar en stig banvallen och då tar du vänster 👌🏼

dnleriksson

Aktiv medlem
Apropå "nya" stigar! När man cyklar Läbyvadstarmen uppåt viker en stig av till höger när man har dödspuls efter backen... Någon som kört den och har något att säga om den? Tänkte på den sist, men vek aldrig av. Tar säkert slut efter ett tag som det mesta man hittar 😄

Mårten

Aktiv medlem
Förresten 1376 inlägg kvar, sen är den här tråden lika lång som den förra. Undrar om forumet kraschar även denna gång...

Eller ja, efter Dnlerikssons och detta inlägg är det väl 1374, men ja. Det är nära nu!

WSB

Aktiv medlem
Lyckades med det här på något sätt.. men lyckligtvis fixade Pelle på Velotek det snabbt och enkelt! Fick nya lager bytt som plåster på såren (bodyn gick på garanti)

Bilagor

• IMG_20210406_164535.jpg
    IMG_20210406_164535.jpg
    352.6 KB · Besök: 10

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer